Objectives: Understanding the early lexical development of children with delayed language skills within the context of semantic categories is important for tracking their development and designing effective therapeutic interventions. The purpose of this study was to examine the early lexicon of young children with language delays between 24 and 36 months of age and to determine which semantic categories their vocabulary belonged to.
Materials and Methods: In this retrospective study, clinical files of children diagnosed with language delay between the ages of 24 to 36 months who met the study's inclusion criteria were reviewed. According to age groups, the average number of DILTAR words used by participants, the distribution of their words into semantic categories, the 50 most frequently used words, and the semantic categories to which these words belong were determined.
Results: As a result of the study, it was determined that the DILTAR total word count group average for 24-36 month-old children whose files were retrospectively analyzed in the study was 16.88 (SD: 11.1) and that “people”, “verbs”, and “other” semantic categories formed the majority of children’s lexicon.
Conclusion: It is predicted that the findings of this study will contribute to the body of knowledge by informing the evaluation and therapeutic intervention of children with language delay.
Speech-language delay language development lexical development retrospective study
Amaç: Dil ve konuşma becerilerinde gecikme gözlenen çocukların erken dönem leksikal gelişimlerini semantik kategoriler çerçevesinde anlamak, gelişimlerinin izlenmesi ve uygun terapötik müdahale yaklaşımlarının oluşturulması için oldukça önemlidir. Bu çalışmada; 24-36 ay aralığındaki, gecikmiş dil-konuşma yaşayan küçük çocukların erken dönem sözcük dağarcıklarının incelenmesi ve sözcük dağarcıklarının hangi semantik kategorilere ait olduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışmada 24-36 ay aralığında yer alan ve dil ve konuşma terapisti tarafından yapılan değerlendirme sonucunda gecikmiş dil-konuşma tanısı konulan ve çalışma kriterlerine uyan çocukların vaka dosyaları geriye dönük olarak incelenmiştir. Yaş gruplarına göre katılımcıların Dil Gelişimi Tarama Envanteri (DİLTAR) ortalama sözcük sayıları, sözcüklerinin semantik kategorilere göre dağılımları, en sık kullandıkları 50 sözcük ve bu sözcüklerin ait oldukları sözcük kategorileri belirlenmiştir.
Bulgular: Bu retrospektif çalışma sonucunda, dosyaları incelenen 24-36 aylık çocukların DİLTAR toplam sözcük sayısı grup ortalamalarının 16,88 (SS: 11,95) olduğu ve sözcük dağarcıklarını en çok oluşturan üç semantik kategorinin “kişiler”, “eylemler” ve “diğer” kategorilerinin olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Çalışma sonuçlarının, gecikmiş dil-konuşması olan çocukların değerlendirme ve teröpatik müdahalelerine yön vermesi açısından literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Gecikmiş dil-konuşma dil gelişimi leksikal gelişim retrospektif çalışma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Konuşma Patolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |