Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KALKINMA AJANSLARI VE SOSYO-EKONOMİK POLİTİKALAR: DOĞU ANADOLU VE SERHAT KALKINMA AJANSLARI ÖRNEĞİNDE

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 12, 66 - 73, 14.01.2018

Öz

Bilindiği gibi kalkınma ajansları; sektörel ve genel kalkınma sorunlarını belirleyen, bunların çözümüne
yönelik imkanları ve çözümleri saptayan ve bunları geliştiren projeleri yerel kalkınmayı sağlamak amacıyla
destekleyen birimlerdir. Türkiye’de ise bu kuruluşlar 2006 yılında yasal zeminin oluşmasıyla kurulmaya
başlamışlar ve kısa sürede bugün 26 bölgede aktif olarak faaliyetlerini sürdürür hale gelmişlerdir. Sürecin bu
şekilde başarıyla sürdürülmesinde Avrupa Birliği’nin etkisinin yanında, bölgesel dengesizliklerinin giderilmesine,
gelir adaletsizliklerinin hafifletilmesine, kalkınmanın yerele yayılmasına ve ulusal gelirden tüm toplumun dengeli
pay almasına yönelik toplumsal talepler de çok etkili olmuştur.
Bu çalışmada4 böylesine önemli işlevleri olan kalkınma ajansları ile ilgili genel bilgiler verilecek, sorunlu
alanlar tartışılacak ve bu kuruluşların sosyal ekonomi politikalarının uygulanmasında nasıl daha aktif hale
getirilebilecekleri değerlendirilecektir. Bu kapsamda Doğu Anadolu ve Serhat Kalkınma Ajansları özel olarak
incelenecek, bu kuruluşlarla ilgili genel bilgiler verilerek, son dönemde bölgelerinde sosyal ekonomi
politikalarının uygulama sürecine nasıl katkıda bulundukları değerlendirilecektir.

Kaynakça

  • Akkahve, D. (2006). AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programlarının Yönetimi ve Yapısal Fonlara Hazırlık, Bölgesel Kalkınma ve Yönetişim Sempozyumu, ODTÜ, TEPAV Yay, Ankara.
  • Altay, N., Oğuzhan A., vd. (2004). Ege Bölgesinin Kalkınmasında Finansal Kurumsallaşma Araç Olabilir mi?, Kentsel Ekonomik Araştırmalar Sempozyumu, Cilt I, DPT-PAÜ, Denizli.
  • Altınışık, İ. ve Peker, H. (2010). Bölgesel Kalkınma Ajansları, Ekonomik Önemi, Avrupa Birliği ve Türkiye’deki Durumları, Bütçe Dünyası Dergisi, Sayı 34.
  • Arslan, E. (2010). Kalkınma Ajansları Ve Kalkınma Ajanslarının Türkiye Ekonomisine Beklenen Katkılar., Kamu-İş, C.11.
  • Arslan, K. (2005). Bölgesel Farklılıkların Giderilmesinde Etkin Bir Araç: Bölgesel Planlama ve Bölgesel Kalkınma Ajansları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:4, Sayı:7, Bahar.
  • Bilen, G. (2006). Türkiye’de Yeni Bölgesel Politikaların Oluşumu”, Bölgesel Kalkınma Ve Yönetişim Sempozyumu, ODTÜ, 7- 8 Eylül, TEPAV Yay, Ankara.
  • DAKA (2016), Destek Türleri, (www.daka.org.tr) (11.07.2016).
  • Deacon, B., Isabel O. ve Sergei Z. (2007). Regional Social Policy, DESA Working Paper No. 37, ST/ESA/2007/DWP/37 June 2007, http://www.un.org/esa/desa/papers.
  • Hasanoğlu, M. ve Aliyev, Z. (2006). Avrupa Birliği ile Bütünleşme Sürecinde Türkiye’de Bölgesel Kalkınma Ajansları, Sayıştay Dergisi. S.60.
  • İlhan, S. (2006). KOBİ’ler: Sosyo Ekonomik Bir Perspektif, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 16, Sayı: 2.
  • Kayasü, S. ve Yaşar, S. (2006). Avrupa Birliği’ne Üyelik Sürecinde Kalkınma Politikaları: Yasal Ve Kurumsal Dönüşümler. Bölgesel Kalkınma Ve Yönetişim Sempozyumu, ODTÜ, 7-8 Eylül, TEPAV Yay, Ankara.
  • Polat, H. (2009). Social Economy Or The Third Sector In Turkey Reducing Vulnerability And Promoting Social Responsibility Through Creating Safety Nets And Generating Decent Jobs, ILO Regional Conference on “Social Economy - Africa’s Response to the Global Crisis”, Johannesburg, South Africa.
  • SERKA (2016). Ajans Destekleri, (www.serka.gov.tr) (12.07.2016).
  • SERKA (2016). İktisadi Gelişme Mali Destek Programı-6 2016 Yılı Proje Başvuru Rehberi. Kars.
  • Taş, S. ve Örnek, İ. (2011). Ekonomik Yönetişimin Aktörü Olarak Bölgesel Kalkınma Ajansları, www.ozal.congress.inonu.edu.tr. (20.04.2011).
  • Tazesavaş, T. (2011). Kalkınma Ajansı Uygulamaları, www.ipuder.org, (05.05.2011).
  • Yılmaz, A. (2010). Kalkınma Ajansları Ve Yerel Yönetişim, Türk İdare Dergisi, Sayı: 466.

