Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin psikolojik belirtilerinin öz-yeterlik inançlarını ne düzeyde yordadığını ve öğrencilerin öz-yeterlik inançları ile psikolojik belirtilerinin cinsiyetlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Betimsel yöntemle yapılmış bir alan taraması niteliğindeki bu çalışmanın araştırma grubu, yaşları 17-25 ( X̄=20.69, ss=1.68) arasında değişen 409’u (%48.4) kız ve 436’sı (%51.6) erkek olmak üzere toplam 845 gönüllü üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. “Kişisel Bilgi Formu”, “Ergen Yetkinlik Beklentisi Ölçeği (EYBÖ)” ve “Kısa Semptom Envanteri (KSE)” ile toplanan verilerin analizinde bağımsız gruplar için t-testi, Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı ve Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularında, psikolojik belirtilerin öz-yeterlik inançlarını negatif yönde anlamlı bir biçimde yordadığı ve öz-yeterlik inancı varyansının %19’unu açıkladığı bulunmuştur. Ayrıca cinsiyete göre yapılan karşılaştırmalarda, kızların EYBÖ’nün DYB alt ölçeği hariç diğer tüm ölçek ve alt ölçek puan ortalamaları açısından toplam grup ve erkeklere göre daha yüksek puanlar elde ettiği ve cinsiyet farklılıkları açısından da DYB alt ölçeği dışında anlamlı farkın bulunduğu diğer tüm ölçek ve alt ölçek puanları açısından kızların lehine anlamlı sonuçların elde edildiği görülmüştür. Bulgular ilgili alanyazın doğrultusunda tartışılıp yorumlanmış ve araştırmadan elde edilen sonuçlar ışığında öneriler sunulmuştur.
Üniversite öğrencileri psikolojik belirtiler öz-yeterlik inancı cinsiyet
Bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Bu makalenin verileri 2020 yılı öncesine ait olduğu için etik kurul izni alınmamıştır. Ayrıca makale verilerinin elde edilmesinde zorunlu etik kurul kararı gerektirecek bir uygulama gerçekleştirilmemiştir.
The purpose of present study is to examine to what extent university students' psychological symptoms predict their self-efficacy beliefs and whether students' self-efficacy beliefs and psychological symptoms differ according to their gender. The research group of this study, which is a field survey conducted with a descriptive method, consists of a total of 845 volunteer university students, 409 (48.4%) girls and 436 (51.6%) boys, aged between 17-25 ( X̄= 20.69, sd = 1.68). Independent groups t-test, Pearson product moment correlation coefficient and Structural Equation Model (SEM) were used in the analysis of the data collected with the “Personal Information Form", "Self-Efficacy Expectation Scale for Adolescents (SEQ-A)" and "The Brief Symptom Inventory (BSI)". In results of the research, psychological symptoms significantly predicted the self-efficacy beliefs in a negative significant way and explained %19 variance of the self-efficacy belief. Besides, in comparisons made by gender, it has been observed the females obtained higher scores than group and male and in the terms of all scales and subscale other than the ASEQ's subscale DYB and in terms of gender differences all scales and subscales except DYB are significant differences and in favor of females. The findings were discussed and interpreted in line with the relevant literature and suggestions were presented in the light of the results obtained from the research.
University students psychological symptoms self-efficacy belief gender
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Benlik, Sosyal Psikoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 2 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 20 Sayı: 52 |