BibTex RIS Kaynak Göster

Programlama Dersi ile İlgili Özdüzenleyici Öğrenme Stratejileri ve Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2007, Cilt: 32 Sayı: 32, 110 - 122, 01.06.2007

Öz

Bu çalışmada programlama derslerini alan öğrencilerin özdüzenleyici öğrenme stratejileri (değer verme, dışsal hedefe yönelme, hedef belirleme, yineleme, özyansıma, özyeterlik algısı, çaba harcama, akranla öğrenme, zaman yönetimi) ile başarıları arasındaki ilişkileri incelemeyi amaçlayan yapısal eşitlik modelleme kullanılmıştır. Çalışmada, Pintrich ve diğerleri (1991) tarafından geliştirilen MSLQ (Motivated Strategies for Learning Questionnaire) ölçeğinden yararlanılarak Özdüzenleyici Öğrenme Stratejileri Ölçeği geliştirilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde Açımlayıcı Faktör Analizi, Doğrulayıcı Faktör Analizi ve Yapısal Eşitlik Modelleme yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada; öğrencilerin değer verme, dışsal hedefe yönelme, hedef belirleme, yineleme, özyansıma, özyeterlik algısı, çaba gösterme, başkalarıyla çalışma ve zaman yönetiminden oluşan özdüzenleyici öğrenme stratejilerinin başarının %71 ini açıkladığı belirlenmiştir

Kaynakça

  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Prentice-Hall, Inc.New Jersey
  • Britton, B. K., & Tessor, A. (1991). Effects of time management practices on college grades. Journal of Educational Psychology, 83(3), 405-410.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Özkahveci, Ö., Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
  • Chen, C. S., (2002). Self-regulated learning strategies and achievement in an introduction to information system course. Information Technology Learning and Performance Journal, 20 (1), 11-25. Ekim, 2004’de http://www.osra.org/itlpj/chenspring2002.pdf adresinden alınmıştır.
  • Kelloway, E. K. (1998). Using lisrel for structural equation modeling. United States of America, Sage Publications.
  • Kline, R. B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66(4), 543-578. Kasım, 2004’de http://www.des.emory.edu/mfp/PajaresSE1996.html adresinden alınmıştır.
  • Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia,T. & McKeachie W. J. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Michigan: School of Educational Building. The University of Michigan.
  • Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia T. & McKeachie W. J. (1993). Reliability and predictive validity of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Educational And Psychological measurement, 53, 801-813.
  • Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, 31 459-470.
  • Pintrich, P. R. & De Groot, E. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
  • Pokay, P. & Blumenfeld, P. C. (1990). Predicting achievement early and late in thesemester: the role of motivation and use of learning strategies. Journal of Educational Psychology, 82, 41-50.
  • Schunk, D. H., Ertmer. P. A. (2000). Self-regulation and academic learning: Self-efficacy enhancing intervetions. (edit M. Boekaerts, P. R. Pintrich & M. Zeidner) Handbook of self-regulation (s. 631-649). Academic Press: California.
  • Schunk, D. H. & Ertmer. P. A. (1999). Self-regulatory processes during computer skill acquisition: Goal and self- evaluative influences. Journal of Educational Psychology, 91(2), 251-260.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6) 49 -74.
  • Winne, P. H. (1997). Experimenting to bootstrap self-regulated learning. Journal of Educational Psychology, September 1, 1997, Vol. 89, Issue 3. Mart 2005 tarihinde http://www.sfu.ca/~sbratt/SRL/Experimenting%20to%20Bootstrap%20Self- Regulated%20Learning%20.pdf adresinden alınmıştır.
  • Wolters, C. A. & Rosenthal, H. (2000). The relations between students’ motivational beliefs and their use of motivational strategies. International Journal of Educational Research, 33, 801-820.
  • Wolters, C. A. (1999). The relation between high school students’ motivational regulation and their use of learning strategies, effort and classroom performance. Learning and Individual Differences, 11(3), 281-299.
  • Wolters, C.A., Yu, S. L. & Pintrich, P. R. (1996). The relation between goal orientation and students’ motivational beliefs and self-regulated learning. Learning and Individual Differences, 8(3), 211-238.
  • Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81, no.3, 329-339.
  • Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25, 3- 17.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. (edit. M. Boekaerts, P. R. Pintrich & M. Zeidner) Handbook of self-regulation (s. 13-39). Academic Press: California.
  • Zimmerman, B. J. (2001). Theories of self-regulated learning and academic achievement: An overview and analysis. (edit Zimmerman, B. J.& Schunk, D. H.) Self regulated learning and academic achievement theoretical perspectives (s. 1-38) (2.ed.). Lawrence Erlbaum Associates. Publishers, London.
  • Zimmerman, B. J., Bandura, A. & Martinez-Pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self- efficacy beliefs and personal goal setting. American Educational Research Journal, 29(3), 663-676.
  • Zimmerman, B. J. & Martinez-Pons, M. (1986). Devolopment of a structural interview for assesing student use of self- regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23(4), 614-628.
  • Zimmerman, B. J. & Martinez-Pons, M. (1988). Construct validation of a strategy model of student self-regulated learning. Journal of Educational Psychology, 80, no.3, 284-290.