DEVELOPMENT AGENCIES AND SOCIO-ECONOMIC POLICIES: IN THE EXAMPLE OF EASTERN ANATOLIAN AND SERHAT DEVELOPMENT AGENCIES

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 12, 66 - 73, 14.01.2018

Öz

As it is known, development agencies are the units which determine sectoral and overall development
problems, detect opportunties and solutions for their solutions and support the projects that develop them in order
to realize regional development. In Turkey, these organizations have been begun to found with the formation of
legal basis in 2006 and in a short span of time, development agencies have actively become to carry their activities
in 26 regions today. The elimination of regional imbalances, easing of income inequality, sprading of development
to the local and social demands towards balanced share of national income besides the impact of the European
Union have also been very effective in maintaining the process successfully
In this study, general information will be given about the development agencies with such important
functions, problematical issues will be discussed and it will be carried out the evaluation regarding how these
organizations can become more active in the implementation of social economic policies. In this context, the
Eastern Anatolia and Serhat Development Agencies will be examined specifically and by giving general
information on these organizations, it will be made asessments regarding how these organizations contribute to
the implementation of social economic policies in the region recently.

Kaynakça

  • Akkahve, D. (2006). AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programlarının Yönetimi ve Yapısal Fonlara Hazırlık, Bölgesel Kalkınma ve Yönetişim Sempozyumu, ODTÜ, TEPAV Yay, Ankara.
  • Altay, N., Oğuzhan A., vd. (2004). Ege Bölgesinin Kalkınmasında Finansal Kurumsallaşma Araç Olabilir mi?, Kentsel Ekonomik Araştırmalar Sempozyumu, Cilt I, DPT-PAÜ, Denizli.
  • Altınışık, İ. ve Peker, H. (2010). Bölgesel Kalkınma Ajansları, Ekonomik Önemi, Avrupa Birliği ve Türkiye’deki Durumları, Bütçe Dünyası Dergisi, Sayı 34.
  • Arslan, E. (2010). Kalkınma Ajansları Ve Kalkınma Ajanslarının Türkiye Ekonomisine Beklenen Katkılar., Kamu-İş, C.11.
  • Arslan, K. (2005). Bölgesel Farklılıkların Giderilmesinde Etkin Bir Araç: Bölgesel Planlama ve Bölgesel Kalkınma Ajansları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:4, Sayı:7, Bahar.
  • Bilen, G. (2006). Türkiye’de Yeni Bölgesel Politikaların Oluşumu”, Bölgesel Kalkınma Ve Yönetişim Sempozyumu, ODTÜ, 7- 8 Eylül, TEPAV Yay, Ankara.
  • DAKA (2016), Destek Türleri, (www.daka.org.tr) (11.07.2016).
  • Deacon, B., Isabel O. ve Sergei Z. (2007). Regional Social Policy, DESA Working Paper No. 37, ST/ESA/2007/DWP/37 June 2007, http://www.un.org/esa/desa/papers.
  • Hasanoğlu, M. ve Aliyev, Z. (2006). Avrupa Birliği ile Bütünleşme Sürecinde Türkiye’de Bölgesel Kalkınma Ajansları, Sayıştay Dergisi. S.60.
  • İlhan, S. (2006). KOBİ’ler: Sosyo Ekonomik Bir Perspektif, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 16, Sayı: 2.
  • Kayasü, S. ve Yaşar, S. (2006). Avrupa Birliği’ne Üyelik Sürecinde Kalkınma Politikaları: Yasal Ve Kurumsal Dönüşümler. Bölgesel Kalkınma Ve Yönetişim Sempozyumu, ODTÜ, 7-8 Eylül, TEPAV Yay, Ankara.
  • Polat, H. (2009). Social Economy Or The Third Sector In Turkey Reducing Vulnerability And Promoting Social Responsibility Through Creating Safety Nets And Generating Decent Jobs, ILO Regional Conference on “Social Economy - Africa’s Response to the Global Crisis”, Johannesburg, South Africa.
  • SERKA (2016). Ajans Destekleri, (www.serka.gov.tr) (12.07.2016).
  • SERKA (2016). İktisadi Gelişme Mali Destek Programı-6 2016 Yılı Proje Başvuru Rehberi. Kars.
  • Taş, S. ve Örnek, İ. (2011). Ekonomik Yönetişimin Aktörü Olarak Bölgesel Kalkınma Ajansları, www.ozal.congress.inonu.edu.tr. (20.04.2011).
  • Tazesavaş, T. (2011). Kalkınma Ajansı Uygulamaları, www.ipuder.org, (05.05.2011).
  • Yılmaz, A. (2010). Kalkınma Ajansları Ve Yerel Yönetişim, Türk İdare Dergisi, Sayı: 466.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Akif Özer

Ufuk Ayhan Bu kişi benim

İbrahim İrdem

Yayımlanma Tarihi 14 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Özer, M. A., Ayhan, U., & İrdem, İ. (2018). KALKINMA AJANSLARI VE SOSYO-EKONOMİK POLİTİKALAR: DOĞU ANADOLU VE SERHAT KALKINMA AJANSLARI ÖRNEĞİNDE. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(12), 66-73.
AMA Özer MA, Ayhan U, İrdem İ. KALKINMA AJANSLARI VE SOSYO-EKONOMİK POLİTİKALAR: DOĞU ANADOLU VE SERHAT KALKINMA AJANSLARI ÖRNEĞİNDE. ASBİDER. Ocak 2018;5(12):66-73.
Chicago Özer, Mehmet Akif, Ufuk Ayhan, ve İbrahim İrdem. “KALKINMA AJANSLARI VE SOSYO-EKONOMİK POLİTİKALAR: DOĞU ANADOLU VE SERHAT KALKINMA AJANSLARI ÖRNEĞİNDE”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5, sy. 12 (Ocak 2018): 66-73.
EndNote Özer MA, Ayhan U, İrdem İ (01 Ocak 2018) KALKINMA AJANSLARI VE SOSYO-EKONOMİK POLİTİKALAR: DOĞU ANADOLU VE SERHAT KALKINMA AJANSLARI ÖRNEĞİNDE. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5 12 66–73.
IEEE M. A. Özer, U. Ayhan, ve İ. İrdem, “KALKINMA AJANSLARI VE SOSYO-EKONOMİK POLİTİKALAR: DOĞU ANADOLU VE SERHAT KALKINMA AJANSLARI ÖRNEĞİNDE”, ASBİDER, c. 5, sy. 12, ss. 66–73, 2018.
ISNAD Özer, Mehmet Akif vd. “KALKINMA AJANSLARI VE SOSYO-EKONOMİK POLİTİKALAR: DOĞU ANADOLU VE SERHAT KALKINMA AJANSLARI ÖRNEĞİNDE”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5/12 (Ocak 2018), 66-73.
JAMA Özer MA, Ayhan U, İrdem İ. KALKINMA AJANSLARI VE SOSYO-EKONOMİK POLİTİKALAR: DOĞU ANADOLU VE SERHAT KALKINMA AJANSLARI ÖRNEĞİNDE. ASBİDER. 2018;5:66–73.
MLA Özer, Mehmet Akif vd. “KALKINMA AJANSLARI VE SOSYO-EKONOMİK POLİTİKALAR: DOĞU ANADOLU VE SERHAT KALKINMA AJANSLARI ÖRNEĞİNDE”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 5, sy. 12, 2018, ss. 66-73.
Vancouver Özer MA, Ayhan U, İrdem İ. KALKINMA AJANSLARI VE SOSYO-EKONOMİK POLİTİKALAR: DOĞU ANADOLU VE SERHAT KALKINMA AJANSLARI ÖRNEĞİNDE. ASBİDER. 2018;5(12):66-73.