BibTex RIS Kaynak Göster

TÜKETiCiLERiN iNTERNETTEN ALIŞVERiŞTE ALGILADIKLARI RiSKLERiN BELiRLENMESi: BiR ALAN ARAŞTIRMASI

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 3, 103 - 128, 01.06.2016

Öz

Çağımızın önemli teknolojik gelişmelerinden biri olan internet, hem işletmeler hem de tüketicilerin hayatına internetten alışveriş kavramını kazandırmıştır. Bu kavram tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarını ve işletmelerin satış stratejilerini etkilemiştir. İnternetten alışveriş tüketicilere birçok avantaj sunmasına rağmen bazı durumlarda algılayabilmektedirler. Buradan hareketle bu çalışmada tüketicilerin internetten alışverişte algıladıkları riskler belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca bu riskler ile tüketicilerin demografik özellikleri arasındaki ilişkiler değerlendirilmiştir. Yapılan analiz sonuçlarına göre tüketiciler internette alışverişte performans ve zaman riski, finansal risk, psikolojik ve fiziksel risk, sosyal risk algılamaktadırlar. Buna ek olarak tüketicilerin eğitim, gelir ve yaş ile algılanan riskler arasında ilişkiler tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Boshoff, C. (2002): “Service Advertising: In Exploratory Study Of Risk Perceptions”, Journal of Servise Research.
  • Bradley, Frank (2002): Uluslararası Pazarlama Stratejisi, (çev.: İçlem Er.), Bilim Teknik Yayınevi, İstanbul.
  • Burke, R.R. (1997): “Do You See What I See? The Future Of Virtual Shopping” Journal of the Academy of Marketing Science.
  • Campbell, Margaret, C. & Goodstein, R. (2001): “The Moderating Effect Of Perceived Risk On Consumers’ Evaluations Of Product Incongruity: Preference For Norm”, Journal of Consumer Research, Cilt 28, Sayı 3.
  • Çetinsöz, B. & Ege, Z. (2012): “Turistlerin Demografik Özelliklerine Göre Risk Azaltma Stratejileri: Alanya Örneği, Anatolia”, Turizm Araştırmaları Dergisi, 23.
  • Deniz, Arzu & Erciş, Aysel (2008): “Kişilik Özellikleri ile Algılanan Risk Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma”, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi.
  • Dowling, G.R. & Staelin, R. (1994): “A Model Of Perceived Risk and Intended Risk-Handling Activity”, Journal of Consumer Research.
  • Dursun, Y. (2013): “Tüketicilerin Algıladıkları Risklerin Azaltılmasında Pazar Eksperlerinin Rolü”, Cilt:3, Sayı:5, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Ene, Selda (2007): İnternet Üzerinden Alışverişte Tüketici Davranışını Etkileyen Faktörler: Güdülenme Üzerine Bir Uygulama, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Erdoğan, İ. (2005): “Uluslararası Bilgisayar Şebekesi, İnternet ve İletişimin Emperyalist Kontrolü”, Bilim ve Ütopya Dergisi, Temmuz.
  • Foxall, Gordan & Goldsmith, Ronald (1998): “Consumer Psychology For Marketing”, International Thomson Business Press.
  • Gür, Ö. (2000): İnternette Reklamcılık, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Haubl, G. & Murray, K. B. (2003): “Preference Construction and Persistence In Digital Market Places: The Role Of Electronic Recommendation Agents”, Journal of Consumer Psychology.
  • İçli, Gülnur Eti (2002): İnternetten Alıverişte Tüketicinin Algıladığı Risk ile Riski Azaltıcı Stratejiler ve Bir Uygulama, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • İslamoğlu, Ahmet Hamdi (2003): Tüketici Davranışları, Beta A.Ş., İstanbul.
  • Kehoe, Michael (2002): The Role Of Perceived Risk and Consumer Trust In Relation To Online Shopping and Security, PhD Dissertation, UMI.
  • Kim, Iksuk (2001): Investigating Effect Of Consumer’s Perceived Risk On Internet Shopping, PhD Dissertation, UMI.
  • Kırçova, İ. (2005): İnternette Pazarlama, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Larson, Dee Anne (2001): An Empirical Investigation Of The Relationship Between Perceived Risk, Information Search and Cognitive Dissonance: A Closer Look At The Differences Between In- Home And In-Store Shopping, Mississippi State University, PhD Dissertation, UMI.
  • Lim, Nena (2003): “Consumers’ Perceived Risk: Sources Versus Consequences,” Electronic Commerce Research and Applications, Sayı 2, Australia.
  • Mitchell, Vincent Wayne (1998): “A Role For Consumer Risk Perceptions In Grocery Retailing”, British Food Journal, Cilt 100, Sayı 4.
  • Mun, Johnathan (2006): Modeling Risk: Applying Monte Carlo Simulation, Real Options Analysis, Forecasting, and Optimization Techniques, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey.
  • Odabaşı, Yavuz & Barış, Gülfidan (2002): Tüketici Davranışları, Mediacat, İstanbul.
  • Öncü, F. (2002): E-Pazarlama İnternet Olanaklarıyla Ürün ve Hizmetin Hedef Pazara Sunulması ve Satışı, 1.Baskı, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
  • Önder, Barlı (2006): Davranış Bilimleri, Bizim Büro Basımevi Yayın-Dağıtım, Ankara.
  • Özer, Leyla & Gülpınar, Serdar (2005): Hizmet Sektöründe Tüketicilerin Algıladıkları Riskler: Hava Yolları Sektöründe Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Rohm, A.J. & Swaminathan, V. (2004): “A Typology Of Online Shoppers Based On Shopping Motivations”, Journal of Business Research.
  • Saydan, R. (2008): “Tüketicilerin Online Alışverişe Yönelik Risk ve Fayda Algılamaları: Geleneksel ve Online Tüketicilerin Karşılaştırılması”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Schiffman, Leon G. & Kanuk, Leslie Lazar (2000): Consumer Behaviour, Seventh Ed., Prentice-Hall: New Jersey.
  • Williams, D. Wells & Prensky, David (1996): Consumer Behavior, John Wiley and Sons.
  • Zağra, E. D. (2000): “Reklam Ajansları ve İnternet”, Marketing Türkiye Dergisi.

IDENTIFICATION OF RISKS PERCEIVED BY CONSUMERS WHEN SHOPPING ON INTERNET: A FIELD STUDY

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 3, 103 - 128, 01.06.2016

Öz

The internet, being one of the of the significant technological advancements in our era, has cogitated online shopping, both to companies and to the consumers' lives. The concept, has affected the consumption patterns of consumers and the companies' sale strategies. Although online shopping offers a numerous advantages to consumers, in some cases consumers perceive some risks when shopping on internet. From this point of view, within this study, it was aimed to pinpoint the perceived risks by the consumers, through online shopping. Furthermore, the relation between the given risks and demographic traits of consumers have been commentated. In accordance with the performed analysis results, consumers perceive performance and time risk, financial risk, psychological and physical risk, social risk when shopping on internet. In addition to this, the relations between education, income and age of the consumers and perceived risks, have been identified

Kaynakça

  • Boshoff, C. (2002): “Service Advertising: In Exploratory Study Of Risk Perceptions”, Journal of Servise Research.
  • Bradley, Frank (2002): Uluslararası Pazarlama Stratejisi, (çev.: İçlem Er.), Bilim Teknik Yayınevi, İstanbul.
  • Burke, R.R. (1997): “Do You See What I See? The Future Of Virtual Shopping” Journal of the Academy of Marketing Science.
  • Campbell, Margaret, C. & Goodstein, R. (2001): “The Moderating Effect Of Perceived Risk On Consumers’ Evaluations Of Product Incongruity: Preference For Norm”, Journal of Consumer Research, Cilt 28, Sayı 3.
  • Çetinsöz, B. & Ege, Z. (2012): “Turistlerin Demografik Özelliklerine Göre Risk Azaltma Stratejileri: Alanya Örneği, Anatolia”, Turizm Araştırmaları Dergisi, 23.
  • Deniz, Arzu & Erciş, Aysel (2008): “Kişilik Özellikleri ile Algılanan Risk Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma”, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi.
  • Dowling, G.R. & Staelin, R. (1994): “A Model Of Perceived Risk and Intended Risk-Handling Activity”, Journal of Consumer Research.
  • Dursun, Y. (2013): “Tüketicilerin Algıladıkları Risklerin Azaltılmasında Pazar Eksperlerinin Rolü”, Cilt:3, Sayı:5, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Ene, Selda (2007): İnternet Üzerinden Alışverişte Tüketici Davranışını Etkileyen Faktörler: Güdülenme Üzerine Bir Uygulama, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Erdoğan, İ. (2005): “Uluslararası Bilgisayar Şebekesi, İnternet ve İletişimin Emperyalist Kontrolü”, Bilim ve Ütopya Dergisi, Temmuz.
  • Foxall, Gordan & Goldsmith, Ronald (1998): “Consumer Psychology For Marketing”, International Thomson Business Press.
  • Gür, Ö. (2000): İnternette Reklamcılık, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Haubl, G. & Murray, K. B. (2003): “Preference Construction and Persistence In Digital Market Places: The Role Of Electronic Recommendation Agents”, Journal of Consumer Psychology.
