Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Re-Design of the Ayran Package for Children

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 122 - 133, 25.03.2021
https://doi.org/10.29109/gujsc.812149

Öz

Packaging design has a very important position for companies in today's consumption age. Packages exhibited together on the shelves in a determined order are representatives of companies that compete with each other. These products cannot fulfill their duty unless they reach the right target audience. For this reason, determining the target audience and presenting designs for it is very important for the product to be successful. In this study, buttermilk packages were examined. It is seen that the product, whose target audience is kept on a very wide scale, is not sufficient for the perception management for the use of children. For this, commonly used packaging forms were analyzed and the problems experienced by children while using it were listed. TRIZ (Theory of Inventive Problem Solving) was used for problem detection. Solutions to the problems that arise as a result of the function analysis and need to be solved are presented with the contradiction matrix. In these roads, suitable ones were used and a concept design was created. With its innovative design, the shaking movement has been viewed from a different angle and a form that can easily attract attention in the market has been achieved. Adding value to the packaging and being used as a toy after consumption may affect the preference of the product. An ergonomically suitable form for children's motor skills is emphasized. A different option suitable for the target audience has been presented to the standardized market.

Kaynakça

  • [1] Klimchuk, M. R., Krasovec, S. A. (2006). Packaging Design Successful Product Branding From Concept To Shelf. New Jersey: John Wiley & Sons Ltd.
  • [2] İnternet Sitesi: http://www.ambalaj.org.tr/tr/ambalaj-ve-cevre-ambalajin-tarihcesi.html
  • [3] Ambrose, G., Harris, P. (2011). Packaging The Brand: Exploring The Relationship Between Packaging Design and Brand Identity. Switzerland: AVA Publishing.
  • [4] Becer, E. (2014). Ambalaj Tasarımı. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • [5] İli̇sulu, T. (2019). Gıda Ambalajı Tasarımlarında Değişen Tüketici Beklentileri. Sanat- Tasarım Dergisi, (10), 16-23. DOI: 10.35333/Sanat.2019.84
  • [6] Akpınar, M., Gül, M., Oral, M., Akay, A., Gülcan, S. (2015). 6. Meyve Suyu Ürünleri Satın Alma Tercihinde Ambalaj Faktörünün Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (44), 0-0. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/dpusbe/issue/4786/66041
  • [7] Verghese, K., Lewis, H., Fitzpatrick, L. (2012). Packaging for Sustainability. New York: Springer – Verlag London Limited.
  • [8] Erdal, G. (2019). Ambalajda Etkili Tasarım. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 10-18. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijhar/issue/52049/678871
  • [9] Theobald, N., Winder, B. (2006). Packaging Closures and Sealing System. Australia: Blackwell Publishing.
  • [10] Gündoğdu, H. (2019) Ambalaj Tasarımlarında Yaratıcılığın Önemi ve Algı Sorunları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [11] Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, (2020). Pamukova Meslek Yüksek Okulu, Süt Teknolojisi Ders Sunumu.
  • [12] Kaya, M. (2018). TRIZ ile Yenilikçi Mühendislik Eğitimini Tasarlama. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 58-61. DOI: 10.32329/uad.413706
  • [13] Altshuller, G. (1999). Innovation Algorithm TRIZ, Systematic Innovation and Technical Creativity.Massachusetts, USA, Technical Innovation Center Inc.
  • [14] Kapucu, S., Baykasoğlu, A., Dereli, T. (Haziran 2001). “Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarında Kullanmak İçin Yenilikçi-Yaratıcı Problem Çözme Yaklaşımı: TRIZ”. TMMOB Makina Mühendisleri Odası II. Kalite Sempozyumu, Bursa, Türkiye.
  • [15] Lin, SY., Wu, CT. (2016). “Application of TRIZ Inventive Principles to Innovate Recycling Machine”. Advances in Mechanical Engineering, 8(5), 1-8.
  • [16] Palčák, F. (2016). Improvement of Dynamic Characteristics of The Car In The Llight of Technological Evolution, Mechanisms and Machine Science Vol.44, p. 391-397. DOI: 10.1007/978-3-319-44087-3_53.
  • [17] Başak, H., Şahin İ., Top N. (2018). TRIZ Yaklaşımı Kullanılarak Havalimanı Bekleme Alanlarının Arttırılması, Conference: 3’rd International Symposium on Industrial Design Engineering (ISIDE 2018), Antalya, Turkey.
  • [18] Subran M, Hatipoğlu A, Fidanboylu K, Korkmaz F F., (Şubat 2020). “Toplam kalite yönetimi uygulamalarında kullanmak için yenilikçi-yaratıcı problem çözme yaklaşımı: TRIZ”. 4. Çukurova Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Adana, Türkiye.
  • [19] Ki̇raz, C, Başak, H, Top, N, Şahi̇n, İ. (2020). TRIZ Yaklaşımı Kullanılarak Yeni Bir Aydınlatma Elemanı Tasarımı. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım ve Teknoloji, 8 (1), 109-120. DOI: 10.29109/gujsc.578579
  • [20] Cemgil, S. (2006), Eğitim Standartlarının Oluşturulmasında Ve Geliştirilmesinde Yaratıcı Problem Çözme Teorisi (TRIZ), Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • [21] Güneş, S. (2008). Ürün Tasarımı ve TRIZ. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1 (2). Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanatvetasarim/issue/20665/220449
  • [22] Altshuller, G. (2002). 40 principles, TRIZ keys to innovation: Technical Innovation Center, Inc.
  • [23] TRIZ 40 Principles. (20-June-2019); Available from: http://www.triz40.com/aff_Principles_TRIZ.php
  • [24] Canbulut, F., Demiştaş, B. (2019). Tasarımda Beyin Fırtınası ve TRIZ Kullanımı: Baza Makas Kaldırma Sistemi Örnek Çalışması. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım ve Teknoloji, 7 (3), 614-626. DOI: 10.29109/gujsc.581967
  • [25] İnternet Sitesi: http://www.tekmapolietilen.com.tr/urun/36/180-200-300-ml-ayran-bardagi.html
  • [26] İli̇sulu, T. (2012). Gıda Ambalajı Tasarımlarında Marka ve Esinlenme. Sanat Dergisi, 0 (21), 125-132. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2609/33580

Çocuklara Yönelik Ayran Ambalajının Yeniden Tasarımı

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 122 - 133, 25.03.2021
https://doi.org/10.29109/gujsc.812149

Öz

Ambalaj tasarımı günümüz tüketim çağında firmalar için oldukça önemli bir konuma sahiptir. Raflarda bir arada belirlenmiş bir düzene göre sergilenen ambalajlar birbirleri ile rekabet içerisinde olan firmaların temsilcileridir. Bu ürünler doğru hedef kitlesine ulaşmadığı sürece görevini yerine getiremez. Bu sebeple hedef kitlesinin belirlenmesi ve ona yönelik tasarımlar sunulması ürünün başarılı olması için oldukça önemlidir. Bu çalışmada ayran ambalajları incelenmiştir. Hedef kitlesi çok geniş bir skalada tutulan ürünün, çocukların kullanımına yönelik algı yönetiminin yeterli olmadığı görülmektedir. Bunun için sık kullanılan ambalaj formları analiz edilmiş ve çocukların kullanırken yaşadığı sorunlar listelenmiştir. Sorun tespiti için TRIZ (Theory of Inventive Problem Solving) kullanılmıştır. Fonksiyon analizi sonucu ortaya çıkan ve çözülmesi gerekli olan sorunlara, çelişkiler matrisi ile çözüm yolları sunulmuştur. Bu yollar içerisinde uygun görülenler kullanılmış ve konsept tasarım oluşturulmuştur. Yenilikçi tasarımı ile çalkalama hareketine farklı bir açıdan bakılmış ve pazarda kolaylıkla dikkat çekebilecek bir forma ulaşılmıştır. Ambalaja değer katılarak tüketim sonrası oyuncak olarak da kullanılabilmesi ürünün tercih edilmesine etki edebilmektedir. Ergonomik olarak çocukların motor becerilerine uygun olan form üzerinde durulmuştur. Standartlaşan piyasaya hedef kitlesine uygun farklı bir seçenek sunulmuştur.

Kaynakça

  • [1] Klimchuk, M. R., Krasovec, S. A. (2006). Packaging Design Successful Product Branding From Concept To Shelf. New Jersey: John Wiley & Sons Ltd.
  • [2] İnternet Sitesi: http://www.ambalaj.org.tr/tr/ambalaj-ve-cevre-ambalajin-tarihcesi.html
  • [3] Ambrose, G., Harris, P. (2011). Packaging The Brand: Exploring The Relationship Between Packaging Design and Brand Identity. Switzerland: AVA Publishing.
  • [4] Becer, E. (2014). Ambalaj Tasarımı. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • [5] İli̇sulu, T. (2019). Gıda Ambalajı Tasarımlarında Değişen Tüketici Beklentileri. Sanat- Tasarım Dergisi, (10), 16-23. DOI: 10.35333/Sanat.2019.84
  • [6] Akpınar, M., Gül, M., Oral, M., Akay, A., Gülcan, S. (2015). 6. Meyve Suyu Ürünleri Satın Alma Tercihinde Ambalaj Faktörünün Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (44), 0-0. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/dpusbe/issue/4786/66041
  • [7] Verghese, K., Lewis, H., Fitzpatrick, L. (2012). Packaging for Sustainability. New York: Springer – Verlag London Limited.
  • [8] Erdal, G. (2019). Ambalajda Etkili Tasarım. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 10-18. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijhar/issue/52049/678871
  • [9] Theobald, N., Winder, B. (2006). Packaging Closures and Sealing System. Australia: Blackwell Publishing.
  • [10] Gündoğdu, H. (2019) Ambalaj Tasarımlarında Yaratıcılığın Önemi ve Algı Sorunları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [11] Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, (2020). Pamukova Meslek Yüksek Okulu, Süt Teknolojisi Ders Sunumu.
  • [12] Kaya, M. (2018). TRIZ ile Yenilikçi Mühendislik Eğitimini Tasarlama. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 58-61. DOI: 10.32329/uad.413706
  • [13] Altshuller, G. (1999). Innovation Algorithm TRIZ, Systematic Innovation and Technical Creativity.Massachusetts, USA, Technical Innovation Center Inc.
  • [14] Kapucu, S., Baykasoğlu, A., Dereli, T. (Haziran 2001). “Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarında Kullanmak İçin Yenilikçi-Yaratıcı Problem Çözme Yaklaşımı: TRIZ”. TMMOB Makina Mühendisleri Odası II. Kalite Sempozyumu, Bursa, Türkiye.
  • [15] Lin, SY., Wu, CT. (2016). “Application of TRIZ Inventive Principles to Innovate Recycling Machine”. Advances in Mechanical Engineering, 8(5), 1-8.
  • [16] Palčák, F. (2016). Improvement of Dynamic Characteristics of The Car In The Llight of Technological Evolution, Mechanisms and Machine Science Vol.44, p. 391-397. DOI: 10.1007/978-3-319-44087-3_53.
  • [17] Başak, H., Şahin İ., Top N. (2018). TRIZ Yaklaşımı Kullanılarak Havalimanı Bekleme Alanlarının Arttırılması, Conference: 3’rd International Symposium on Industrial Design Engineering (ISIDE 2018), Antalya, Turkey.
  • [18] Subran M, Hatipoğlu A, Fidanboylu K, Korkmaz F F., (Şubat 2020). “Toplam kalite yönetimi uygulamalarında kullanmak için yenilikçi-yaratıcı problem çözme yaklaşımı: TRIZ”. 4. Çukurova Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Adana, Türkiye.
  • [19] Ki̇raz, C, Başak, H, Top, N, Şahi̇n, İ. (2020). TRIZ Yaklaşımı Kullanılarak Yeni Bir Aydınlatma Elemanı Tasarımı. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım ve Teknoloji, 8 (1), 109-120. DOI: 10.29109/gujsc.578579
  • [20] Cemgil, S. (2006), Eğitim Standartlarının Oluşturulmasında Ve Geliştirilmesinde Yaratıcı Problem Çözme Teorisi (TRIZ), Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • [21] Güneş, S. (2008). Ürün Tasarımı ve TRIZ. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1 (2). Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanatvetasarim/issue/20665/220449
  • [22] Altshuller, G. (2002). 40 principles, TRIZ keys to innovation: Technical Innovation Center, Inc.
  • [23] TRIZ 40 Principles. (20-June-2019); Available from: http://www.triz40.com/aff_Principles_TRIZ.php
  • [24] Canbulut, F., Demiştaş, B. (2019). Tasarımda Beyin Fırtınası ve TRIZ Kullanımı: Baza Makas Kaldırma Sistemi Örnek Çalışması. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım ve Teknoloji, 7 (3), 614-626. DOI: 10.29109/gujsc.581967
  • [25] İnternet Sitesi: http://www.tekmapolietilen.com.tr/urun/36/180-200-300-ml-ayran-bardagi.html
  • [26] İli̇sulu, T. (2012). Gıda Ambalajı Tasarımlarında Marka ve Esinlenme. Sanat Dergisi, 0 (21), 125-132. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2609/33580
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Tasarım ve Teknoloji
Yazarlar

Zeynep Esmer 0000-0001-6821-6623

Hüdayim Başak 0000-0001-8066-5384

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 18 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Esmer, Z., & Başak, H. (2021). Çocuklara Yönelik Ayran Ambalajının Yeniden Tasarımı. Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology, 9(1), 122-133. https://doi.org/10.29109/gujsc.812149

                                     16168      16167     16166     21432        logo.png


    e-ISSN:2147-9526