Çalışmanın
amacı, analitik ağ sürecini tanıtmak ve otel seçiminde analitik ağ sürecinin
kullanımına yönelik bir bakış açısı sunmaktır. Otel seçimi, pek çok nitel ve
nicel faktörü içerisinde barındıran çok kriterli bir karar verme problemidir. Analitik
ağ süreci, faktörler ve alternatifler arasındaki geri bildirim ve bağımlılık
ilişkilerini göz önünde bulundurur. Hem nitel hem de nicel faktörlerin
kullanımına imkan verir. Özetle analitik ağ süreci, karmaşık problemleri
çözerken daha doğru bir yaklaşım sunar ve daha gerçekçi sonuçlara ulaşılmasını
sağlar.
Bu çalışmada
oteller kendi web sitelerindeki bilgilerden yararlanılarak değerlendirilmiştir.
Otel seçimini etkileyen on iki faktör belirlenmiş ve hesaplamalarda
kullanılmıştır. Birbiriyle alakalı faktör ve alternatiflerden oluşan dört küme
oluşturulmuştur. Faktörler ve alternatifler arasındaki etkileşimler belirlendikten
sonra oransal ölçek kullanılarak karşılaştırmalar yapılmıştır. İkili
karşılaştırma matrislerinden elde edilen öncelikler süpermatrise yerleştirilmiş
ve yapılan işlemler sonucunda oteller sıralanmıştır. Çalışma, içerisinde
bağımlılıklar barındıran çok kriterli karar verme problemlerinin çözümünde analitik
ağ sürecinin iyi bir karar aracı olduğunu göstermiştir.
Analitik ağ süreci (AAS) analitik hiyerarşi yaklaşımı (AHY) otel seçimi web sitesleri
The aim of the study is to present analytic network
process and to provide a good insight into the use of analytic network process
in hotel selection. Hotel selection is a multi-criteria decision making problem
which has many qualitative and quantitative factors. The analytic network
process incorporates feedback and interdependent relations between factors and
alternatives. It is enable to handle both qualitative and quantitative factors.
In sum, analytic network process provides a more accurate approach while
solving complex problems and captures more realistic results.
In this study, hotels are evaluated by their web sites
information. It is identified twelve factors which affect hotel selection and
used in computations. Four clusters that include factors related each other and
also alternative hotels are formed. After determining interactions among
factors and alternatives, comparisons are performed using ratio scale. The priorities
obtained from pairwise comparison matrices are placed in supermatrix and after
computations hotels are ranked. This study shows that analytic network process is
a good decision tool to solve multi-criteria decision making problems which
contain interdependencies.
Analytic network process (ANP) analytic hierarchy process (AHP) hotel selection web sites
Bölüm | Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2009 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 27 Sayı: 1 |
Dergiye yayımlanmak üzere gönderilecek yazılar Dergi'nin son sayfasında ve Dergi web sistesinde yer alan Yazar Rehberi'ndeki kurallara uygun olmalıdır.
Gizlilik Beyanı
Bu dergi sitesindeki isimler ve e-posta adresleri sadece bu derginin belirtilen amaçları doğrultusunda kullanılacaktır; farklı herhangi bir amaç için veya diğer kişilerin kullanımına açılmayacaktır.