Güncel Sayı

Cilt: 1 Sayı: 1, 29.06.2024

Yıl: 2024

Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Giresun University Journal of Faculty of Education), uluslararası hakemli bir dergi olup “eğitim alanında yapılan çalışmaları” ortaya çıkarmak amacıyla kurulmuştur. Bu bakımdan nitelikli bilimsel çalışmalar aracılığıyla, eğitim sorunlarının çözümüne katkı sağlanması hedeflenmektedir.
Bu Bağlamda Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’nin amaçları;
• Eğitim alanında ulusal ve uluslararası öneme sahip konularda araştırmalar yayınlamak,
• Araştırma tasarımı ve/veya bulguları açısından ulusal ve uluslararası öneme sahip yüksek kalitede makaleler yayınlamak,
• Ulusal ve uluslararası araştırmacılar arasında iletişim ağı kurmak,
• Eğitim, öğretim ve öğrenme alanlarındaki bilimsel çalışmaların geniş kitlelere ulaşması için bir platform sağlamaktır.

Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi eğitimde kuramsal temelli makaleler, uygulamaya dayalı makaleler, meta analiz makaleleri ve derleme makaleleri ile ilgili çalışmalara açıktır. Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi'nde eğitim alanında yapılan çalışmalara Türkçe veya İngilizce dillerinde yer verilmektedir. Derginin hedef kitlesini, eğitim bilimcileri başlığı altında matematik ve fen eğitimi, Türkçe ve sosyal bilimler eğitimi, psikolojik danışmanlık ve rehberlik eğitimi, temel eğitim, bilgisayar ve öğretim teknolojileri, yabancı dil eğitimi, güzel sanatlar eğitimi gibi alanlarda çalışma ve eğitimlerini sürdüren araştırmacılar, öğretmenler, öğretmen adayları, bilişimciler, öğrenciler ve eğitim sektörüne yönelik ürün ve hizmet üreten kişiler ve kuruluşlar oluşturmaktadır. Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi; açık erişimli ve çift kör hakemli (double blind-reviewed) bir dergidir. Gönderilen makaleler derginin amaç, odak ve kapsamına uygun görüldüğü takdirde değerlendirilmek üzere en az iki hakeme gönderilir. Hakemlerden ve alan editörlerinden gelen değerlendirme sonuçlarına göre, gönderilen makale ya reddedilir ya da kabul edilir. Eğer en az iki hakem ve alan editörü olumlu görüş bildirirse, gelen görüşler doğrultusunda yazar(lar)dan varsa gerekli düzeltmeleri yapmaları istenir. Gerekli görülen düzeltmelere yazar(lar) tarafından tamamlandığında, yazım kuralları doğrultusunda makale tekrar incelenir ve yazar(lar)la iletişime geçilerek son hali ile yayınlanır.

GÜEFD dergisine gönderilen çalışmaların aşağıda maddeler halinde verilen şartları sağlaması gerekmektedir. Bu maddeleri sağlamayan çalışmalar yazarlara geri gönderilecektir.

1. Gönderilen çalışmalar daha önceden yayımlanmamış ya da başka bir dergiye değerlendirilmek üzere gönderilmemiş olması gerekmektedir.
2. Dergiye gönderilen çalışmalar Microsof Word formatında olmalıdır.
3. Dergiye Türkçe dilinde yüklenen çalışmalar için Genişletilmiş İngilizce Özet istenmektedir.
***Yazarlar Türkçe çalışmaların İngilizce uzun özetlerini (Extended Abstract) kaynakça başlığının altına, örnek şablonda yer aldığı gibi göndermelidirler. İngilizce versiyonun dil kontrolü (proofreading) yazarın sorumluluğundadır. Dil açısından yetersiz olan makaleler dil geçerliği sağlanana kadar yayımlanmayacaktır.
4. Gönderilen makalelerde maksimum 12000 karakter sınırlaması bulunmaktadır.
5. Sisteme yüklenen aday makaleyle birlikte intihal raporu da yüklenmelidir. Benzerlik oranı kaynakça hariç %20'den düşük olmalıdır. Raporda başka bir filtre uygulanmamalıdır. Benzerlik oranı yüksek aday makaleler, editör kontrolü sonrasında yazara iade edilir.
6. Gönderilen çalışmalar aşağıdaki yazım kurallarına uygun olmalıdır.


