Objectives: Communication and problem-solving skills are very important for health professionals as they are
frequently used skills in professional practice. This study was planned to evaluate the relationship between the problem-solving and communication skills of final-year students studying in the field of health sciences.
Materials and Methods: A total of 171 health sciences students (135 females, 36 males) with a mean age of 22.64 ± 1.60 years were included in the study. The communication skills of these individuals were evaluated with the Communication Skills Inventory, and their problem-solving skills were evaluated with the Problem Solving Inventory. The relationship between the two inventories was evaluated by Pearson correlation analysis.
Results: A statistically significant relationship was found between the Problem Solving Inventory and Communication Skills Inventory cognitive subscale (r=-0.39, p<0.01), behavioral subscale (r=-0.32, p<0.01) scores and total score (r= -0.33, p<0.01).
Conclusion: In light of these findings, it is thought that the problem-solving and communication skills that will be needed in the transition to professional life are associated with each other and should be considered together in the education of health sciences students. In future studies, we suggest that studies examine the factors that may affect the problem-solving and communication skills of health science students and their relationship with the curriculum.
-
-
-
Amaç: Sağlık profesyonelleri için iletişim ve problem çözme yeteneği, mesleki uygulamada sık kullanılan beceriler olması açısından oldukça önemlidir. Bu araştırma, sağlık bilimleri alanında son sınıf öğrencilerinin problem çözme ve iletişim becerileri arasındaki ilişkiyi değerlendirmek amacıyla planlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya yaş ortalaması 22.64 ± 1,60 yıl olan toplam 171 sağlık bilimleri öğrencisi (135 kadın, 36 erkek) dahil edilmiştir. Bu bireylerin iletişim becerileri İletişim Becerileri Envanteri ile problem çözme becerileri ise Problem Çözme Envanteri ile değerlendirilmiştir. İki envanter arasındaki ilişki Pearson korelasyon analizi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Problem Çözme Envanteri ile İletişim Becerileri Envanteri bilişsel alt ölçek (r=-0,39, p<0,01), davranışsal alt ölçek (r=-0,32, p<0,01) puanları ve toplam puanı (r=-0,33, p<0,01) arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Sonuç: Bu bulgular ışığında, sağlık bilimleri öğrencilerinin eğitiminde meslek hayatına geçişte ihtiyaç duyulacak problem çözme ve iletişim becerilerinin birbiriyle ilişkili olduğu ve birlikte düşünülmesi gerektiği düşünülmektedir. İleriki çalışmalarda sağlık bilimleri öğrencilerinin problem çözme ve iletişim becerilerini etkileyebilecek faktörlerin ve bunların müfredatla ilişkisini inceleyen çalışmaların yapılmasını önermekteyiz.
-
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yardımcı Sağlık ve Rehabilitasyon Bilimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Şubat 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |