Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kayseri’de K-pop ve K-dizilerinin Popülerlik Düzeyi: Gençler Arasındaki İlginin Değerlendirilmesi ve Kültürel Etkilerinin Analizi

Yıl 2023, , 159 - 189, 28.12.2023
https://doi.org/10.21733/ibad.1201757

Öz

Kore Dalgası, Güney Kore’nin kültürel ve sanatsal etkisinin küresel ölçekte artması olarak tanımlanır. Özellikle k-dizileri ve k-pop müziği aracılığıyla hızla yayılan bu kültürel hareket, popüler kültürün bir parçası haline gelmiştir. Son birkaç yıl içerisinde Kore Dalgası, küresel dizi ve müzik endüstrilerinde önemli bir etki yaratmıştır. Bu kültürel fenomen, dünya genelinde geniş bir hayran kitlesi edinmiştir ve Güney Kore kültürü, Kore Dalgası fenomeni sayesinde uluslararası alanda önemli bir tanınırlık kazanmış ve dünya çapında kabul görmüştür. Bu çalışma, Kayseri’deki gençlerin k-pop müzik dinleme ve Kore dizileri izleme nedenlerini sosyolojik bir perspektiften analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmış ve bu kapsamda katılımcı gözlemi yapılarak derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeden verimli sonuçlar alabilmek için katılımcı gözlem ve derinlemesine gözlem yapılmıştır. Bu çalışmanın katılımcıları, 18-27 yaş arasındaki k-pop ve k-dizileri hayranı olan 11 kadından oluşmaktadır. Elde edilen bulgulara göre, gençlerin k-pop müziği dinleme nedenleri arasında, etkileyici dans hareketleri, hikayelerin anlatımı, koreografiler ve mesajlar yer almaktadır. K-dizi izleme nedenleri ise, genellikle bölüm sayısının azlığı, romantizm, sevimlilik ve çıplaklık içermeyen görüntülerin sunulması şeklinde sıralanabilir. Bu veriler sayesinde, Kayseri’deki hayranların k-pop müziği dinleme ve k-dizi izleme nedenleri ortaya çıkarılmıştır.

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2009). Kültür endüstrisi yönetimi. (Çev. E. Gen, N. Ülner ve M. Tüzel). İletişim Yayınları.
  • Akkol, M. L. (2018). Müzik sosyolojisinde t. w. adorno’nun yeri. Alternatif Politika, s. 12.
  • Asa, S. (2019). Güney kore popüler kültürü’nün (Hallyu) imam hatip lisesi öğrencilerine etkisi üzerine bir alan araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa
  • Belkıs, K. (2017). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. Bağlam Yayıncılık.
  • Bertha, C. & Hitchcock, M. L. (2013). Towards a theory of transcultural fandom. Journal of Audience and Reception Studies, 10(1), 43-97.
  • Binark, M. (2019). Güney Kore hükümetlerinin kültür politikaları ve sinema endüstrisi destekleri. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi , 153.
  • Bok-rae, K. (2015, October). Past, present and future of Hallyu (Korean Wave).
  • Chae, C.-J.& O.-G. (2013). Constructing culturally proximate spaces through social network services: The case of hallyu (Korean Wave) in Turkey. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 10(38), 86.
  • Culture, K. (2011). K-drama a new tv genre with global appeal. Korean Culture and Information Service South Korea
  • Do, T. E. (2011). Emergence of the Korean popular culture in the world. https://www.theseus.fi/handle/10024/42870
  • Doobo, S. (2013 ). An Essay on K-pop: Korean wave, ıdols, and modernity. Social Studies Education, 52(2), 13-28.
  • Edles, L. D. (2005). Uygulamalı kültürel sosyoloji. (Çev. C. Atay). Babil Yayınları. Eke, A. N. (2023) Kore pop müziği. k-pop Zdergisi. https://www.zdergisi.istanbul/media/magazines/pdf/003.104_k-pop.pdf Eun, S. C. (2013). Brilliant hallyu and ilastic surgery. Korean Med Sci , 1561. Fırat, D. (2017). Küresel yönde ters akış: Asya’dan doğan alternatif bir popüler kültür. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi (AKAR), 2(3), 67-74.
  • Fiske, J. (1999). Popüler kültürü anlamak. (Çev. S. İrvan). Bilim ve Sanat Yayınları. Gökalp, E. (2011). Kültür sosyolojisi. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Hae-Joang, C. (2005). Reading the “Korean Wave” as a sign of global shift . Korean Journal, 45(4), 6. Hong, S. (2021). Hallyu after BTS and Netflix, https://snuac.snu.ac.kr/eng/index.php/2021/10/14/hallyu-after-bts-and-netflix-issues-and-perspectives/
  • Huang, X. (2009). ‘Korean Wave’ — the popular culture, comes as both cultural and economic imperialism in the east asia. Asian Social Science, 5(8), 124.
  • Hwang, R.G. (2014). A Study on influence of korean wave cultural contents satisfaction & national image by k-drama characteristic in china. 14 Journal of Korea Entertainment Industry Association, 8(1), 20. Jang, G. & Won, K.P. (2012). Korean wave as tool for korea’s new cultural diplomacy. Advances in Applied Sociology, 2(3), 196-202.
  • Jeon, W. K. (2013). The ‘Korean Wave’ and television drama. Doktora tezi, University of Glasgow, UK. https://theses.gla.ac.uk/4499/1/2013jeonphd.pdf Ju, S. L. (2010). Korean television dramas in japan :Imagining “East Asianness” and consuming “Nostalgia”. Asian Women, 78-79. Ju, H. (2010). Glocalization of the Korean popuer culture in east asia : theorizing the korean wave. Doktora tezi, Norman University, Oklahoma.
  • Karakoç, E. (2009). Medya ve popüler kültür eleştirel bir yaklaşım. LiteraTürk Yayını. Keskin, A. (2022). Güney Kore k-pop popüler kültürü ve Türkiye’deki yansımaları: sosyolojik bir inceleme. Doktora Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Keskin, A. (2020). Bts veya aşık olunacak erkeklik: Youtube’da netnografik bir analiz. Egemia Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 6(4), 22. Kılıç, S. (2013). Örnekleme Yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1).
  • KOCIS. (2011). K-pop new force in pop music. https://www.korea.net/Resources/Publications/About-Korea/view?articleId=2217 KOCIS. (2015). Drama a new tv genre with global appeal. https://www.korea.net/Resources/Publications/About-Korea/view?articleId=2226 Kofıce. [2017-산업] 2017 한류백서. 문화산업연구자료, s. 30-116. Levkowitz A, Lyan I. (2015). Consuming the other israeli hallyu case study. Israeli Hallyu Case Study, 12. Lyan I, N. O. (2013). Hallyu across the desert: K-pop fandom in Israel and Palestine. https://escholarship.org/uc/item/7sm3999r
  • Macit, M. (2018). Kore dalgası: Küresel popüler kültür fenomeni hallyu/kore dizileri. Bir yayıncılık. Marques, I. S. (2022). South Korea’s creatıve economy: a case study on the hallyu wave (Korean Wave). https://www.iscap.pt/cei/erei/n10/artigos/In%C3%AAs%20Santos_Luana%20Marques_South%20Korea%C2%B4s%20Creative%20Economy_%20A%20Case%20Study%20on%20the%20Hallyu%20Wave%20(Korean%20Wave).pdf
  • Mee, K. H. (2005). Korean TV dramas in Taiwan: With an emphasis on the localization process. Korea Journal, 45(4), 183–205. Özturhan, F. (2019). İmam hatip lisesi öğrencilerini güney kore dizilerini izleme durumları ve dizilerin etkileri. Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Ravina, M. (2009). Introduction: Conceptualizing the korean wave. Southeast Review of Asian Studies, 31, 3-4.
  • Salı, D. J. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Scott, N. (2018). BTS won’t cure my depression, but loving them helps me cope. https://fashionmagazine.com/flare/k-pop-mental-health/ Shim, D. (2008). The growth of korean cultural. Television ındustry in east asia, 15. Straubhaar, A. C. (2005, June). Multiple proximities between television genres and audiences the schism between telenovelas global distribution and local consumption. International Communication Gazette 67(3), 74. Tekin, H. H. (2012). Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(13), 101-116.
  • The Korean Wave. (2011). A New Pop Culture Phenomenon Contemporary Korea No.1. Türközü, S.G., Türközü, H.K., & Oh Eun, K. (2014). Kore’yi tanıyarak Korece öğrenelim. Lotus Yayınları.
  • Uwe, F. (2009 ). An introduction to qualitative research . Sage.
  • Zhanadılova, A. (2019). Kazakistan'da popüler kültürün bir göstereni olarak k-pop kimliği (Astana örneği). Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.