  • Zimmerman, B. J. & Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51-59.
  • Ek: Özdüzenleyici Öğrenme Stratejileri Ölçeği
  • Gösterge Değişkenler Gizil Değişkenler
  • M4. Programlama dersinde verilen ödevleri modüler tarzda tasarlayıp organize edebilirim.
  • M7. Programlama dilini daha iyi öğrenmek için zor problemlerle uğraşmayı severim.
  • M18. Bir problemi başarı ile çözdükten sonra, onu en kısa yolla çözebilmek için tekrardan uğraşırım.
  • M31. Başkalarının da anlayabileceği, değişiklikler yapabileceği programları yazabilirim.
  • M32. Problemin çözümünü planlarken; sonuçları, verileri ve değerleri net olarak belirlemeye çalışırım.
  • M34. Problemin tanımında verilen objeleri tanımlamada, açıklamada ve kullanmada başarılı olabilirim.
  • M47. Programlama dersinde verilen ödevleri kısa sürede yapabilmek için uygun yazılım stratejileri geliştirebilirim.
  • M51. Problemin farklı çözüm yollarını düşünür ve içlerinden en uygun olanı seçmeye çalışırım.
  • M59. Programlama dersinde işlenen konuları anladığımdan emin olabilmek için kendi kendime hazırladığım
  • problemleri çözerim.
  • M61. Bana verilen uzun ve kodlaması karışık bir programı daha anlaşılır ve basit hale getirebilirim.
  • M68. Arkadaşlarımın çözümleri ile karşılaştırdığımda, verilen problemi en iyi ve en kısa yolu kullanarak
  • çözdüğümü düşünüyorum.
  • M73. Programlamaya başlamadan önce problemi küçük alt problemlere ayırırım.
  • M45. Program çalıştığında sonuçlar istediğim gibi değilse, başa dönüp yazılımı kontrol ederim.
  • M48. Program yazılımını başarıyla bitirdikten sonra büyük bir mutluluk duyarım.
  • M53. Program yazılımında başarılı olduysam, bir sonraki ödevlerimi yapmada daha da istekli olurum.
  • M70. Programlama derslerini düzenli olarak takip ederim.
  • M9. Programlama dilinde kullanılan komutların listesini çıkarırım ve bu listeyi ezberlerim.
  • M24. Programlama dersi çalışırken dersle ilgili okuduklarımı ve derste aldığım notları inceleyerek özet çıkarırım.
  • M27. Program yazmaya başlarken gerekli bilgileri defalarca tekrar ederim.
  • M38. Program yazarken konuyla ilgili okumaları ve ders sırasında aldığım notları defalarca okurum.
  • M40. Program yazmaya başlamadan notlarımı gözden geçirir ve ilgili komutların listesini çıkarırım.
  • M6. Programlama dersinde ki konuları öğrenmek benim için önemlidir. Özyeterlik Özyansıma Yineleme
  • M29. Programlama dersindeki konuları anlamak benim için önemlidir
  • M30. Programlama dersinde öğrendiklerimi başka alanlarda da kullanabileceğimi düşünüyorum.
  • M57-Programlama dersinde öğrendiklerimin benim için faydalı olduğunu düşünüyorum.
  • M13. Bu dersi çalışırken konuları sınıftaki arkadaşlarla birlikte derinlemesine incelemek için zaman ayırırım.
  • M14. Konuyu anlamakta zorluk çeksem bile hiç kimseden yardım almaksızın kendi kendime çalışırım.
  • M21. Gerektiğinde yardım isteyebileceğim arkadaşlarımı/tanıdıklarımı belirlemeye çalışırım.
  • M22. Programlama dersinde verilen ödevleri tamamlamak için çoğu zaman sınıftaki arkadaşlarımla çalışırım.
  • M52. Bir konuyu anlayamazsam bir arkadaşımdan yardım isterim
  • M15. Programlama dersinde başka şeyler düşündüğüm için önemli kısımları sıklıkla kaçırırım.
  • M16. Bu dersin sınavından önce notlarımı ya da okuduklarımı gözden geçirmek için fazla zaman bulamam.
  • M50. Başka faaliyetlerle uğraştığım için programlama dersine yeterince zaman ayıramıyorum.
  • M12. Bu derse çalışırken isteksiz ve sıkılmış hissettiğim zaman bile çalışmaya devam ederim.
  • M23. Konu çok sıkıcı olsa da, ilgimi çekmese de konuyu bitirene kadar çalışmaya devam ederim.
  • M77. Çevremde dikkatimi dağıtıcı durumlar olduğunda bile program üzerinde yoğunlaşabilirim.
  • M8. Programlama dersinde iyi bir not almak benim için en tatmin edici durumdur.
  • M37. Şu andaki en büyük amacım bu dersten iyi bir not alarak genel not ortalamamı yükseltmektir.
  • M62. Programlama dersinde sınıfdaki pek çok öğrenciden daha iyi bir not almayı isterim.
  • M1. Programlamaya başlamadan önce, çalışmalarımı yönlendirecek hedefler belirlerim.
  • M2. Programlamaya başlamadan önce uygulamayı düşündüğüm çözüm aşamalarını belirlerim. Değer Verme Akranla Öğrenme
  • Zaman Yönetimi Çaba Gösterme Dışsal Hedefe Yönelme Hedef Belirleme
Yıl 2007, Cilt: 32 Sayı: 32, 110 - 122, 01.06.2007

