Objectives: The purpose of this study is to
examine the awareness and knowledge of parents with normally developed children
regarding children with special needs; how they perceive and how they describe
individuals with special needs to their children.
Method: In this study, the qualitative
research method was adopted. And the descriptive analysis method was employed
because situation determination and opinions were examined in the analysis of
the data obtained from the study group. Snowball sampling method was used to
form and gather up the study group. 17 parents who have children with normal
development and go on preschool education institution constituted the study
group of the research. The parents were composed the mothers have given
informed consent and voluntarily participated into the study. The interview
method was used as the data method of the research. In order to conduct the
interviews, researchers formed a semi-structured interview form and thus, it
would be possible to conduct in-depth interviews with the parents. After the
interviews, the data was documented and categories and themes were formulated
in the light of descriptive analysis principles.
Result and Conclusion: When the findings of the study were
examined, it was found out that parents have a genuine awareness concerning
children with special needs in that they emphasize the importance of
interaction between their children with normal development with the children
with special needs by coming together in the same environment, and they also
have an awareness regarding the need of the public spaces’ regulations
according to the children with special needs.
Parents parental attitudes special education individuals with special needs
Amaç: Bu araştırmanın
amacı normal gelişim gösteren çocuk ebeveynlerinin özel gereksinimli bireyler
hakkındaki farkındalıkları, onları nasıl algıladıkları, çocuklarına özel
gereksinimli bireyleri nasıl anlattıklarını incelemektir.
Yöntem: Araştırmada yöntem olarak nitel araştırma yöntemi
benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubundan elde edilen verilerin analizinde
bir durum saptaması ve görüşlerin incelenmesi yapıldığı için betimsel analiz
tekniği kullanılmıştır. Çalışma grubunun oluşturulmasında kartopu örnekleme
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; çocukları normal gelişim
gösteren ve okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 17 ebeveyn oluşturmaktadır.
Ebeveynlerin tamamı etik olarak izin alınmış ve araştırmaya gönüllü katılmış
anneler oluşturmaktadır. Araştırmanın veri yöntemi olarak görüşme yöntemi
kullanılmıştır. Görüşmelerin gerçekleştirilmesi için araştırmacılar tarafından
yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturularak ebeveynlerden derinlemesine
görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerden sonra veriler dokümante edilerek betimsel
analiz ilkeleri doğrultusunda kategoriler ve temalar oluşturulmuştur.
Bulgular ve Sonuç: Araştırmanın
bulguları incelendiğinde, ebeveynlerin özel gereksinimli bireylerin farkında
oldukları, özel gereksinimli bireyleri normal gelişim gösteren çocukları ile
aynı ortamda bulunmalarının önemine vurgu yaptıkları, kamusal alanın özel
gereksinimli bireylerin ihtiyaçlarına göre düzenlemesine yönelik farkındalıklarının
olduğu bulunmuştur.
Ebeveyn ebeveyn tutumları özel eğitim özel gereksinimli bireyler
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |