The research aims to determine the attitudes of primary school teachers towards values education and teachers' opinions in the context of values education. It is thought that the current research is compatible with the 2023 teacher training program and will serve the 97th article of the 20th National Education Council Decisions. The research was conducted in accordance with mixed-methods research. The research study group consists of 142 primary school teachers working as permanent staff in the 2023-2024 academic year. The research was conducted in accordance with the mixed method research. The research study group consists of 142 classroom teachers working in primary schools in the 2023-2024 academic year. The group of teachers to whom the Classroom Teachers Values Education Self-Efficacy Scale will be applied was determined by a convenience sampling method. The study group, in which the qualitative data of the research were collected, was selected from the sample within the group in which the quantitative data were collected. The quantitative data of the study were analyzed using the SPSS 26.0 package program. The content analysis method was used in the study’s qualitative data analysis process. According to the normality test results, it was determined that age, gender, professional seniority, professional specialization, grade level, class size and marital status variables showed normal distribution. According to the classroom teachers, the factors that positively affect values education are family, teacher, and school in the immediate environment, while the factors that negatively affect the values education process are technology, economic inadequacies, and peers.
Values Education Primary School Teachers Mixed Method Research Primary Education
In this study, the principles of research ethics were observed and the necessary ethics committee permissions were obtained. Within the scope of ethics committee permission; Ardahan University Scientific Publication and Ethics Committee held a meeting on 24/01/2024 and Protocol No: 2024-2ÖNP-0002 ethical approval certificate was obtained for the current study.
Araştırma ilkokulda görev yapan sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik tutumlarını ve öğretmenlerin değerler eğitimi bağlamında görüşlerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Mevcut araştırmanın 2023 öğretmen yetiştirme programıyla uyumlu olduğu ve 20. Millî Eğitim Şûrası Kararları içinde yer alan 97. maddeye hizmet edeceği düşünülmektedir. Araştırma karma yöntem araştırmasına uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim öğretim yılında ilkokullarda kadrolu olarak çalışan 142 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Sınıf Öğretmenleri Değerler Eğitimi Öz-Yeterlik Ölçeği uygulanacağı öğretmen gurubu ise uygun örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın nitel verilerinin toplandığı çalışma grubu, nicel verilerin toplandığı grubun içinde yer alan örneklemden seçilmiştir. Araştırmanın nicel verileri SPSS 26.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Çalışmanın nitel veri analiz sürecinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Yapılan normallik testi sonuçlarına göre yaş, cinsiyet, mesleki kıdem, meslekte uzmanlık durumu, eğitim verilen sınıf düzeyi, sınıf mevcudu ve medeni durum değişkenlerinin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Sınıf öğretmenlerine göre değerler eğitimini olumlu etkileyen faktörlerin başında yakın çevrede bulunan aile, öğretmen, okul gibi faktörlerin geldiği, değerler eğitimi sürecini olumsuz etkileyen faktörlerin başında ise teknoloji, ekonomik yetersizlikler ve akranların geldiği tespit edilmiştir.
Değerler Eğitimi Sınıf Öğretmenleri Karma Yöntem Araştırması Temel Eğitim
Bu çalışmada araştırma etiği ilkeleri gözetilmiş olup gerekli etik kurul izinleri alınmıştır. Etik kurul izni kapsamında; Ardahan Üniversitesi Bilimsel Yayın ve Etik Kurulunun 24/01/2024 tarihinde yaptığı toplantı ile mevcut çalışma için Protokol No:2024-2ÖNP-0002 etik onay belgesi alınmıştır.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Sınıf Eğitimi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 6 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2024 |
| Kabul Tarihi | 26 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 2 |