  • İçli, Gülnur Eti (2002): İnternetten Alıverişte Tüketicinin Algıladığı Risk ile Riski Azaltıcı Stratejiler ve Bir Uygulama, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • İslamoğlu, Ahmet Hamdi (2003): Tüketici Davranışları, Beta A.Ş., İstanbul.
  • Kehoe, Michael (2002): The Role Of Perceived Risk and Consumer Trust In Relation To Online Shopping and Security, PhD Dissertation, UMI.
  • Kim, Iksuk (2001): Investigating Effect Of Consumer’s Perceived Risk On Internet Shopping, PhD Dissertation, UMI.
  • Kırçova, İ. (2005): İnternette Pazarlama, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Larson, Dee Anne (2001): An Empirical Investigation Of The Relationship Between Perceived Risk, Information Search and Cognitive Dissonance: A Closer Look At The Differences Between In- Home And In-Store Shopping, Mississippi State University, PhD Dissertation, UMI.
  • Lim, Nena (2003): “Consumers’ Perceived Risk: Sources Versus Consequences,” Electronic Commerce Research and Applications, Sayı 2, Australia.
  • Mitchell, Vincent Wayne (1998): “A Role For Consumer Risk Perceptions In Grocery Retailing”, British Food Journal, Cilt 100, Sayı 4.
  • Mun, Johnathan (2006): Modeling Risk: Applying Monte Carlo Simulation, Real Options Analysis, Forecasting, and Optimization Techniques, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey.
  • Odabaşı, Yavuz & Barış, Gülfidan (2002): Tüketici Davranışları, Mediacat, İstanbul.
  • Öncü, F. (2002): E-Pazarlama İnternet Olanaklarıyla Ürün ve Hizmetin Hedef Pazara Sunulması ve Satışı, 1.Baskı, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
  • Önder, Barlı (2006): Davranış Bilimleri, Bizim Büro Basımevi Yayın-Dağıtım, Ankara.
  • Özer, Leyla & Gülpınar, Serdar (2005): Hizmet Sektöründe Tüketicilerin Algıladıkları Riskler: Hava Yolları Sektöründe Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Rohm, A.J. & Swaminathan, V. (2004): “A Typology Of Online Shoppers Based On Shopping Motivations”, Journal of Business Research.
  • Saydan, R. (2008): “Tüketicilerin Online Alışverişe Yönelik Risk ve Fayda Algılamaları: Geleneksel ve Online Tüketicilerin Karşılaştırılması”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Schiffman, Leon G. & Kanuk, Leslie Lazar (2000): Consumer Behaviour, Seventh Ed., Prentice-Hall: New Jersey.
  • Williams, D. Wells & Prensky, David (1996): Consumer Behavior, John Wiley and Sons.
  • Zağra, E. D. (2000): “Reklam Ajansları ve İnternet”, Marketing Türkiye Dergisi.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

İlker Tiryaki

Leyla G Ödekmerdan Önder

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tiryaki, İ., & Ödekmerdan Önder, L. G. (2016). TÜKETiCiLERiN iNTERNETTEN ALIŞVERiŞTE ALGILADIKLARI RiSKLERiN BELiRLENMESi: BiR ALAN ARAŞTIRMASI. Giresun Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 2(3), 103-128.

Giresun Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi