Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Nurses' 21st Century Skills and Self-Learning Readiness

Yıl 2022, , 716 - 737, 31.12.2022
https://doi.org/10.21020/husbfd.1085324

Öz

Objectİves: Nurses working in a dynamic and complex system need to have many 21st century skills, including self-learning skills, in order to adapt to the developing and rapidly changing world, to health care services, to provide qualified health care services and to continue their lives productively.
Materials and Methods: In the study, it was aimed to reveal the 21st century skills of nurses, their readiness for self-learning and the relationship between them. The research is in a cross-sectional, descriptive, relationship-seeking research design. The research was carried out with 418 nurses selected by random sampling method. In data collection; The Nurse Information Form was collected online using the Multidimensional 21st Century Skills Scale and the Self-Learning Readiness Scale. In the analysis of data, percentage, arithmetic mean, etc. In addition; Independent samples t-test, One-Way ANOVA, and between-group comparison tests (Benforini, Tukey) and correlation test were used.
Results: In the study, nurses' 21st century skills are moderate, and their readiness for self-learning is slightly above average. There is a moderately positive relationship between nurses' 21st century skills and self-learning readiness. 21st century skills positively influence self-learning readiness.
Conclusion: It can be suggested that nursing education programs should be structured in a way that will enable nursing students to gain/develop 21st century skills and self-learning readiness of nurses and continuous/in-service training activities.

Kaynakça

  • Abd-El-Fattah, S. M. (2010). Garrison’s model of self-directed learning: Preliminary validation and relationship to academic achievement. The Spanish Journal of Psychology, 13(2), 586–596. https://doi.org/ 10.1017/S1138741600002262.
  • Aktura, S. Ç. ve Özden, G. (2020). Salgının psikolojik etkileri: Covid-19 hemşireleri. Journal of International Social Research, 13(73), 1146- 1151. https://doi.org/ 10.17719/jisr.11049.
  • Alkan, F. ve Erdem, E. (2013). Kendi kendine öğrenmenin laboratuvarda başarı, hazır bulunuşluk, laboratuvar becerileri tutumu ve endişeye etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 15-26.
  • Altun, B. ve Arslan, H. (2021). 2000 yılı sonrası doğan öğrencilerin 21.yüzyıl becerileri ile kariyer planlaması ve teknoloji yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Management and Social Researche, 8(15), 48-65.
  • Aşkın, İ. (2015). Üniversite öğrencilerinin öz- yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Atalay, N., Anagün, Ş. S. ve Kumtepe, G. E. (2016). Fen öğretiminde teknoloji entegrasyonunun 21. yüzyıl becerileri boyutunda değerlendirilmesi: Yavaş geçişli animasyon uygulaması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 405-424. https://doi.org/10.14686/buefad.v5i2.5000183607
  • Aydede, M. N. ve Kesercioğlu, T. (2009). Fen ve teknoloji dersine yönelik kendi kendine öğrenme becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(36), 53-61.
  • Berg, C., Philipp, R. ve Taff, S.D. (2021). Scoping review of critical thinking literatura in healthcare education. Occupational Therapy in Health Care, 1-18. https://doi.org/10.1080/07380577.2021.1879411.
  • Brown, S. (2018). Best practices in 21st century learning environments: a study of two p21 exemplar schools. [Doktora Tezi]. Brandman, California.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21.yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134. https://doi.org/10.15869/itobiad.494286. Central Board of Secondary Education (2020). 21st Century Skills a Handbook. Delhi. 1. 1-92.
  • Chaikongkiat, P., Niha, S., ve Chantarasiripoot B. (2019). 21st century learning skills of nursing students: A survey research in Yala. The Southern College Network Journal of Nursing and Public Health, 6(1), 112-120.
  • Çevik, M., ve Şentürk, C. (2019). Multidimensional 21th century skills scale: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(1), 11–28. https://doi.org/10.18844/cjes.v14i1.3506.
  • Çevirme, A., ve Kurt, A. (2020). Covid-19 pandemisi ve hemşirelik mesleğine yansımaları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 46-52.
  • Earged (Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı). (2011). MEB 21. Yüzyıl öğrenci profili. Ankara: MebEarged. https://www.meb.gov.tr/earged/earged/21.%20yy_og_pro.pdf. Erişim Tarihi: 21.02.2021. EdGlossary. (2016). 21st century skills. https://www.edglossary.org/21st-century-skills/ Erişim Tarihi: 20.02.2021.
  • Engin, A., ve Korucuk, M. (2021). Öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 1081–1119. https://doi.org/10.17152/gefad.875581
  • Ergören, B., ve Ural, A. (2018). Kendiliğinden örgütlü ortamlarda kendi kendine öğrenme süreci. R&S – Research Studies Anatolia Journal, 1(1), 1-10. https://doi.org/10.33723/rs.413618
  • Eroğlu, M. (2019). Öğretmenlerin mesleki gelişime katılımlarıyla, mesleki gelişime yönelik tutumları, kendi kendine öğrenmeye hazır bulunuşlukları ve destekleyici okul özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Erten, P. (2019). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ve bu becerilerin kazandırılmasına yönelik görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 49(227), 33–64.
  • Fisher, M., King, J., ve Tague, G. (2001). Development of self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Education Today, 2, 516-525.
  • Geçgel, H., Kana, F., Vatansever, Y.Y., ve Çalık, F. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının çok boyutlu 21. yüzyıl becerilerinin belirlenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(4), 1646-1669.
  • Global Partnership For Education (2020). 21st century skills: What potential role forthe global partnership for education. A Landscape Review. 1-51.
  • Griffin, P., McGaw, B., ve Care, E. (Eds.). (2012). Assessment and teaching of 21st century skills. Springer
  • Gürültü, E., Aslan, M., ve Alcı, B. (2020). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education), 35(4), 780-798.
  • HEPDAK (Hemşirelik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği). (2018). HEPDAK Hemşirelik Lisans Programı Standartları. 1-9.
  • HUÇEP, Hemşirelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı. (2014). http://www.hemed.org.tr/2014-hucep/ Erişim Tarihi: 25.01.2022.
  • Karabulut, N., Gürçayır, D., Kavuran, E., ve Yaman, Y. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenmeye hazır oluş düzeyleri ve etkileyen faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-14.
  • Karadaş, A., Kaynak, S., Ergün, S., ve Karaca, P. P. (2021). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin 21. yüzyıl becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4(2), 232-239. https://doi.org/10.38108/ouhcd.906190
  • Karahan, A., ve Kav, S. (2018). Hemşirelikte mesleki yetkinlik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 5(2), 160–168. https://doi.org/10.31125/hunhemsire.454377
  • Kaya, H., Şenyuva, E., ve Bodur, G. (2017). Developing critical thinking disposition and emotional intelligence of nursing students: a longitudinal research. Nurse Education Today, 48(September), 72–77. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.09.011
  • Kaya, H., Şenyuva, E., ve Bodur, G. (2018). The relationship between critical thinking and emotional intelligence in nursing students: A longitudinal study. Nurse Education Today, 68(May), 26–32. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.05.024
  • Kereluik, K. Mishra, P., Fahnoe, C., ve Terry, L. (2013). What knowledge ıs of most worth: teacher knowledge for 21st century learning. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 29(4), 127-140.
  • Knowles, M. (1975). Self- directed learning: A guide for learners and teachers. Association Press.
  • Kocaman, G., Dicle, A., Üstün, B., ve Çimen, S. (2006). Kendi kendine öğrenmeye hazır oluş ölçeği: geçerlik güvenirlik çalışması. DEÜ 3. Aktif Eğitim Kurultay Kitabı; 3–4 Haziran 2006, İzmir, 245–256.
  • Kocaman, G., Ugur, A., ve Dicle, A.S. (2009). A longitudinal analysis of the self-directed learning readiness level of nursing students enrolled in a problem-based curriculum. Journal of Nursing Education, 48(5), 286-290. https://doi.org/10.3928/01484834-20090416-09
  • Lee, S., Kim, D. H., ve Chae, S. M. (2020). Self-directed learning and professional values of nursing students. Nurse Education in Practice, 42, 102647. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.102647
  • OECD (2018a). Skılls For The 21st Century: Fındıngs And Polıcy Lessons From The Oecd Survey Of Adult Skılls: Oecd Education Working Paper No. 166.
  • OECD. (2018b). The future of education and skills. Education 2030: The Future We Want https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20 Erişim Tarihi: 21.02.2021
  • Önür, Z., ve Kozikoğlu, İ. (2019). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme becerileri. 9(3). 627-648. https://doi.org/10.24315/tred.528501
  • Özdelikara, A. Ağaçdiken, A.S., ve Mumcu, N. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde sağlık algısı, sağlık anksiyetesi ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Bakırköy Tıp Dergisi, 14, 275-82.
  • Partnershipfor 21st Century Skills (P21). (2003). Learning forthe 21st century: A reportand mile guide for 21st century skills. Washington, D.C.:https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED480035.pdf. Erişim Tarihi: 21.02.2021
  • Partnership for 21st Century Skills (P21) (2018). Assessment: A 21st century skills ımplementation guide. http://www.p21.org/storage/documents/p21-stateimp_assessment.pdf. 27.01.2022
  • Pekel, A. (2016). Examınıng the relatıon between the general self – suffıcıency levels and self–dırected learnıng readıness level of physıcal education teachers. International Journal of Development Research, 6(8), 8952-8957.
  • Qualehsari, M.,Khaghanizadeh, M., ve Ebadi, A. (2017). Life long learning strategies in nursing: A systematic review. Electronic Physician, 9(10), https://doi.org/10.19082/5541.
  • Rattanajarana, S. (2021). The effect of project-based learning to enhance the 21st century skills of baccalaureate nursing students. Thai Pharmaceutical and Health Science Journal, 16(3), 203-210.
  • Samarasooriya, R. C., Park, J., Yoon, S. H., Oh, J., ve Baek, S. (2019). Self-directed learning among nurse learners in Sri Lanka. The Journal of Continuing Education in Nursing, 50(1), 41-48. https://doi.org/10.3928/00220124-20190102-09
  • Sarmasoğlu, Ş., ve Görgülü, S. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenmeye hazıroluş düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 1(3), 13-25.
  • Slater, C. E., Cusick, A., ve Louie, J. C.Y. (2017). Explaining variance in self-directed learning readiness of first year students in health professional programs. BMC Medical Education, 17(1), 1-10. https://doi.org/10.1186/s12909-017-1043-8
  • Soffel, J. (2016). What are the 21st-century skills every student needs? https://www.weforum.org/agenda/2016/03/21st-century-skills-future-jobs-students/ ErişimTarihi: 20.02.2021.
  • Şenyuva, E. (2013). Hemşirelikte yaşam boyu öğrenme: Algılar ve gerçekler. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(1), 69–75.
  • Şenyuva, E., ve Kaya, H. (2014). Effect self directed learning readiness of nursing students of the web based learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 152, 386-392. https://doi.org/ 10.1016/j.sbspro.2014.09.217
  • Tabachnick, B.G., ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • The Ontario Public Service (2016) Towards defining 21st century competiences for ontario. 21st Century Competencies. Foundation Document For Discussion. Ontario. 1-66.
  • Turner, J., Lu, H., White, I., King, J.C., Phillips, T., Hosking, J.S. ve diğerleri. (2016). Absence of 21st century warming on Antarctic Peninsula consistent with natural variability. Nature, London. 411- 415. https://doi.org/10.1038/nature18645
  • TYYÇ. Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi. http://www.tyyc.yok.gov.tr/ Erişim Tarihi: 29.01.2022.
  • Uçak, S., ve Erdem, H. (2020). Eğitimde yeni bir yön arayışı bağlamında “21. yüzyıl becerileri ve eğitim felsefesi”. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 76–93. https://doi.org/10.29065/usakead.690205
  • Williamson, S. N. (2007). Development of a self-rating scale of self-directed learning. Nurse Researcher, 14(2), 66-83.
  • World Economic Forum (2015). Students Require 16 Skills For The 21st Century. https://www.weforum.org/agenda/2016/03/21st-century-skills-future-jobs-students/. Erişim tarihi: 09.01.2022
  • Yalçın, S.U., Özaslan, Z., Şahin, E. Ş., Erdoğan, B., Alptekin, H.M., ve Er, R.A. (2019). Hemşire adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri: Nitel bir çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 55–63.
  • Yıldız, S.G. (2020). Lise öğrencilerinin 21 yüzyıl becerilerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 51, 884- 897. https://doi.org/ 10.7816/ulakbilge-08-51-02
  • Yuan, H., Williams, B.A., Fang, J.B., ve Pang, D. (2012). Chinese baccalaureate nursing students' readiness for self-directed learning. Nurse Education Today, 32(4), 427–431.

