Wedding photographs, as the most outstanding examples of family photographs, are transmitted from generation to generation in a ritual form. However, this ritual has revised itself today and has turned into a professional outdoor wedding photography concept. Wedding photos have been transformed in real places to respond to desires and expectations, and the tradition of recording the day through various mise-en-scènes has become popular. Wedding photographs have turned into postmodern subject experiences as a practice of constructing images suitable for desire. Social media, which is the universe of sharing these experiences, is an important factor that makes outdoor wedding photos popular. In this study, it is aimed to reveal the experience of outdoor wedding photography practice in the 21st century and the effect of social media on the popularization of this practice. With the ethnographic research carried out, 10 couples and 3 wedding photographers were interviewed by going down to the professional wedding shooting area. The collected data were subjected to content analysis and categories and themes were reached. As a result of the research, it has been concluded that outdoor wedding photographs are interpreted as a postmodern experience that includes a fictionalized, special and planned aesthetic process, and that social media is effective in the adoption of this practice.
Wedding Photography Professional Wedding Photography Social Media Postmodern Experience Photography Culture
Düğün fotoğrafları aile fotoğraflarının en güzide örnekleri olarak kuşaktan kuşağa ritüel biçiminde aktarılmaktadır. Ne var ki bu ritüel günümüzde kendini revize etmiş, profesyonel dış çekim düğün fotoğrafçılığı konseptine dönüşmüştür. Düğün fotoğrafları gerçek mekânlarda, arzu ve beklentilere yanıt verecek biçimde dönüşmüş ve çeşitli mizansenler aracılığıyla günü kaydetme geleneği popülerleşmiştir. Düğün fotoğrafları arzuya uygun görüntüleri inşa etme pratiği olarak postmodern özne deneyimlerine dönüşmüştür. Bu deneyimlerin paylaşım evreni konumundaki sosyal medya ise dış çekim düğün fotoğraflarının popülerleşmesini sağlayan önemli bir unsurdur. Bu çalışmada 21.yüzyılda dış çekim düğün fotoğrafı pratiğinin deneyimlenme biçimi ve bu pratiğin popülerleşmesinde sosyal medya etkisinin ortaya koyulması amaçlanmıştır. Yürütülen etnografi araştırmasıyla profesyonel düğün çekimleri sahasına inilerek çekim yaptıran 10 çift ve 3 düğün fotoğrafçısıyla görüşme yapılmıştır. Toplanan veriler içerik analizine tabii tutularak kategori ve temalara ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda dış çekim düğün fotoğraflarının kurgulanmış, özel ve planlı bir estetik süreci içeren postmodern bir deneyim olarak anlamlandırıldığı ve bu pratiğin benimsenmesinde sosyal medyanın etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Düğün Fotoğrafları Profesyonel Düğün Çekimleri Sosyal Medya Postmodern Deneyim Fotoğraf Kültürü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Temmuz 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 14 Sayı: 3 |