Global
developments have increased the number of enterprises, as well as the
possibility of confrontations in accounting information system and the
incidents of errors, fraud and misconduct in the accompanying financial
reports. The unrealistic preparation of the financial statements affects many
segments negatively. This point will ensure that the audited financial
statements are accurate and timely to make decisions for third parties or
entities, both within and outside the entity. In order for the audit activity
to achieve the desired objectives, the auditor must be impartial and competent.
In this study, it is aimed to explain the principles and rules that independent
auditors should have in terms of legal regulations. At this point, the
responsibilities of the independent auditors have been taken into consideration
in terms of BDS, CMB, VUK and TCC and the point of view of the legal
regulations to the independent auditors has been examined. As a result of the
study; Turkey has been revealed different legal and enhancing and said
controlled enterprises nature and scope of the restructuring requirements of
the new regulations on auditor independence, considering the legal arrangements
available from the due administration union on behalf of harmonization efforts
to provide for audits in. It was also noted that there was a lack of legal
arrangements for the separation of audit and consulting activities.
Küresel ölçekte gelişmeler işletme sayılarını artırdığı gibi, muhasebe bilgi sistemindeki karışıklıklar ve beraberinde hazırlanan finansal raporlarda hata, hile ve suistimal kaynaklı olaylarla karşılaşma olasılığını da artırmıştır. Finansal tabloların gerçeğe aykırı olarak hazırlanması birçok kesimi olumsuz olarak etkilemektedir. Bu nokta bağımsız denetimden geçmiş olan finansal tablolar hem işletme içinde, hem de işletme dışındaki üçüncü kişi veya kurumlar için alınacak kararların doğru ve zamanında alınmasını sağlayacaktır. Denetim faaliyetinin arzu edilen hedeflere ulaşabilmesi için denetçinin tarafsız ve konusunda yetkin olması gerekmektedir. Çalışmada yasal mevzuatlar açısından bağımsız denetçilerilerin sahip olması gereken ilke ve kuralların açıklanması amaçlanmıştır. Bu noktada bağımsız denetçilerin sorumlulukları BDS, SPK, VUK ve TTK açısından ele alınarak, yasal mevzuatın bağımsız denetçilere bakış açısı incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda; Türkiye’de denetim faaliyetlerine yönelik farklı kanuni ve hukuki düzenlemelerin bulunmasından dolayı uygulamada birlik sağlanması adına uyumlaştırma çabalarının artırılması ve söz konusu denetlenen işletmelerin nitelikleri ve faaliyet alanları dikkate alınarak denetçi bağımsızlığına yönelik düzenlemelerin yeniden yapılandırılması gerekliliği ortaya koyulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 5 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences