Bu çalışmanın amacı, White ve arkadaşları (2014) tarafından geliştirilen Okul İklimi Ölçeği’ni Türkçeye uyarlamaktır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları iki farklı grupta yürütülmüştür. İlk katılımcı grubu ortaokul öğrencilerinden, ikinci katılımcı grubu ise lise öğrencilerinden oluşmuştur. Bu bağlamda, Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı çeşitli okullarda öğrenim gören ortaokul ve lise öğrencileri uygun örnekleme yöntemiyle seçilerek araştırma örneklemine dahil edilmiştir. Her iki örneklem grubunda da ölçeğin yapısının doğrulanıp doğrulanmadığını test etmek için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. DFA sonuçları, elde edilen değerlerin iyi bir model uyumu gösterdiğini ortaya koymuştur. Okul İklimi Ölçeği’nin iç tutarlık katsayıları Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı ile hesaplanmıştır. Buna göre, iç tutarlık katsayısı ortaokul öğrencileri için .83, lise öğrencileri için .82 ve tüm örneklem için .83 olarak bulunmuştur. İç tutarlık katsayılarının belirlenmesinin ardından ölçeğin test-tekrar test güvenirliği de hesaplanmıştır. Test-tekrar test güvenirliği ortaokul grubu için .74, lise grubu için .78 ve tüm örneklem için .77 olarak bulunmuştur. Araştırma sonucunda, Okul İklimi Ölçeği’nin ortaokul ve lise öğrencilerinin değerlendirilmesi için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir.
Etik kurul izni, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Etik Kurulundan 30.03.2020 tarihli 3 numaralı toplantının 55 numaralı karar sayısında onaylanarak alınmıştır.
-
This study aimed to adapt the School Climate Scale, originally developed by White et al. (2014), into Turkish. The validity and reliability studies of the scale were conducted on two different groups. The first participant group consisted of middle school students, while the second group comprised high school students. In this context, middle and high school students from various schools affiliated with the Ministry of National Education were selected using an appropriate sampling method and included in the study sample. To test whether the structure was confirmed in both sample groups, Confirmatory Factor Analysis (CFA) was conducted. The CFA results indicated that the obtained values demonstrated a good model fit. The internal consistency coefficients of the School Climate Scale were calculated using Cronbach’s Alpha reliability coefficient. Accordingly, the internal consistency coefficient was found to be .83 for middle school students, .82 for high school students, and .83 for the entire sample. After determining the internal consistency coefficients, the test-retest reliability of the scale was also calculated. The test-retest reliability was found to be .74 for the middle school group, .78 for the high school group, and .77 for the entire sample. As a result of the study, the School Climate Scale was determined to be a valid and reliable measurement tool for assessing middle and high school students.
School Climate Validity Reliability Middle School High School Students
Ethics committee permission was obtained from Ankara University Social Sciences Ethics Committee with the approval of decision number 55 of the meeting number 3 dated 30.03.2020.
-
-
-
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Okul Psikolojik Danışmanlığı |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | - |
| Erken Görünüm Tarihi | 18 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 14 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 26 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 18 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 3 |