Öz
Dünya genelinde yasanan degisimlerle, T.C. Saglık Bakanlıgı’nın islevi düzenleyici, denetleyici ve temel saglık hizmetlerinin sunumunu saglayıcı bir konuma yükseltilerek; ikinci ve üçüncü basamak saglık hizmetleri sunumu genel olarak idari ve mali yönden özerk olacak kamu hastane birliklerine bırakılmıstır. Bu arastırma, Kamu Hastane Birliklerinin finansal verilerini nasıl konsolide etmesi gerektigine yönelik bir modelleme içermektedir. Bu modeli olustururken Agız ve Dis Saglıgı Merkezleri hariç, Saglık Bakanlıgı’na baglı ikinci ve üçüncü basamakta hizmet sunan 816 adet hastane ve saglık merkezinin 2008 yılına ait finansal verileri kullanılmıstır. Finansal tabloları konsolide etmek için iki asamadan olusan bir çalısma yapılmıstır. Birinci asamada, hukuken birbirinden bagımsız olarak çalısan dört finansal sistemden (Genel Bütçe, Döner Sermaye, Tasınır Mal ve Tasınmaz Mal Finansal Sistemleri) elde edilen verilerin birlestirilmesiyle füzyon tablolar elde edilmistir. kinci asamada ise uluslararası ve ulusal muhasebe standartları temel alınarak, ikinci ve üçüncü basamakta hizmet sunan 816 hastane ve saglık merkezinin
füzyon tabloları tek bir isletme gibi konsolide edilerek, konsolidasyon metodolojisi ortaya konulmaya çalısılmıstır. Olusturulan bu modelin, birlik yöneticilerine tablolarını konsolide ederken temel bir kaynak olacagı düsünülmektedir.