This study investigated the relationship between general intelligence and implicit memory performance in conjunction
with aging. Data have been collected from 95 volunteers (49 young-46 older adults). General intelligence was
measured by the Raven Standard Progressive Matrices (RSPM) test. Participants’ implicit memory performance was
measured by the Word Stem Completion (WSC) task, in which the participants were presented with first three letters
of a word and asked to complete this stem with the first word that comes to their mind. Explicit memory performance
was also measured to be able to make a comparison with implicit memory performance and to document the
differentiation between implicit and explicit memory. Although the same WSC task was used to measure implicit and
explicit memory performance separately, the different instructions were used to deduce the different memory types.
According to the results of factorial ANOVA, the main effect of age on general intelligence score was found to be
statistically significant. After running further analyses by Pearson product-moment correlation coefficients, results
indicated that RSPM test total correct score had a tendency to decrease with increasing age and RSPM test completion
time had a tendency to increase with aging. Results also showed that implicit WSC task score and RSPM test total
correct score were positively correlated. Similarly, explicit WSC task score and RSPM test total correct score were
positively correlated, too. However, RSPM test completion time did not differ depending on implicit and explicit
memory performances which were measured by WSC task. The present study indicated the relation between implicit
WSC task and general intelligence. Within this context, this study is important to draw attention to the contribution of
implicit memory measurement which is in the shadow of traditional explicit memory measurements to general
intelligence, especially in older population.
Cognitive aging general intelligence implicit memory explicit memory word stem completion task
Bu araştırmada, genel zekâ ve örtük bellek performansı arasındaki ilişki yaşlanmayla birlikte incelenmektir.
Araştırmanın verileri 49 genç, 46 yaşlı olmak üzere toplam 95 gönüllü yetişkinden toplanmıştır. Genel zekâ puanı,
Raven Standart Progresif Matrisler (RSPM) testi kullanılarak ölçülmüştür. Katılımcıların bellek performansını ölçmek
için, Kelime Kökü Tamamlama (KKT) görevi kullanılmıştır. Örtük bellek görevinde, katılımcılardan kendilerine ilk üç harfi sunulan kelime köklerini akıllarına gelen ilk kelimeye tamamlamaları istenmiştir. Ayrıca, örtük bellek
performansıyla karşılaştırma yapabilmek ve örtük ve açık bellek arasındaki ayrımı belgelemek için açık bellek
performansı da ölçülmüştür. Örtük ve açık bellek performansını ayrı ayrı ölçmek için aynı KKT görevi kullanılmış,
ancak bu görev farklı yönergeler altında uygulanmıştır. Faktöriyel varyans analizi (ANOVA) bulgularına göre, yaşın
genel zekâ puanları üzerindeki temel etkisi istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Pearson momentler çarpımı
korelasyon hesaplamaları sonucunda, ilerleyen yaşla birlikte RSPM testinden alınan toplam doğru puanın azaldığı,
testi tamamlama süresinin ise arttığı görülmüştür. Örtük KKT görevi puanları ile RSPM testi toplam doğru puanları
arasındaki ilişki ve açık KKT görevi puanları ile RSPM testi toplam doğru puanları arasındaki ilişki de istatistiksel
olarak anlamlı bulunmuş, aralarındaki ilişkilerin pozitif olduğu kaydedilmiştir. Buna karşın, örtük KKT görevi puanı
ile RSPM testi tamamlama süresi ve açık KKT görevi puanı ile RSPM testi tamamlama süresi arasındaki ilişki
istatistiksel olarak anlamlı değildir. Mevcut çalışma bulguları, örtük KKT görevi ölçümünün genel zekâyla olan güçlü
ilişkisini göstermektedir. Çalışma, bu kapsamda, özellikle yaşlı nüfusta, geleneksel açık bellek ölçümlerinin gölgesinde
kalan örtük bellek ölçümünün genel zekâya olan katkısına dikkat çekmesi açısından önemlidir.
Bilişsel yaşlanma genel zekâ örtük bellek açık bellek kelime kökü tamamlama görevi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 8 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 22 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.