Öz

Kaynakça

  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Prentice-Hall, Inc.New Jersey
  • Britton, B. K., & Tessor, A. (1991). Effects of time management practices on college grades. Journal of Educational Psychology, 83(3), 405-410.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Özkahveci, Ö., Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
  • Chen, C. S., (2002). Self-regulated learning strategies and achievement in an introduction to information system course. Information Technology Learning and Performance Journal, 20 (1), 11-25. Ekim, 2004’de http://www.osra.org/itlpj/chenspring2002.pdf adresinden alınmıştır.
  • Kelloway, E. K. (1998). Using lisrel for structural equation modeling. United States of America, Sage Publications.
  • Kline, R. B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66(4), 543-578. Kasım, 2004’de http://www.des.emory.edu/mfp/PajaresSE1996.html adresinden alınmıştır.
  • Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia,T. & McKeachie W. J. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Michigan: School of Educational Building. The University of Michigan.
  • Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia T. & McKeachie W. J. (1993). Reliability and predictive validity of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Educational And Psychological measurement, 53, 801-813.
  • Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, 31 459-470.
  • Pintrich, P. R. & De Groot, E. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
  • Pokay, P. & Blumenfeld, P. C. (1990). Predicting achievement early and late in thesemester: the role of motivation and use of learning strategies. Journal of Educational Psychology, 82, 41-50.
  • Schunk, D. H., Ertmer. P. A. (2000). Self-regulation and academic learning: Self-efficacy enhancing intervetions. (edit M. Boekaerts, P. R. Pintrich & M. Zeidner) Handbook of self-regulation (s. 631-649). Academic Press: California.
  • Schunk, D. H. & Ertmer. P. A. (1999). Self-regulatory processes during computer skill acquisition: Goal and self- evaluative influences. Journal of Educational Psychology, 91(2), 251-260.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6) 49 -74.
  • Winne, P. H. (1997). Experimenting to bootstrap self-regulated learning. Journal of Educational Psychology, September 1, 1997, Vol. 89, Issue 3. Mart 2005 tarihinde http://www.sfu.ca/~sbratt/SRL/Experimenting%20to%20Bootstrap%20Self- Regulated%20Learning%20.pdf adresinden alınmıştır.
  • Wolters, C. A. & Rosenthal, H. (2000). The relations between students’ motivational beliefs and their use of motivational strategies. International Journal of Educational Research, 33, 801-820.
  • Wolters, C. A. (1999). The relation between high school students’ motivational regulation and their use of learning strategies, effort and classroom performance. Learning and Individual Differences, 11(3), 281-299.
  • Wolters, C.A., Yu, S. L. & Pintrich, P. R. (1996). The relation between goal orientation and students’ motivational beliefs and self-regulated learning. Learning and Individual Differences, 8(3), 211-238.
  • Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81, no.3, 329-339.
  • Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25, 3- 17.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. (edit. M. Boekaerts, P. R. Pintrich & M. Zeidner) Handbook of self-regulation (s. 13-39). Academic Press: California.
  • Zimmerman, B. J. (2001). Theories of self-regulated learning and academic achievement: An overview and analysis. (edit Zimmerman, B. J.& Schunk, D. H.) Self regulated learning and academic achievement theoretical perspectives (s. 1-38) (2.ed.). Lawrence Erlbaum Associates. Publishers, London.
  • Zimmerman, B. J., Bandura, A. & Martinez-Pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self- efficacy beliefs and personal goal setting. American Educational Research Journal, 29(3), 663-676.
  • Zimmerman, B. J. & Martinez-Pons, M. (1986). Devolopment of a structural interview for assesing student use of self- regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23(4), 614-628.
  • Zimmerman, B. J. & Martinez-Pons, M. (1988). Construct validation of a strategy model of student self-regulated learning. Journal of Educational Psychology, 80, no.3, 284-290.
  • Zimmerman, B. J. & Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51-59.
  • Ek: Özdüzenleyici Öğrenme Stratejileri Ölçeği
  • Gösterge Değişkenler Gizil Değişkenler
  • M4. Programlama dersinde verilen ödevleri modüler tarzda tasarlayıp organize edebilirim.
  • M7. Programlama dilini daha iyi öğrenmek için zor problemlerle uğraşmayı severim.
  • M18. Bir problemi başarı ile çözdükten sonra, onu en kısa yolla çözebilmek için tekrardan uğraşırım.
  • M31. Başkalarının da anlayabileceği, değişiklikler yapabileceği programları yazabilirim.
  • M32. Problemin çözümünü planlarken; sonuçları, verileri ve değerleri net olarak belirlemeye çalışırım.
  • M34. Problemin tanımında verilen objeleri tanımlamada, açıklamada ve kullanmada başarılı olabilirim.
  • M47. Programlama dersinde verilen ödevleri kısa sürede yapabilmek için uygun yazılım stratejileri geliştirebilirim.
  • M51. Problemin farklı çözüm yollarını düşünür ve içlerinden en uygun olanı seçmeye çalışırım.
  • M59. Programlama dersinde işlenen konuları anladığımdan emin olabilmek için kendi kendime hazırladığım
  • problemleri çözerim.
  • M61. Bana verilen uzun ve kodlaması karışık bir programı daha anlaşılır ve basit hale getirebilirim.
  • M68. Arkadaşlarımın çözümleri ile karşılaştırdığımda, verilen problemi en iyi ve en kısa yolu kullanarak
  • çözdüğümü düşünüyorum.
  • M73. Programlamaya başlamadan önce problemi küçük alt problemlere ayırırım.
  • M45. Program çalıştığında sonuçlar istediğim gibi değilse, başa dönüp yazılımı kontrol ederim.
  • M48. Program yazılımını başarıyla bitirdikten sonra büyük bir mutluluk duyarım.
  • M53. Program yazılımında başarılı olduysam, bir sonraki ödevlerimi yapmada daha da istekli olurum.
  • M70. Programlama derslerini düzenli olarak takip ederim.
  • M9. Programlama dilinde kullanılan komutların listesini çıkarırım ve bu listeyi ezberlerim.
  • M24. Programlama dersi çalışırken dersle ilgili okuduklarımı ve derste aldığım notları inceleyerek özet çıkarırım.
  • M27. Program yazmaya başlarken gerekli bilgileri defalarca tekrar ederim.
  • M38. Program yazarken konuyla ilgili okumaları ve ders sırasında aldığım notları defalarca okurum.
  • M40. Program yazmaya başlamadan notlarımı gözden geçirir ve ilgili komutların listesini çıkarırım.
  • M6. Programlama dersinde ki konuları öğrenmek benim için önemlidir. Özyeterlik Özyansıma Yineleme
  • M29. Programlama dersindeki konuları anlamak benim için önemlidir
  • M30. Programlama dersinde öğrendiklerimi başka alanlarda da kullanabileceğimi düşünüyorum.
  • M57-Programlama dersinde öğrendiklerimin benim için faydalı olduğunu düşünüyorum.
  • M13. Bu dersi çalışırken konuları sınıftaki arkadaşlarla birlikte derinlemesine incelemek için zaman ayırırım.
  • M14. Konuyu anlamakta zorluk çeksem bile hiç kimseden yardım almaksızın kendi kendime çalışırım.
  • M21. Gerektiğinde yardım isteyebileceğim arkadaşlarımı/tanıdıklarımı belirlemeye çalışırım.
  • M22. Programlama dersinde verilen ödevleri tamamlamak için çoğu zaman sınıftaki arkadaşlarımla çalışırım.
  • M52. Bir konuyu anlayamazsam bir arkadaşımdan yardım isterim
  • M15. Programlama dersinde başka şeyler düşündüğüm için önemli kısımları sıklıkla kaçırırım.
  • M16. Bu dersin sınavından önce notlarımı ya da okuduklarımı gözden geçirmek için fazla zaman bulamam.
  • M50. Başka faaliyetlerle uğraştığım için programlama dersine yeterince zaman ayıramıyorum.
  • M12. Bu derse çalışırken isteksiz ve sıkılmış hissettiğim zaman bile çalışmaya devam ederim.
  • M23. Konu çok sıkıcı olsa da, ilgimi çekmese de konuyu bitirene kadar çalışmaya devam ederim.
  • M77. Çevremde dikkatimi dağıtıcı durumlar olduğunda bile program üzerinde yoğunlaşabilirim.
  • M8. Programlama dersinde iyi bir not almak benim için en tatmin edici durumdur.
  • M37. Şu andaki en büyük amacım bu dersten iyi bir not alarak genel not ortalamamı yükseltmektir.
  • M62. Programlama dersinde sınıfdaki pek çok öğrenciden daha iyi bir not almayı isterim.
  • M1. Programlamaya başlamadan önce, çalışmalarımı yönlendirecek hedefler belirlerim.
  • M2. Programlamaya başlamadan önce uygulamayı düşündüğüm çözüm aşamalarını belirlerim. Değer Verme Akranla Öğrenme
  • Zaman Yönetimi Çaba Gösterme Dışsal Hedefe Yönelme Hedef Belirleme
Toplam 73 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tülin Haşlaman Bu kişi benim

Petek Aşkar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 32 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Haşlaman, T., & Aşkar, P. (2007). Programlama Dersi ile İlgili Özdüzenleyici Öğrenme Stratejileri ve Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 110-122.