Ürün tasarım
sürecinde en kritik olan ve zor tespit edilen parametrelerden olan bir parçanın
yorulma ömrü, üretici firmalar tarafından hızlandırıcı testlerle doğrulanmaktadır.
Bunun için üreticiler yorulma etkisi matematiksel olarak tespit edilmiş özel
test parkuruna ve/veya güzergahlarına ihtiyaç duyarlar. Bu çalışmada, hızlandırılmış
bir test parkurunu oluşturmak için ilk olarak Türk müşterilerinin otomobil
kullanımları anket yöntemi ile tespit edilmiştir. Yol testleri, Türkiye'de 50
şehri içerecek şekilde belirlenmiş bir yol haritasında, sensörlerle donatılmış
bir araç ile gerçekleştirilmiştir. Ham veriler üzerinde veri işleme ve
detaylandırma yapılmıştır. Yaprak yay, tahrik mili, direksiyon rod kolu gibi
gerilme meydana gelen parçalardan elde edilen sinyallerin değerlendirilmesinde 3
eksenli Rainflow metodu kullanılmıştır. Buna karşın vites değiştirme oranı,
fren adedi miktarı vb. gibi üzerinde gerilme oluşmayan parçalar için 2 eksenli Level-Crossing
metodu tercih edilmiştir. Türk müşteri profili sinyaller işlendikten sonra anketlerden
elde edilen Türk müşteri otomotiv
kullanım yüzdeleriyle çarpılarak her sensör için hesaplanmış ve bu şekilde genel
olarak Türk müşteri profili oluşturulmuştur. Yorulma ömrü etkileri
ağırlıklı ortalama yöntemi kullanılarak hesaplanıp, Türk müşteri profilinin yorulma
etkisine karşılık gelecek şekilde üretici firma yakınlarında hızlandırılmış bir
test parkuru oluşturulmuştur. Avrupa ülkelerinde üretilen binek otomobillerin araç
kullanım sonuçları ve Türkiye'de üretilen hafif ticari oto müşteri kullanım
sonuçları karşılaştırılmıştır.
Otomobil kullanımı Test parkuru Yorulma analizi Çevrim sayma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2 |