Popularity Level of K-pop and K-dramas in Kayseri: Evaluation of Interest Among Youth and Analysis of Cultural Effects

Yıl 2023, , 159 - 189, 28.12.2023
https://doi.org/10.21733/ibad.1201757

Öz

The Korean Wave is defined as the increase in the cultural and artistic influence of South Korea on a global scale. This cultural movement, which spread rapidly especially through k-dramas and k-pop music, has become a part of popular culture. Over the past few years, the Korean Wave has made a significant impact on the global drama and music industries. This cultural phenomenon has gained a large fan base around the world, and South Korean culture has gained significant international recognition and worldwide acceptance thanks to the Korean Wave phenomenon. This study aims to analyze the reasons why young people in Kayseri listen to k-pop music and watch Korean dramas from a sociological perspective. In this study, qualitative research methods were used and in-depth interviews were conducted by participant observation. In order to get productive results from the interview, participant observation and in-depth observation were made. The participants of this study consisted of 11 women aged 18-27 who are fans of k-pop and k-dramas. According to the findings, impressive dance moves, telling stories, choreographies and messages are among the reasons why young people listen to k-pop music. The reasons for watching K-dramas can be listed as the low number of episodes, the presentation of images that do not contain romance, cuteness and nudity. Thanks to these data, the reasons why fans in Kayseri listen to k-pop music and watch k-dramas were revealed

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2009). Kültür endüstrisi yönetimi. (Çev. E. Gen, N. Ülner ve M. Tüzel). İletişim Yayınları.
  • Akkol, M. L. (2018). Müzik sosyolojisinde t. w. adorno’nun yeri. Alternatif Politika, s. 12.
  • Asa, S. (2019). Güney kore popüler kültürü’nün (Hallyu) imam hatip lisesi öğrencilerine etkisi üzerine bir alan araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa
  • Belkıs, K. (2017). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. Bağlam Yayıncılık.
  • Bertha, C. & Hitchcock, M. L. (2013). Towards a theory of transcultural fandom. Journal of Audience and Reception Studies, 10(1), 43-97.
  • Binark, M. (2019). Güney Kore hükümetlerinin kültür politikaları ve sinema endüstrisi destekleri. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi , 153.
  • Bok-rae, K. (2015, October). Past, present and future of Hallyu (Korean Wave).
  • Chae, C.-J.& O.-G. (2013). Constructing culturally proximate spaces through social network services: The case of hallyu (Korean Wave) in Turkey. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 10(38), 86.
  • Culture, K. (2011). K-drama a new tv genre with global appeal. Korean Culture and Information Service South Korea
  • Do, T. E. (2011). Emergence of the Korean popular culture in the world. https://www.theseus.fi/handle/10024/42870
  • Doobo, S. (2013 ). An Essay on K-pop: Korean wave, ıdols, and modernity. Social Studies Education, 52(2), 13-28.
  • Edles, L. D. (2005). Uygulamalı kültürel sosyoloji. (Çev. C. Atay). Babil Yayınları. Eke, A. N. (2023) Kore pop müziği. k-pop Zdergisi. https://www.zdergisi.istanbul/media/magazines/pdf/003.104_k-pop.pdf Eun, S. C. (2013). Brilliant hallyu and ilastic surgery. Korean Med Sci , 1561. Fırat, D. (2017). Küresel yönde ters akış: Asya’dan doğan alternatif bir popüler kültür. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi (AKAR), 2(3), 67-74.
  • Fiske, J. (1999). Popüler kültürü anlamak. (Çev. S. İrvan). Bilim ve Sanat Yayınları. Gökalp, E. (2011). Kültür sosyolojisi. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Hae-Joang, C. (2005). Reading the “Korean Wave” as a sign of global shift . Korean Journal, 45(4), 6. Hong, S. (2021). Hallyu after BTS and Netflix, https://snuac.snu.ac.kr/eng/index.php/2021/10/14/hallyu-after-bts-and-netflix-issues-and-perspectives/
  • Huang, X. (2009). ‘Korean Wave’ — the popular culture, comes as both cultural and economic imperialism in the east asia. Asian Social Science, 5(8), 124.
  • Hwang, R.G. (2014). A Study on influence of korean wave cultural contents satisfaction & national image by k-drama characteristic in china. 14 Journal of Korea Entertainment Industry Association, 8(1), 20. Jang, G. & Won, K.P. (2012). Korean wave as tool for korea’s new cultural diplomacy. Advances in Applied Sociology, 2(3), 196-202.
  • Jeon, W. K. (2013). The ‘Korean Wave’ and television drama. Doktora tezi, University of Glasgow, UK. https://theses.gla.ac.uk/4499/1/2013jeonphd.pdf Ju, S. L. (2010). Korean television dramas in japan :Imagining “East Asianness” and consuming “Nostalgia”. Asian Women, 78-79. Ju, H. (2010). Glocalization of the Korean popuer culture in east asia : theorizing the korean wave. Doktora tezi, Norman University, Oklahoma.
  • Karakoç, E. (2009). Medya ve popüler kültür eleştirel bir yaklaşım. LiteraTürk Yayını. Keskin, A. (2022). Güney Kore k-pop popüler kültürü ve Türkiye’deki yansımaları: sosyolojik bir inceleme. Doktora Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Keskin, A. (2020). Bts veya aşık olunacak erkeklik: Youtube’da netnografik bir analiz. Egemia Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 6(4), 22. Kılıç, S. (2013). Örnekleme Yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1).
  • KOCIS. (2011). K-pop new force in pop music. https://www.korea.net/Resources/Publications/About-Korea/view?articleId=2217 KOCIS. (2015). Drama a new tv genre with global appeal. https://www.korea.net/Resources/Publications/About-Korea/view?articleId=2226 Kofıce. [2017-산업] 2017 한류백서. 문화산업연구자료, s. 30-116. Levkowitz A, Lyan I. (2015). Consuming the other israeli hallyu case study. Israeli Hallyu Case Study, 12. Lyan I, N. O. (2013). Hallyu across the desert: K-pop fandom in Israel and Palestine. https://escholarship.org/uc/item/7sm3999r
  • Macit, M. (2018). Kore dalgası: Küresel popüler kültür fenomeni hallyu/kore dizileri. Bir yayıncılık. Marques, I. S. (2022). South Korea’s creatıve economy: a case study on the hallyu wave (Korean Wave). https://www.iscap.pt/cei/erei/n10/artigos/In%C3%AAs%20Santos_Luana%20Marques_South%20Korea%C2%B4s%20Creative%20Economy_%20A%20Case%20Study%20on%20the%20Hallyu%20Wave%20(Korean%20Wave).pdf
  • Mee, K. H. (2005). Korean TV dramas in Taiwan: With an emphasis on the localization process. Korea Journal, 45(4), 183–205. Özturhan, F. (2019). İmam hatip lisesi öğrencilerini güney kore dizilerini izleme durumları ve dizilerin etkileri. Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Ravina, M. (2009). Introduction: Conceptualizing the korean wave. Southeast Review of Asian Studies, 31, 3-4.
  • Salı, D. J. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Scott, N. (2018). BTS won’t cure my depression, but loving them helps me cope. https://fashionmagazine.com/flare/k-pop-mental-health/ Shim, D. (2008). The growth of korean cultural. Television ındustry in east asia, 15. Straubhaar, A. C. (2005, June). Multiple proximities between television genres and audiences the schism between telenovelas global distribution and local consumption. International Communication Gazette 67(3), 74. Tekin, H. H. (2012). Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(13), 101-116.
  • The Korean Wave. (2011). A New Pop Culture Phenomenon Contemporary Korea No.1. Türközü, S.G., Türközü, H.K., & Oh Eun, K. (2014). Kore’yi tanıyarak Korece öğrenelim. Lotus Yayınları.
  • Uwe, F. (2009 ). An introduction to qualitative research . Sage.
  • Zhanadılova, A. (2019). Kazakistan'da popüler kültürün bir göstereni olarak k-pop kimliği (Astana örneği). Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hatice Karaman 0000-0003-2846-2170

Zehni Özmen 0000-0003-4587-8987

Erken Görünüm Tarihi 22 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Kabul Tarihi 15 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Karaman, H., & Özmen, Z. (2023). Kayseri’de K-pop ve K-dizilerinin Popülerlik Düzeyi: Gençler Arasındaki İlginin Değerlendirilmesi ve Kültürel Etkilerinin Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(15), 159-189. https://doi.org/10.21733/ibad.1201757

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386