Genel Sayfa Düzeni
Sayfa yapısı “dikey”, A4 (210 ´ 297 mm) normundaki beyaz kâğıda, kenar boşlukları, “üst 1 cm, alt 2cm, sağ ve sol 1,5 cm” olacak şekilde ayarlanmalıdır. Metnin genel dizilimi “iki yana yaslı” olarak ayarlanmalı, metin yazı tipi “Georgia” olarak seçilmelidir.

Özet
Makalenin özeti, “Georgia” metin fontu, 9 punto, tek satır aralığı ve paragraf önce 0 ve sonra 6 nk boşluk eklenilerek yazılmalıdır. Özet 150 ile 200 kelime arasında olmalıdır. Özet bölümünde makalenin amacı, kullanılan yöntemi, ulaşılan temel bulgular, sonuç ve önerileri açık bir şekilde belirtilmelidir. Makalede en az 3 en fazla 5 arası anahtar kelime (Key Words) verilmelidir. Anahtar kelimeler genelden özele doğru sıralanmalıdır.


Makale Ana Metni
Makalenin ana metninde yer alan paragrafların ilk satırı 1,00 cm girintili, paragraf öncesinde 0 ve sonrasında 3 nk aralıklı ve 1,15 aralıklı olarak yazılmalıdır. Metin fontu(biçimi) “Georgia” ve puntosu (büyüklüğü) 11 olmalıdır. Paragraf iki yana yaslı şekilde biçimlendirilmelidir. Makale metni ilgili çalışmanın/araştırmanın özlü anlatımı olup gerektiğinde birtakım numaralandırılmış alt bölümlerden oluşabilir. Örneğin; Giriş, Yöntem, Bulgular, Tartışma, Sonuç ve Öneriler. Makale yazımında, okuyucunun, çalışmanın her aşamasını anlama ve değerlendirmesine imkân tanıyacak bir anlatım ve plâna uyulmalıdır. Metin yazarı anlatımında olabildiğince sade, anlaşılabilir olmalıdır. Gereksiz tekrarlardan, desteklenmemiş ifadelerden kaçınmalı; yargı veya kesinlik içeren ifadeler mutlaka verilere ya da referanslara dayandırılmalıdır. Makalenin ilgili tüm alt bölümlerinde akademik yazım ilkelerine dikkat edilmelidir. Araştırma kapsamında elde edilen veriler bir bütünlük içinde yansıtılmalıdır.

Yazım Esasları
Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’ne gönderilecek makaleler APA 7'ya uygun olarak hazırlanmalıdır.


Kaynakça
Kaynaklar için yeni bir sayfadan başlanmalı ve APA 7 yazım biçimine uygun olarak yazılmalıdır. Aşağıda kaynakça gösterim örneğine yer verilmiştir.

Kaynakça Gösterim Örnekleri
1. Doi Numaralı Dergi makalesi
Grady, J. S., Her, M., Moreno, G., Perez, C., & Yelinek, J. (2019). Emotions in storybooks: A comparison of storybooks that represent ethnic and racial groups in the United States. Psychology of Popular Media Culture, 8(3), 207–217. https://doi.org/10.1037/ppm0000185

2. Doi Numarası Olmayan Dergi Makalesi
Asar, R. ve Çelikten, Y. (2016). Shadowing a woman administrator: A Turkish case. Universal Journal of Management, 4(11), 607-614.

3. Popüler Dergi Makalesi
Özbaşaran-Dede, N. (2008, Kasım). Küresel iklim savaşçıları: Solucanlar. Bi¬lim ve Teknik, 492, 11-13.

