Sistematik Derlemeler ve Meta Analiz
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 79 - 94, 31.12.2023
https://doi.org/10.55993/hegp.1330381

Öz

Kaynakça

  • Acar, V., & Bektaş, M. Türkiye'nin bilimsel yayın üretimi. Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi, 54(2), 331-340.
  • Altbach, P. G. (2011). The past, present and future of research university. Altbach, P. G. Ve Salmi, J. (eds.). In The road to academic excellence: Emerging research universities in developing and transition countries. The World Bank.
  • Altbach, P. G. & Salmi, J. (2011). Introduction. The road to academic excellence: Emerging research universities in developing and transition countries. The World Bank
  • Altinsoy, E., & Boyraz, S. (2022). A literature review on covid-19 studies in the Turkish educational context. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 11(3), 547-559. https://doi.org/10.30703/cije.1100527
  • Amos, K., Bruno, L., & Parreira do Amaral, M. (2008). The research university in context: The examples of Brazil and Germany. In The worldwide transformation of higher education (pp. 111-158). Emerald Group Publishing Limited.
  • Antalyalı, Ö. L. (2008). Tarihsel süreç içerisinde üniversite misyonlarinin oluşumu. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6), 25-40.
  • Ash, Mitchell G. (2006). Bachelor of what, master of whom? The Humboldt Myth and Historical Transformations of Higher Education in German-Speaking Europe and the US. European Journal of Education 41(2): 245–267.
  • Atkinson, R., & Blanpied, W. (2008). Research Universities: Core of the US science and technology system. Technology In Society, 30(1), 30-48.
  • Balyer, A. & Gündüz, Y. (2011). Türk yükseköğretim yönetim sisteminde YÖK ile yaşanan paradigmatik dönüşüm: Vakıf üniversiteleri çelişkisi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(31), 69-84.
  • Balyer, A., & Özvural, D. (2021). Establishment and challenges of research universities in Türkiye. Psycho-Educational Research Reviews, 10(2), 92-105.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Yükseköğretim Kurulu raporu, Ankara.
  • Çiftçi, M. (2010). Girişimci üniversite ve üçüncü kuşak üniversiteler. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (27).
  • Donelly, M. (2002). Medieval university. Christian History, 21(1), 19-22.
  • Erdoğmuş, N. (2018). Araştırma üniversitesi yapılanması: İmkânlar ve zorluklar. İlke politika notu, 7, 1-37.
  • Fırat Üniversitesi. (2022). Araştırma üniversiteleri 2021 yılı performans sıralaması. Accessed (May 08, 2023):https://www.firat.edu.tr/tr/page/news/universitemiz-arastirma-universiteleri-siralamasinda-buyuk-bir-basariya-imza-atti-5274
  • Gülbak, O. (2020). Öğretim üyeleri perspektifinden araştırma üniversitesi girişimi: Bir vakıf üniversitesi örneği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(3), 124-130.
  • Hartwig, L. (2004). The integration of teaching and research in contemporary German universities. Bavarian State Institute for Higher Education Research and Planning, Germany.
  • Herdman, E. A. (2006). Deneme ve makale yazımında konferans ve bildiri hazırlamada pratik bilgiler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 2-4.
  • Johns Hopkins University. (2018). Fact book Accessed (May 12, 2023):https://www.jhu.edu/assets/uploads/2016/01/ johnshopkinsfactbook.pdf.
  • Jones, D. R. (1992). National models of higher education: International transfer. Encyclopedia of higher education, 2, 956-969.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (11. Baskı). Nobel Yayınevi.
  • Kenan, S. (2015). Modern üniversitenin oluşum süreci. Osmanlı Araştırmaları, 45(45), 333-367.
  • Lepori, B., & Kyvik, S. (2010). The research mission of universities of applied sciences and the future configuration of higher education systems in Europe. Higher Education Policy, 23, 295-316.
  • Mohrman, K., Ma, W., & Baker, D. (2008). The research university in transition: The emerging global model. Higher education policy, 21, 5-27.
  • NAI, (2018). National academy of inventors. Accessed (May 12, 2023): https://academyofinventors.org/publication-type/top-100/?issue=current
  • National Research Council of the National Academies. (2012). Research Universities and the Future of America (pp. 1-28). Washington.
  • Norris, M., & Oppenheim, C. (2007). Comparing alternatives to the Web of Science for coverage of the social sciences’ literature. Journal of informetrics, 1(2), 161-169.
  • Öztunalı, Ö. (2009). Üniversiteler tarihi ve vakıf üniversiteleri. İstanbul Kültür Üniversitesi.
  • Öztürk, D. G. (2019). Zihinsel iş yükü ve örgüt sağlığı ilişkisi üzerine nitel bir çalışma: araştırma üniversiteleri örneği (Yayınlanmamış doktora tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Peacock, V. (2016). Academic precarity as hierarchical dependence in the max planck society. HAU: Journal of Ethnographic Theory 6(1): 95–119.
  • QS. World University Rankings. (2023): World’s best universities ranking, Accessed (May 12, 2023): https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2023
  • Reed, D. (2004). Universities and the promotion of corporate responsibility: Reinterpreting the liberal arts tradition. Journal of Academic Ethics, 2(1).
  • Saklı, A. R., & Akbulut, H. A. (2017). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi öğrenci ve akademisyenleri ile rize halkının karşılıklı algı ve beklentileri (Ed. Ali Rıza Saklı): Dünyada ve Türkiye’de üniversitelerin tarihi gelişimi. RTEÜ Yayınları.
  • Schleicher, A. (2006). The economics of knowledge: why education is key for Europe’s success, (Policy Brief No. 1). Lisbon Council.
  • TAÜG, (2016). Araştırma Üniversiteleri ve Yükseköğretim, Araştırma ve İnovasyonda Uluslararası Rekabet Raporu. Accessed (May 04, 2023): https://pdo.metu.edu.tr/system/files/duyuru/TAUG_Arastirma_Universiteleri_ve_Yuksekogretim_Arastirma_ve_Inovasyonda_Uluslararasi_Rekabet_Raporu_2016.pdf
  • T.C. BAŞBAKANLIK (1992), Çağdaş eğitim çağdaş üniversite. T.C. Başbakanlık Basımevi.
  • Teichler, U. (1990). Europäische hochschulmodelle: Die beharrlichkeit vieilfältiger modelle. Campus Verlag.
  • Tekeli, İ. (2003). Dünya’da ve Türkiye’de üniversite üzerine konuşmanın değişik yolları. Toplum ve Bilim, (97), 123-143.
  • Timur, T. (2000) Toplumsal değişme ve üniversiteler. İmge yayınları.
  • Versan, V. (1989). Üniversitelerin tarihi gelişimi ve toplumsal görevi. Hukuk Araştırmaları, 4(1-3).
  • Wissema, J. G. (2009). Towards the third-generation university: Managing the university in transition. Edward Elgar Publishing.
  • YÖK. (2017). 2017-2018 Akademik yılı açılış töreni cumhurbaşkanlığı külliyesinde gerçekleştirildi. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2017-2018-akademik-yil-acilis-toreni-gerceklestirildi.aspx
  • YÖK. (2020). Yükseköğretimde ihtisaslaşma ve misyon farklılaşması araştırma üniversiteleri. Accessed (Apr 24, 2023): https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2020/misyon-faklilasmasi-ve-ihtisaslasma-arastirma-universiteleri.pdf
  • YÖK. (2022a). Araştırma üniversiteleri 2021 yılı performans sıralaması. Accessed (Apr 24, 2023): https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2022/arastirma-universiteleri-toplantisi-elazig-da-yapildi.aspx#
  • YÖK. (2022b). Üniversite izleme ve değerlendirme genel raporu. Accessed (Apr 24, 2023): https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2022/2022-universite-izleme-ve-degerlendirme-genel-raporu.pdf
  • Yükseköğretim Kanunu. (1981). Resmi gazete (Sayı: 17506). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.2547.pdf
  • Zippel, K. (2017). Women in global science. Stanford University Press.

Establishment Policies of Research Universities: A Critical Analysis of Global and Turkish Perspectives

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 79 - 94, 31.12.2023
https://doi.org/10.55993/hegp.1330381

Öz

Education holds a significant position at the core of social, economic, technological, and cultural development. Universities play a crucial role within the education system by contributing to the global pool of knowledge. With the Renaissance and reform processes, the concept of universities underwent revision, emphasizing the autonomy of universities, preservation of the prestige of scientists, and prioritizing research over teaching. Research universities emerged as new institutions within the scientific community. Research universities serve as institutions that facilitate societal development, progress, and change. This study provides an analysis of the emergence of research universities, the development process in leading countries, and an overview of research universities in Turkey. A literature review and document analysis were conducted, examining scientific publications in databases such as Web of Science, ERIC, Google Scholar, Dergipark, and the YÖKTEZ. A critical evaluation was conducted regarding the values and practices reflected in the establishment policies of research universities. In general, it is emphasized that determining the core mission of research universities is of great importance, as well as increasing funding and resource diversity, reducing non-research workloads for university staff, and enhancing postgraduate education and inter-institutional cooperation.

Kaynakça

  • Acar, V., & Bektaş, M. Türkiye'nin bilimsel yayın üretimi. Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi, 54(2), 331-340.
  • Altbach, P. G. (2011). The past, present and future of research university. Altbach, P. G. Ve Salmi, J. (eds.). In The road to academic excellence: Emerging research universities in developing and transition countries. The World Bank.
  • Altbach, P. G. & Salmi, J. (2011). Introduction. The road to academic excellence: Emerging research universities in developing and transition countries. The World Bank
  • Altinsoy, E., & Boyraz, S. (2022). A literature review on covid-19 studies in the Turkish educational context. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 11(3), 547-559. https://doi.org/10.30703/cije.1100527
  • Amos, K., Bruno, L., & Parreira do Amaral, M. (2008). The research university in context: The examples of Brazil and Germany. In The worldwide transformation of higher education (pp. 111-158). Emerald Group Publishing Limited.
  • Antalyalı, Ö. L. (2008). Tarihsel süreç içerisinde üniversite misyonlarinin oluşumu. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6), 25-40.
  • Ash, Mitchell G. (2006). Bachelor of what, master of whom? The Humboldt Myth and Historical Transformations of Higher Education in German-Speaking Europe and the US. European Journal of Education 41(2): 245–267.
  • Atkinson, R., & Blanpied, W. (2008). Research Universities: Core of the US science and technology system. Technology In Society, 30(1), 30-48.
  • Balyer, A. & Gündüz, Y. (2011). Türk yükseköğretim yönetim sisteminde YÖK ile yaşanan paradigmatik dönüşüm: Vakıf üniversiteleri çelişkisi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(31), 69-84.
  • Balyer, A., & Özvural, D. (2021). Establishment and challenges of research universities in Türkiye. Psycho-Educational Research Reviews, 10(2), 92-105.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Yükseköğretim Kurulu raporu, Ankara.
  • Çiftçi, M. (2010). Girişimci üniversite ve üçüncü kuşak üniversiteler. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (27).
  • Donelly, M. (2002). Medieval university. Christian History, 21(1), 19-22.
  • Erdoğmuş, N. (2018). Araştırma üniversitesi yapılanması: İmkânlar ve zorluklar. İlke politika notu, 7, 1-37.
  • Fırat Üniversitesi. (2022). Araştırma üniversiteleri 2021 yılı performans sıralaması. Accessed (May 08, 2023):https://www.firat.edu.tr/tr/page/news/universitemiz-arastirma-universiteleri-siralamasinda-buyuk-bir-basariya-imza-atti-5274
  • Gülbak, O. (2020). Öğretim üyeleri perspektifinden araştırma üniversitesi girişimi: Bir vakıf üniversitesi örneği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(3), 124-130.
  • Hartwig, L. (2004). The integration of teaching and research in contemporary German universities. Bavarian State Institute for Higher Education Research and Planning, Germany.
  • Herdman, E. A. (2006). Deneme ve makale yazımında konferans ve bildiri hazırlamada pratik bilgiler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 2-4.
  • Johns Hopkins University. (2018). Fact book Accessed (May 12, 2023):https://www.jhu.edu/assets/uploads/2016/01/ johnshopkinsfactbook.pdf.
  • Jones, D. R. (1992). National models of higher education: International transfer. Encyclopedia of higher education, 2, 956-969.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (11. Baskı). Nobel Yayınevi.
  • Kenan, S. (2015). Modern üniversitenin oluşum süreci. Osmanlı Araştırmaları, 45(45), 333-367.
  • Lepori, B., & Kyvik, S. (2010). The research mission of universities of applied sciences and the future configuration of higher education systems in Europe. Higher Education Policy, 23, 295-316.
  • Mohrman, K., Ma, W., & Baker, D. (2008). The research university in transition: The emerging global model. Higher education policy, 21, 5-27.
  • NAI, (2018). National academy of inventors. Accessed (May 12, 2023): https://academyofinventors.org/publication-type/top-100/?issue=current
  • National Research Council of the National Academies. (2012). Research Universities and the Future of America (pp. 1-28). Washington.
  • Norris, M., & Oppenheim, C. (2007). Comparing alternatives to the Web of Science for coverage of the social sciences’ literature. Journal of informetrics, 1(2), 161-169.
  • Öztunalı, Ö. (2009). Üniversiteler tarihi ve vakıf üniversiteleri. İstanbul Kültür Üniversitesi.
  • Öztürk, D. G. (2019). Zihinsel iş yükü ve örgüt sağlığı ilişkisi üzerine nitel bir çalışma: araştırma üniversiteleri örneği (Yayınlanmamış doktora tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Peacock, V. (2016). Academic precarity as hierarchical dependence in the max planck society. HAU: Journal of Ethnographic Theory 6(1): 95–119.
  • QS. World University Rankings. (2023): World’s best universities ranking, Accessed (May 12, 2023): https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2023
  • Reed, D. (2004). Universities and the promotion of corporate responsibility: Reinterpreting the liberal arts tradition. Journal of Academic Ethics, 2(1).
  • Saklı, A. R., & Akbulut, H. A. (2017). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi öğrenci ve akademisyenleri ile rize halkının karşılıklı algı ve beklentileri (Ed. Ali Rıza Saklı): Dünyada ve Türkiye’de üniversitelerin tarihi gelişimi. RTEÜ Yayınları.
  • Schleicher, A. (2006). The economics of knowledge: why education is key for Europe’s success, (Policy Brief No. 1). Lisbon Council.
  • TAÜG, (2016). Araştırma Üniversiteleri ve Yükseköğretim, Araştırma ve İnovasyonda Uluslararası Rekabet Raporu. Accessed (May 04, 2023): https://pdo.metu.edu.tr/system/files/duyuru/TAUG_Arastirma_Universiteleri_ve_Yuksekogretim_Arastirma_ve_Inovasyonda_Uluslararasi_Rekabet_Raporu_2016.pdf
  • T.C. BAŞBAKANLIK (1992), Çağdaş eğitim çağdaş üniversite. T.C. Başbakanlık Basımevi.
  • Teichler, U. (1990). Europäische hochschulmodelle: Die beharrlichkeit vieilfältiger modelle. Campus Verlag.
  • Tekeli, İ. (2003). Dünya’da ve Türkiye’de üniversite üzerine konuşmanın değişik yolları. Toplum ve Bilim, (97), 123-143.
  • Timur, T. (2000) Toplumsal değişme ve üniversiteler. İmge yayınları.
  • Versan, V. (1989). Üniversitelerin tarihi gelişimi ve toplumsal görevi. Hukuk Araştırmaları, 4(1-3).
  • Wissema, J. G. (2009). Towards the third-generation university: Managing the university in transition. Edward Elgar Publishing.
  • YÖK. (2017). 2017-2018 Akademik yılı açılış töreni cumhurbaşkanlığı külliyesinde gerçekleştirildi. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2017-2018-akademik-yil-acilis-toreni-gerceklestirildi.aspx
  • YÖK. (2020). Yükseköğretimde ihtisaslaşma ve misyon farklılaşması araştırma üniversiteleri. Accessed (Apr 24, 2023): https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2020/misyon-faklilasmasi-ve-ihtisaslasma-arastirma-universiteleri.pdf
  • YÖK. (2022a). Araştırma üniversiteleri 2021 yılı performans sıralaması. Accessed (Apr 24, 2023): https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2022/arastirma-universiteleri-toplantisi-elazig-da-yapildi.aspx#
  • YÖK. (2022b). Üniversite izleme ve değerlendirme genel raporu. Accessed (Apr 24, 2023): https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2022/2022-universite-izleme-ve-degerlendirme-genel-raporu.pdf
  • Yükseköğretim Kanunu. (1981). Resmi gazete (Sayı: 17506). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.2547.pdf
  • Zippel, K. (2017). Women in global science. Stanford University Press.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Metin Özsoy 0000-0003-3548-4386

Aydın Balyer 0000-0002-4157-1155

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özsoy, M., & Balyer, A. (2023). Establishment Policies of Research Universities: A Critical Analysis of Global and Turkish Perspectives. Higher Education Governance and Policy, 4(2), 79-94. https://doi.org/10.55993/hegp.1330381