Cultural heritage, when considered as a unique and perpetual social
structure, humans are likely to be the main determinant of all constitutive
elements, and therefore the most prominent factor of conservation practices.
This point of view also makes it possible to envision a composite relationship
between cultural heritage and locally-related communities where all parties
generate, nourish and enhance one another. In this sense, 'creation' of the
heritage, depends not only in the physical space specified by concrete
conditions, but also in the resources and potentials of the people or
communities associated with it. Accordingly, the possibility of inclusion,
where communities play an active role in the conservation of cultural heritage,
is becoming increasingly important within the quest for wholeness, perhaps even
a common future agenda through these various interconnected elements. In the
scope of the paper, a more participatory and inclusive heritage practices based
on an interactive learning and exchange of knowledge is discussed in accordance
with the experience gained from a heritage workshop conducted by the authors.
Kültürel miras, varolduğu dönem ve yere özgü, devamlılığı olan bir
sosyal yapı olarak düşünüldüğünde; insan, bu yapıyı oluşturan bütün öğelerin
temel belirleyeni ve koruma olgusunun en önemli dayanak noktasıdır. Bu
bağlamda, miras ‘yaratım’ süreci, biçimi ve sürdürülebilirliği; yalnızca somut
koşulların olanak tanıdığı fiziksel bir uzamla değil, aynı zamanda kendisiyle
ilişkilenen kişi veya toplulukların da sahip olduğu kaynak ve potansiyellerle
yakından ilişkilidir. Bu çok girdili ve/veya gelişime açık bir ilişkiler
ağından anlamlı bir bütün, hatta belki bir ortak gelecek gündemi yaratım
sorunsalı çerçevesinde; yerle ilişkili paydaşların kültürel mirasın korunması
sürecinde daha etkin bir rol oynaması sayesinde şekillenebilecek bir
dahiliyetin olanaklıları giderek daha çok önem kazanmaktadır. Makale
kapsamında; yazarlar yürütücülüğünde gerçekleştirilen Heybeliada Tarihi
Değirmeni miras atölyesinden edinilen deneyimler yordamıyla; interaktif bir
öğrenme ve bilgi paylaşımı zemininde temellenen, daha katılımcı ve kapsayıcı
bir miras olasılığı tartışmaya açılmaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mimarlık |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 13 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |