Yıl 2019, Cilt 10 , Sayı 27, Sayfalar 653 - 678 2019-08-31

İstanbul’daki Kent İçi Köprülerin Estetik Açıdan İncelenmesi
Aesthetic Review of Urban Bridges in Istanbul

Ferhat Pakdamar [1] , Cahide Aydın İpekçi [2]


Bu çalışmada, kent içi karayolu üzerindeki köprüler (üst geçit, alt geçit) estetik bağlamda ele alınmıştır. Çalışma kapsamında ulaşım yoğunluğunun fazla olduğu kentlerin başında gelen İstanbul İli örneklem alanı olarak seçilmiştir. Kent içi köprülerin bir başka deyişle yaya ve taşıtın birlikte kullandığı köprülerin estetik açıdan incelenmesi amacıyla hazırlanan bu çalışma, taşıyıcı sistem malzemesi betonarme olan köprüler ile sınırlandırılmıştır. İncelenen köprülerde tasarım aşamasında sadece yönetmeliklere uygun fakat estetik olmayan detaylar içeren projelerin üretilmeye başlandığı, eski köprünün yanına yapılan köprülerde eski-yeni yapı uyumunun göz ardı edildiği saptanmıştır. Bakım onarım çalışmaları sırasında çevreyle uyum gözetilmeksizin renkli boyalar kullanılmış, reklam içerikli panoların da bu tür köprülerde kullanımının giderek arttığı gözlenmiştir. Kent içi köprülerin özellikle İstanbul gibi metropollerde tasarım aşamasından itibaren estetik unsur gözetilerek yapılabilmesi için ilgili yönetmeliklerde gerekli düzenlemelerin yapılması ve bu konuyla ilgili olarak oluşturulacak estetik komisyonlarının işlevselliğinin önemini vurgulamak da bu çalışmanın amaçlarından biridir. Bu nedenle çalışmada ele alınan kent içi köprü uygulamalarında görülen sorunların incelenmesi, yeni yapılacak köprülerin tasarım ve projelendirme aşamaları için önem arz etmektedir. İncelenen çok sayıda köprü arasından seçilen örneklere ait bilgiler tabloda ifade edilmiş, her birinde görülen estetik kusurlar fotoğraflarla birlikte detaylı olarak anlatılmış ve çıkarımlar sonuç olarak özetlenmiştir.

 

In this study, bridges (overpass, underpass) over the land route which have an important place in transportation, are tackled. The province of Istanbul, which is the highest concentration of transportation in the study, was chosen as the sampling area. This study, which was prepared in order to examine urban bridges, in other words bridges used by pedestrians and vehicles in terms of aesthetics, is limited to bridges which are reinforced concrete bearing system material. In the design phase, projects that are only in compliance with the regulations but contain non-aesthetic details have begun to be produced, the old-new building harmony was ignored in the bridges built next to the old bridge. During maintenance and repair work, colored paints were used without regard to environmental compliance, it has also been observed that the use of advertisement-based panels in such bridges is increasing. In order to make urban bridges especially in metropolises such as İstanbul by taking into account the aesthetic elements from the design stage, necessary arrangements in the related regulations, regarding this, it is also one of the aims of this work to show importance of aesthetic commissions have become to work. Therefore, it is important to examine the problems in urban bridge applications which are discussed in the study, for to design and to project stages of new bridges. The information about the selected examples among the dozens of bridges examined in the light of the mentioned reasons, expressed on the table, the aesthetic defects seen for each are explained in detail together with the photographs separately and the inferences are summarized as a result.

  • AASHTO. (2014). AASHTO-LRFD bridge design specification. Washington, DC: American Association of State Highway and Transportation Officials.
  • Akı, M. ve Öztaş, Ç. Ç. (2015). İstanbul’un geleceği için sürdürülebilir ve çevre dostu ulaşım aracı: Bisiklet. YAPI Dergisi, 401, 52-56.
  • Assmann, J., ve Tekin, A. (2001). Kültürel bellek / Eski yüksek kültürlerde yazı, hatırlama ve politik kimlik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Avcıoğlu, S. S., ve Akın, O. (2017). Kolektif bellek ve kentsel mekan algısı bağlamında İstanbul Tuzla Köyiçi Koruma Bölgesi’nin mekansal değişiminin irdelenmesi. İDEALKENT, 8(22), 423-450.
  • Başdoğan, S., ve Manisa, K. (2016). Kent merkezinde alternatif kamusal alan arayışı, Jean-Jacques Bosc Köprüsü örneği. YAPI Dergisi, 412, 56-62.
  • Binan, C. (2006). Anadolu’da ulaşım ve konaklama yapıları bağlamında mimarlık, malzeme ve yapı üretimi üzerine yorumlar. Geçmişten geleceğe Anadolu’da malzeme ve mimarlık, sempozyum / UIA 2005 XXIII. Dünya Mimarlık Kongresi (s. 179-210). İstanbul: Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi.
  • Bridge Aesthetics. (2003). Design guideline to improve the appearance of bridges in NSW. New South Wales: NSW Roads and Maritime Services.
  • Erkartal, P. Ö. (2016). Kentsel koruma ve rekonstrüksiyon: Münster Prinzipalmarkt örneği. İDEALKENT, 7(19), 498-526.
  • Halbwachs, M. (1992). On collective memory. Chicago, U.S.: University of Chicago Press.
  • Hasol, D. (Der.) (1995) Ansiklopedik mimarlık sözlüğü (6. ed.). İstanbul: YEM Yayınevi.
  • Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği.(Temmuz 3, 2017). Resmi Gazete. (Sayı: 30113).
  • Sourcebook, B. A. (2010). Practical ideas for short and medium span bridges. Washington, DC: American Association of State Highway and Transportation Officials.
  • Sütiçen, M. (2008). Ülkemizde şehiriçi yaya köprülerinde malzeme kullanımı ve detay sorunları. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Şahin, K. (1983). Köprü/üst-geçit. Mimarlık, 189(3), 10-12.
  • Türkçü, Ç. (1997). Çekmeye çalışan taşıyıcı sistemler. İzmir: Eylül Yayınları.
  • Ünal, A. (2017). Planlı alanlar imar yönetmeliği neler getiriyor? İller ve Belediyeler, Türkiye Belediyeler Birliği Dergisi, 831, 23-32.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0002-5594-3095
Yazar: Ferhat Pakdamar (Sorumlu Yazar)
Kurum: GEBZE TEKNİK ÜNİVERSİTESİ, MİMARLIK FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0003-3170-4628
Yazar: Cahide Aydın İpekçi
Kurum: GEBZE TEKNİK ÜNİVERSİTESİ, MİMARLIK FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 31 Ağustos 2019

Bibtex @araştırma makalesi { idealkent429227, journal = {İDEALKENT}, issn = {1307-9905}, eissn = {2602-2133}, address = {Nasuh Akar Mahallesi 1403. Cad. 110/5 Balgat-Çankaya/Ankara}, publisher = {ADAMOR Toplum Araştırmaları Merkezi}, year = {2019}, volume = {10}, pages = {653 - 678}, doi = {10.31198/idealkent.429227}, title = {İstanbul’daki Kent İçi Köprülerin Estetik Açıdan İncelenmesi}, key = {cite}, author = {Pakdamar, Ferhat and İpekçi, Cahide Aydın} }
APA Pakdamar, F , İpekçi, C . (2019). İstanbul’daki Kent İçi Köprülerin Estetik Açıdan İncelenmesi. İDEALKENT , 10 (27) , 653-678 . DOI: 10.31198/idealkent.429227
MLA Pakdamar, F , İpekçi, C . "İstanbul’daki Kent İçi Köprülerin Estetik Açıdan İncelenmesi". İDEALKENT 10 (2019 ): 653-678 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/idealkent/issue/49423/429227>
Chicago Pakdamar, F , İpekçi, C . "İstanbul’daki Kent İçi Köprülerin Estetik Açıdan İncelenmesi". İDEALKENT 10 (2019 ): 653-678
RIS TY - JOUR T1 - İstanbul’daki Kent İçi Köprülerin Estetik Açıdan İncelenmesi AU - Ferhat Pakdamar , Cahide Aydın İpekçi Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.31198/idealkent.429227 DO - 10.31198/idealkent.429227 T2 - İDEALKENT JF - Journal JO - JOR SP - 653 EP - 678 VL - 10 IS - 27 SN - 1307-9905-2602-2133 M3 - doi: 10.31198/idealkent.429227 UR - https://doi.org/10.31198/idealkent.429227 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 İDEALKENT İstanbul’daki Kent İçi Köprülerin Estetik Açıdan İncelenmesi %A Ferhat Pakdamar , Cahide Aydın İpekçi %T İstanbul’daki Kent İçi Köprülerin Estetik Açıdan İncelenmesi %D 2019 %J İDEALKENT %P 1307-9905-2602-2133 %V 10 %N 27 %R doi: 10.31198/idealkent.429227 %U 10.31198/idealkent.429227
ISNAD Pakdamar, Ferhat , İpekçi, Cahide Aydın . "İstanbul’daki Kent İçi Köprülerin Estetik Açıdan İncelenmesi". İDEALKENT 10 / 27 (Ağustos 2019): 653-678 . https://doi.org/10.31198/idealkent.429227
AMA Pakdamar F , İpekçi C . İstanbul’daki Kent İçi Köprülerin Estetik Açıdan İncelenmesi. İDEAL KENT. 2019; 10(27): 653-678.
Vancouver Pakdamar F , İpekçi C . İstanbul’daki Kent İçi Köprülerin Estetik Açıdan İncelenmesi. İDEALKENT. 2019; 10(27): 678-653.