Objective: It is extremely important to
provide qualifications that can protect and sustain the existence of profession
to the nurses of the future in constantly changing and developing world order. From
this point of view, the study was conducted to determine the relationship
between individual innovative behavior and autonomy levels. Methods: The descriptive-correlational
study was carried out with 283 students studying in nursing department of a
Foundation University in Istanbul. The data was collected with the
questionnaire form consisted of Individual Information Form, Individual
Innovative Scale and the autonomy sub dimension of Sociotropy-Autonomy Scale.
The data was evaluated with using descriptive tests, Mann Whitney-U testi,
Kruskal Wallis analysis and Spearman correlation analysis. Results: It was determined that the mean score of the students from
Individual Innovative Scale was 65,26±8,66 and Autonomy Scale was 81,23±18,18.
%36,4 were in the category of late majority innovative behavior. It was
determined that there was weak and significant positive correlation between
Individual Innovative Behavior and Autonomy Scale (r=0,26; p<0,001). The
mean rank of the students in the innovative category was significantly higher
at advanced level than the students of other categories (p<0,001). Conclusion: The results of study shows
that the individual innovative behavior and autonomy levels of the students
were moderately high, there was a positive relationship between the two and the
autonomy levels of students in the innovative category was higher. It is
suggested that nursing curriculum should be enriched in the way that students
develop individual innovative behaviors and autonomy levels.
Amaç: Geleceğin hemşirelerine
sürekli değişen ve gelişen dünya düzeni içinde mesleğin varlığını koruyabilecek
ve sürdürebilecek nitelikleri kazandırmak son derece önemlidir. Bu fikirden
yola çıkılarak gerçekleştirilen çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin bireysel
yenilikçilik davranışları ile otonomi düzeyleri arasındaki ilişkinin
belirlenmesi amaçlandı. Gereç ve
Yöntemler: Tanımlayıcı-ilişki arayıcı nitelikteki çalışma, İstanbul’da bir
vakıf üniversitesinin hemşirelik bölümünde öğrenim gören 283 öğrenci ile
gerçekleştirildi. Bireysel Bilgi Formu, Bireysel Yenilikçilik Ölçeği ve
Sosyotropi-Otonomi ölçeğinin alt boyutu Otonomi Ölçeği’nden oluşan anket formu
ile veriler toplandı. Tanımlayıcı testler, Mann Whitney- U testi, Kruskal
Wallis analizi ve Spearman korelasyon analizi kullanılarak veriler
değerlendirildi. Bulgular:
Öğrencilerin Bireysel Yenilikçilik Ölçeği’den aldıkları puan ortalamasının 65.26±8.66
ve Otonomi Ölçeğinden aldıkları puan ortalamasının 81.23±18.18 olduğu
belirlendi. Öğrencilerin %36,4’ünün kuşkucu yenilikçi davranışı kategorisinde
yer aldığı saptandı. Bireysel Yenilikçilik Ölçeği ile Otonomi Ölçeği arasında
pozitif yönde zayıf ilişki saptandı (r=0.26; p<0.001). Yenilikçi
kategorisinde bulunan öğrencilerin Otonomi Ölçeği’den aldıkları sıra
ortalaması, diğer kategorilerdeki öğrencilerden ileri düzeyde anlamlı derecede
yüksek bulundu (p<0.001). Sonuç: Çalışmanın
sonuçları, öğrencilerin bireysel yenilikçilik davranışları ve otonomi
düzeylerinin orta düzeyde yüksek olduğunu, birbirleri arasında pozitif bir
ilişki bulunduğunu ve yenilikçi kategorisinde bulunan öğrencilerin otonomi
düzeylerinin daha yüksek olduğunu göstermektedir. Hemşirelik eğitim
programlarının, öğrencilerin bireysel yenilikçilik davranışları ve otonomi
düzeylerini geliştirecek yönde zenginleştirilmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Bireysel yenilikçilik davranışı,
hemşirelik öğrencileri, otonomi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | ARAŞTIRMA YAZILARI |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1 |