4. Tek yazarlı kitap
Balcı, A. (2005). Açıklamalı eğitim yönetimi terimleri sözlüğü. Tek Ağaç.

5. Çok yazarlı kitap
Başaran, İ. E. ve Çınkır, Ş. (2011). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ekinoks Yayınevi.

6. Editörlü kitap
Kesharwani, P. (Ed.). (2020). Nanotechnology based approaches for tuberculosis treatment. Academic Press.

7. Editörlü kitapta bölüm
Dönmez, B. (2013). Motivasyon. S. Özdemir (Ed.), Eğitim yönetiminde kuram ve uygulama içinde (s. 185-229). Pegem Akademi.

8. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi
Teyfur, M. (2011). İlköğretim okul yöneticilerinin uyguladıkları yönetim biçimlerine ilişkin algıları ve velilere göre okul yöneticilerinin yönetim becerilerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Atatürk Üniversitesi.

9. Yayımlanmamış Doktora Tezi
Zorlu, K. (2009). İşletmelerin demokratik yönetim sürecinde karşılaştığı sorunlar ve bir uygulama [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.

10. Ansiklopedi veya Sözlük
Sadie, S. (Ed.). (1980). The new Grove dictionary of music and musicians (6th ed., Vols. 1-20). MacMillan.

11. Gazete
Hitts, P. J. (16 Şubat 1999. In forecasting their emotions, most people flunk out. New York Times. http://www.nytimes.com

12. Bildiri
Karadağ, E. ve Öney, A. (2006, Eylül). Okul yöneticilerinin stres düzeyleri¬nin öğretmenlerinin stres düzeylerine etkisinin incelenmesi. 14. Ulusal Psikoloji Kongresi’nde sunulan bildiri. Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü, Ankara.

Kaynakça listesine ilişkin detaylı bilgilere aşağıdaki linklerden ulaşılabilirsiniz:
• https://dergipark.org.tr/tr/download/journal-file/27710
• https://owl.purdue.edu/owl/research_and_citation/apa_style/apa_formatting_and_style_guide/index.html

Yayım Etiği
Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’nde (GÜEFD) yayımlanan çalışmaların yansız ve etik olması amacıyla Editörler Kurulu tarafından bir takım etik politikalar geliştirilmiştir. Bu politikalar yazarlar, hakemler, editörler ve çalışma ile ilgili süreçleri kapsamaktadır. GÜEFD’de yer alan etik görev ve sorumluluklar, ulusal ve uluslararası alanlarda taranan dergilerin yayım politikaları ile açık erişim olarak Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayımlanan rehberler ve politikalar dikkate alınarak hazırlanmıştır.

Yazarların Etik Sorumlulukları
GÜEFD’e çalışma gönderen yazar(lar)ın aşağıdaki etik sorumluluklara uyması beklenmektedir:
• Yazarlar deneysel çalışmalarına ilişkin olarak "Etik Kurul Onayı" almaları gerekmektedir.
• Yazar(lar)ın gönderdikleri çalışmaların özgün ve güncel olması beklenmektedir.
• Yazar(lar)ın yararlandıkları bütün çalışmalara eksiksiz ve doğru bir biçimde atıfta bulunmaları ve/veya alıntı yapmaları gerekmektedir.
• Çalışmanın içeriğine bir katkı sağlamayan kişiler, yazar olarak belirtilmemelidir. (Varsa) çıkar çatışması teşkil edebilecek durumlar ve ilişkiler açıklanmalıdır.
• Yazar(lar)dan değerlendirme süreçleri çerçevesinde makalelerine ilişkin ham veri talep edilebilir. Yazar(lar) talep edilen veri ve bilgiyi yayım ve/veya bilim kuruluna sunmalıdır.
• Yazar(lar)ın yayımlanmış, değerlendirme aşamasındaki çalışmasıyla ilgili bir yanlış ya da hatayı fark etmesi durumunda dergi editörünü veya yayımcıyı bilgilendirme, çalışmasını düzeltme veya geri çekme işlemlerinde editörle iş birliği yapma yükümlülüğü bulunmaktadır.
• Yazarlar çalışmalarını aynı anda birden fazla derginin başvuru sürecinde bulunduramaz.
• Başka bir dergide yayımlanmış çalışma GÜEFD’e gönderilemez.
• Başka bir dergiye gönderilen, henüz değerlendirmesi bitmemiş bir çalışma GÜEFD’e gönderilemez.
• Değerlendirme süreci başlamış bir çalışma için yazar ekleme-çıkarma, yazar sırası değiştirme gibi bir işlem talep edilemez.