Hemşirelerin 21. Yüzyıl Becerileri ile Kendi Kendine Öğrenmeye Hazır Oluşları Arasındaki İlişki

Yıl 2022, , 716 - 737, 31.12.2022
https://doi.org/10.21020/husbfd.1085324

Öz

Giriş: Dinamik ve karmaşık bir sistem içinde çalışan hemşirelerin gelişen ve hızla değişen dünyaya, sağlık bakım hizmetlerine uyum sağlayabilmesi, nitelikli sağlık bakım hizmeti verebilmesi ve yaşamlarını üretken olarak sürdürebilmesi için kendi kendine öğrenme becerisi dâhil pek çok 21. yüzyıl becerilerine sahip olması önem taşımaktadır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmada hemşirelerin 21. yüzyıl becerilerinin, kendi kendine öğrenmeye hazır oluşlarının ve aralarındaki ilişkinin ortaya konması amaçlanmıştır. Araştırma; kesitsel, tanımlayıcı ve ilişki arayıcı araştırma tasarımındadır. Gelişigüzel örnekleme yöntemi ile seçilen 418 hemşire ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplamada; Hemşire Bilgi Formu, Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği, Kendi Kendine Öğrenmeye Hazır Oluş Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde; yüzde, aritmetik ortalama vb., Bağımsız örneklem t testi, One-Way ANOVA, gruplar arası karşılaştırma testleri (Benforini, Tukey) ve korelasyon testi kullanılmıştır.
Bulgular: Hemşirelerin 21. yüzyıl becerileri orta düzeyde, kendi kendine öğrenmeye hazır oluşlarının ortanın biraz üstündedir. Hemşirelerin 21. yüzyıl becerileri ve kendi kendine öğrenmeye hazır oluşları arasında orta güçte pozitif yönde ilişki bulunmakta olup kendi kendine öğrenmeye hazır oluşları 21. yüzyıl becerilerini pozitif yönde etkilemektedir.
Sonuç: Hemşirelik eğitim programlarının hemşirelik öğrencilerinin, sürekli/hizmet içi eğitim etkinliklerinin ise hemşirelerin 21. yüzyıl becerilerini ve kendi kendine öğrenmeye hazır oluşlarını geliştirecek şekilde yapılandırılması önerilebilir.

Kaynakça

  • Abd-El-Fattah, S. M. (2010). Garrison’s model of self-directed learning: Preliminary validation and relationship to academic achievement. The Spanish Journal of Psychology, 13(2), 586–596. https://doi.org/ 10.1017/S1138741600002262.
  • Aktura, S. Ç. ve Özden, G. (2020). Salgının psikolojik etkileri: Covid-19 hemşireleri. Journal of International Social Research, 13(73), 1146- 1151. https://doi.org/ 10.17719/jisr.11049.
  • Alkan, F. ve Erdem, E. (2013). Kendi kendine öğrenmenin laboratuvarda başarı, hazır bulunuşluk, laboratuvar becerileri tutumu ve endişeye etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 15-26.
  • Altun, B. ve Arslan, H. (2021). 2000 yılı sonrası doğan öğrencilerin 21.yüzyıl becerileri ile kariyer planlaması ve teknoloji yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Management and Social Researche, 8(15), 48-65.
  • Aşkın, İ. (2015). Üniversite öğrencilerinin öz- yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Atalay, N., Anagün, Ş. S. ve Kumtepe, G. E. (2016). Fen öğretiminde teknoloji entegrasyonunun 21. yüzyıl becerileri boyutunda değerlendirilmesi: Yavaş geçişli animasyon uygulaması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 405-424. https://doi.org/10.14686/buefad.v5i2.5000183607
  • Aydede, M. N. ve Kesercioğlu, T. (2009). Fen ve teknoloji dersine yönelik kendi kendine öğrenme becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(36), 53-61.
  • Berg, C., Philipp, R. ve Taff, S.D. (2021). Scoping review of critical thinking literatura in healthcare education. Occupational Therapy in Health Care, 1-18. https://doi.org/10.1080/07380577.2021.1879411.
  • Brown, S. (2018). Best practices in 21st century learning environments: a study of two p21 exemplar schools. [Doktora Tezi]. Brandman, California.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21.yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134. https://doi.org/10.15869/itobiad.494286. Central Board of Secondary Education (2020). 21st Century Skills a Handbook. Delhi. 1. 1-92.
  • Chaikongkiat, P., Niha, S., ve Chantarasiripoot B. (2019). 21st century learning skills of nursing students: A survey research in Yala. The Southern College Network Journal of Nursing and Public Health, 6(1), 112-120.
  • Çevik, M., ve Şentürk, C. (2019). Multidimensional 21th century skills scale: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(1), 11–28. https://doi.org/10.18844/cjes.v14i1.3506.
  • Çevirme, A., ve Kurt, A. (2020). Covid-19 pandemisi ve hemşirelik mesleğine yansımaları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 46-52.
  • Earged (Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı). (2011). MEB 21. Yüzyıl öğrenci profili. Ankara: MebEarged. https://www.meb.gov.tr/earged/earged/21.%20yy_og_pro.pdf. Erişim Tarihi: 21.02.2021. EdGlossary. (2016). 21st century skills. https://www.edglossary.org/21st-century-skills/ Erişim Tarihi: 20.02.2021.
  • Engin, A., ve Korucuk, M. (2021). Öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 1081–1119. https://doi.org/10.17152/gefad.875581
  • Ergören, B., ve Ural, A. (2018). Kendiliğinden örgütlü ortamlarda kendi kendine öğrenme süreci. R&S – Research Studies Anatolia Journal, 1(1), 1-10. https://doi.org/10.33723/rs.413618
  • Eroğlu, M. (2019). Öğretmenlerin mesleki gelişime katılımlarıyla, mesleki gelişime yönelik tutumları, kendi kendine öğrenmeye hazır bulunuşlukları ve destekleyici okul özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Erten, P. (2019). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ve bu becerilerin kazandırılmasına yönelik görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 49(227), 33–64.
  • Fisher, M., King, J., ve Tague, G. (2001). Development of self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Education Today, 2, 516-525.
  • Geçgel, H., Kana, F., Vatansever, Y.Y., ve Çalık, F. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının çok boyutlu 21. yüzyıl becerilerinin belirlenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(4), 1646-1669.
  • Global Partnership For Education (2020). 21st century skills: What potential role forthe global partnership for education. A Landscape Review. 1-51.
  • Griffin, P., McGaw, B., ve Care, E. (Eds.). (2012). Assessment and teaching of 21st century skills. Springer
  • Gürültü, E., Aslan, M., ve Alcı, B. (2020). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education), 35(4), 780-798.
  • HEPDAK (Hemşirelik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği). (2018). HEPDAK Hemşirelik Lisans Programı Standartları. 1-9.
  • HUÇEP, Hemşirelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı. (2014). http://www.hemed.org.tr/2014-hucep/ Erişim Tarihi: 25.01.2022.
  • Karabulut, N., Gürçayır, D., Kavuran, E., ve Yaman, Y. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenmeye hazır oluş düzeyleri ve etkileyen faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-14.
  • Karadaş, A., Kaynak, S., Ergün, S., ve Karaca, P. P. (2021). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin 21. yüzyıl becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4(2), 232-239. https://doi.org/10.38108/ouhcd.906190
  • Karahan, A., ve Kav, S. (2018). Hemşirelikte mesleki yetkinlik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 5(2), 160–168. https://doi.org/10.31125/hunhemsire.454377
  • Kaya, H., Şenyuva, E., ve Bodur, G. (2017). Developing critical thinking disposition and emotional intelligence of nursing students: a longitudinal research. Nurse Education Today, 48(September), 72–77. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.09.011
  • Kaya, H., Şenyuva, E., ve Bodur, G. (2018). The relationship between critical thinking and emotional intelligence in nursing students: A longitudinal study. Nurse Education Today, 68(May), 26–32. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.05.024
  • Kereluik, K. Mishra, P., Fahnoe, C., ve Terry, L. (2013). What knowledge ıs of most worth: teacher knowledge for 21st century learning. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 29(4), 127-140.
  • Knowles, M. (1975). Self- directed learning: A guide for learners and teachers. Association Press.
  • Kocaman, G., Dicle, A., Üstün, B., ve Çimen, S. (2006). Kendi kendine öğrenmeye hazır oluş ölçeği: geçerlik güvenirlik çalışması. DEÜ 3. Aktif Eğitim Kurultay Kitabı; 3–4 Haziran 2006, İzmir, 245–256.
  • Kocaman, G., Ugur, A., ve Dicle, A.S. (2009). A longitudinal analysis of the self-directed learning readiness level of nursing students enrolled in a problem-based curriculum. Journal of Nursing Education, 48(5), 286-290. https://doi.org/10.3928/01484834-20090416-09
  • Lee, S., Kim, D. H., ve Chae, S. M. (2020). Self-directed learning and professional values of nursing students. Nurse Education in Practice, 42, 102647. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.102647
  • OECD (2018a). Skılls For The 21st Century: Fındıngs And Polıcy Lessons From The Oecd Survey Of Adult Skılls: Oecd Education Working Paper No. 166.
  • OECD. (2018b). The future of education and skills. Education 2030: The Future We Want https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20 Erişim Tarihi: 21.02.2021
  • Önür, Z., ve Kozikoğlu, İ. (2019). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme becerileri. 9(3). 627-648. https://doi.org/10.24315/tred.528501
  • Özdelikara, A. Ağaçdiken, A.S., ve Mumcu, N. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde sağlık algısı, sağlık anksiyetesi ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Bakırköy Tıp Dergisi, 14, 275-82.
  • Partnershipfor 21st Century Skills (P21). (2003). Learning forthe 21st century: A reportand mile guide for 21st century skills. Washington, D.C.:https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED480035.pdf. Erişim Tarihi: 21.02.2021
  • Partnership for 21st Century Skills (P21) (2018). Assessment: A 21st century skills ımplementation guide. http://www.p21.org/storage/documents/p21-stateimp_assessment.pdf. 27.01.2022
  • Pekel, A. (2016). Examınıng the relatıon between the general self – suffıcıency levels and self–dırected learnıng readıness level of physıcal education teachers. International Journal of Development Research, 6(8), 8952-8957.
  • Qualehsari, M.,Khaghanizadeh, M., ve Ebadi, A. (2017). Life long learning strategies in nursing: A systematic review. Electronic Physician, 9(10), https://doi.org/10.19082/5541.
  • Rattanajarana, S. (2021). The effect of project-based learning to enhance the 21st century skills of baccalaureate nursing students. Thai Pharmaceutical and Health Science Journal, 16(3), 203-210.
  • Samarasooriya, R. C., Park, J., Yoon, S. H., Oh, J., ve Baek, S. (2019). Self-directed learning among nurse learners in Sri Lanka. The Journal of Continuing Education in Nursing, 50(1), 41-48. https://doi.org/10.3928/00220124-20190102-09
  • Sarmasoğlu, Ş., ve Görgülü, S. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenmeye hazıroluş düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 1(3), 13-25.
  • Slater, C. E., Cusick, A., ve Louie, J. C.Y. (2017). Explaining variance in self-directed learning readiness of first year students in health professional programs. BMC Medical Education, 17(1), 1-10. https://doi.org/10.1186/s12909-017-1043-8
  • Soffel, J. (2016). What are the 21st-century skills every student needs? https://www.weforum.org/agenda/2016/03/21st-century-skills-future-jobs-students/ ErişimTarihi: 20.02.2021.
  • Şenyuva, E. (2013). Hemşirelikte yaşam boyu öğrenme: Algılar ve gerçekler. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(1), 69–75.
  • Şenyuva, E., ve Kaya, H. (2014). Effect self directed learning readiness of nursing students of the web based learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 152, 386-392. https://doi.org/ 10.1016/j.sbspro.2014.09.217
  • Tabachnick, B.G., ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • The Ontario Public Service (2016) Towards defining 21st century competiences for ontario. 21st Century Competencies. Foundation Document For Discussion. Ontario. 1-66.
  • Turner, J., Lu, H., White, I., King, J.C., Phillips, T., Hosking, J.S. ve diğerleri. (2016). Absence of 21st century warming on Antarctic Peninsula consistent with natural variability. Nature, London. 411- 415. https://doi.org/10.1038/nature18645
  • TYYÇ. Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi. http://www.tyyc.yok.gov.tr/ Erişim Tarihi: 29.01.2022.
  • Uçak, S., ve Erdem, H. (2020). Eğitimde yeni bir yön arayışı bağlamında “21. yüzyıl becerileri ve eğitim felsefesi”. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 76–93. https://doi.org/10.29065/usakead.690205
  • Williamson, S. N. (2007). Development of a self-rating scale of self-directed learning. Nurse Researcher, 14(2), 66-83.
  • World Economic Forum (2015). Students Require 16 Skills For The 21st Century. https://www.weforum.org/agenda/2016/03/21st-century-skills-future-jobs-students/. Erişim tarihi: 09.01.2022
  • Yalçın, S.U., Özaslan, Z., Şahin, E. Ş., Erdoğan, B., Alptekin, H.M., ve Er, R.A. (2019). Hemşire adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri: Nitel bir çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 55–63.
  • Yıldız, S.G. (2020). Lise öğrencilerinin 21 yüzyıl becerilerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 51, 884- 897. https://doi.org/ 10.7816/ulakbilge-08-51-02
  • Yuan, H., Williams, B.A., Fang, J.B., ve Pang, D. (2012). Chinese baccalaureate nursing students' readiness for self-directed learning. Nurse Education Today, 32(4), 427–431.
Toplam 60 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuba Ötün 0000-0002-5241-2010

Nil Küçük Yüceyurt 0000-0003-2620-934X

Emine Akçin Şenyuva 0000-0001-8855-6692

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 9 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Ötün, T., Küçük Yüceyurt, N., & Akçin Şenyuva, E. (2022). Hemşirelerin 21. Yüzyıl Becerileri ile Kendi Kendine Öğrenmeye Hazır Oluşları Arasındaki İlişki. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 9(3), 716-737. https://doi.org/10.21020/husbfd.1085324