Editör, Editör Yardımcısı ve Alan Editörlerinin Sorumlulukları
Editörler;
• Hakemlerin, yazar(lar)ın, araştırmacı, uygulayıcı ve okuyucuların bilgi gereksinimlerini karşılamaya gerektiğinde dönüt vermeye, yayın sürecinde düzeltme, açıklama gerektiren konularda açıklık ilkelerine göre davranmaya çaba gösterirler.
• Makalelerin yayımlanmasına karar verirken, makalelerin özgün olmasına, bilimsel alanyazına, okuyucu, araştırmacı ve uygulayıcılara katkı sağlamasına özen gösterirler.
• Derginin yayın politikaları arasında bulunan kör hakemlik ve değerlendirme süreci politikalarını uygular, hakemlerin kimlik bilgilerini gizli tutar, her makalenin yansız ve süresi içinde değerlendirilmesini sağlarlar.
• Makaleleri alan editörleri ve hakemlerin uzmanlık alanlarını dikkate alarak gönderir, değerlendirmelerin yansız ve bağımsız yapılmasını desteklerler.
• Makalenin yansız değerlendirilmesi için editörler, hakemler ve yazar(lar) arasındaki çıkar çatışması-çıkar birliği olup olmamasını göz önüne alırlar.
• Akademik görgü kurallarına uymayan ve bilimsel olmayan değerlendirmeleri engellerler.
• Değerlendirilen makalelerdeki kişisel verilerin korunmasını sağlarlar; yazar, hakem ve okuyucuların bireysel verilerini korurlar.
• Makalelerde insan ve hayvan haklarının korunmasına özen gösterirler, makalenin katılımcılarının açık onayının belgelendirilmesini önemserler, makalenin katılımcılarına ilişkin etik kurul onayı, deneysel araştırmalarda izinleri olmadığında makaleyi reddederler.
• Makalelerdeki hata, tutarsızlık ya da yanlış yönlendirmelerin düzeltilmesini sağlarlar.
 Editör kurulu, makalenin değerlendirmesini, dergi editör kurulu politikalarını ve intihal, hakaret ve telif hakkı ihlallerine karşı hukuki kısıtlama üzerine yazılmış yayınlar için yayın kararlarının alınması sorumluluğunu üstlenir.
 Bütün makalelerin, cinsiyet, ırk, etnisite, din, vatandaşlık, siyasi aidiyet ve değerler ne de yazarların paradigma yönelimlerine bakılmaksızın yazının entelektüel içeriğine dayalı olarak adil bir şekilde değerlendirilmesini sağlar.

Hakemlerin Etik Sorumlulukları
• GÜEFD’e gönderilen çalışmalar, isimsiz olarak ilgili alanda en az iki hakeme değerlendirilmek üzere gönderilir. Hakem değerlendirmelerinde makale hakkında olumlu ve olumsuz görüşün eşitliği durumunda editörün veya üçüncü bir hakemin görüşü alınır.
• GÜEFD’de çift-kör hakem değerlendirme süreci benimsenmiştir, yazar ve hakem birbirlerinin kimliğinden habersizdir. Bu bağlamda GÜEFD’de çalışma değerlendiren hakemlerin aşağıdaki etik sorumluluklara sahip olması beklenmektedir:
 GÜEFD’in yayım ilkelerini okumak,
 Sadece uzmanlık alanı ile ilgili çalışmaları değerlendirmeyi kabul etmek. Uzmanlık alanı olmadığı halde sadece makalenin konusu hakkında fikir sahip olabilmek adına değerlendirmeyi kabul etmemek,
 Değerlendirme sürecini belirli bir zaman çerçevesinde tamamlamak,
 Tarafsızlık ve gizlilik çerçevesinde değerlendirme yapmak,
 Çıkar çatışması gibi bir durumla karşılaştıklarında, değerlendirme yapmayı reddetmek ve bu durumu editöre bildirmek,
 Değerlendirdikleri makalenin aynı anda bir başka dergiye gönderildiğini tespit ettiklerinde durumu editöre bildirmek,
 Değerlendirmelerin makalenin içeriği ile ilgili olmasına dikkat etmek. İnanç, mezhep, ırk, cinsiyet siyasi düşünce gibi faktörlerin değerlendirme sürecine kesinlikle etki etmemesi konusunda duyarlı davranmak.

Yazar Hakları
Yazar(lar);
• Çıkar çatışması ve/veya etik gerekçelerle çalışmalarını gönderilmemesini istediği hakemleri belirleyebilirler.
• Henüz yayımlanmamış olan çalışmalarını değerlendirme sürecindeyken geri çekebilirler.
• Hakem raporlarına ve editör kararlara itiraz etme hakkına sahiptirler.
• Basım sürecinde ortaya çıkan maddi hatalar sebebiyle, ilk yayımlanacak sayıda çalışmasındaki sorunlu yerler için veya kendisinden kaynaklanmış bilgi hataları için düzeltme (erratum) talep edebilirler.

Etik İlkelere Uymayan Durumun Editöre Bildirilmesi
Türk Akademik Yayınlar Dergisi'nde editörler, hakemler, yazarlar ile ilgili etik ilkelere uymayan bir davranış ya da değerlendirme sürecindeki, erken görünümdeki ya da yayımlanmış bir makale ilgili etik olmayan bir durumla karşılaşılması durumunda guefd@giresun.edu.tr adresine ileti yoluyla bildirilmesi gerekir.

Yayın Politikası
Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (GÜEFD);
• Eğitim bilimleri alanında çevrim içi (online) olarak yayınlanan hakemli akademik bir dergidir.
• Yılda iki kez olmak üzere Türkçe ve İngilizce dillerinde makaleler yayımlamaktadır.
• Değerlendirme sürecini çift taraflı kör hakemlik ilkesiyle yürütmektedir. Bu ilkeye göre çift körleme yönteminde çalışmaların yazar ve hakem kimlikleri gizlenmektedir.
• Her sayıda bir yazarın en çok bir akademik çalışmasına yer verilebilmektedir.
• Kâr amacı gütmeyen akademik bir dergidir.

Açık Erişim Politikası
Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (GÜEFD), Açık Erişim bir dergidir ve yayımladığı içeriği doğrudan açık erişime sunar. Dergi, yayımladığı içerikle bilimin Açık Erişim politikasıyla desteklenmesi, geliştirilmesi ve yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.

İntihal Politikası
Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (GÜEFD) hakem süreci tamamlanan her çalışmayı, bütünlüğünü korumak adına intihal denetiminden geçirir. İntihal denetimi Turnitin ve iThenticate vb. yazılımları aracılığıyla gerçekleştirilir.
Editör kurulu, intihal denetimi sonrasında ortaya çıkan rapor doğrultusunda sorumlu yazardan hataların düzeltilmesini isteyebilir ya da çalışmanın yayınlanmaması kararını alabilir.

Yayımlama Ücreti
GÜEFD aday makale gönderimi aşamasında, değerlendirme süresince ve yayımlanma aşamasında herhangi bir gerekçe ile yazarlardan hiçbir ücret talep etmemektedir.

GÜEFD aday makale gönderimi aşamasında, değerlendirme süresince ve yayımlanma aşamasında herhangi bir gerekçe ile yazarlardan hiçbir ücret talep etmemektedir.

Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Giresun University Journal of Faculty of Education)