Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İmam Maturidi'de Din Şeriat Ayrımı ve Sekülerizm

Yıl 2024, Sayı: 15, 53 - 66, 30.06.2024
https://doi.org/10.54958/iiad.1497293

Öz

İmam Maturidi’ye göre din tevhide inanmak demektir. Şeriat ise İslam dininin itikadi, ahlaki ve ameli sahadaki aynı özün her peygambere vahiy yoluyla gönderilen fakat tarihi kültürel ve sosyal şartlara göre birbirinden farklı olan boyutlarını ifade eder. Bu yönüyle din sabittir, şeriat ise dinamiktir. Bu dinamik yapı batı toplumlarında sekülerizm kavramı ile ilişkilendirilmiş dinin sabitelerinde topyekûn bir değişim oluşturulmaya çalışılmıştır. İslam dinin yapısı zaten hayatla iç içe olduğu için bu oluşum genel manada dinin özünü etkilememektedir. Dinin bireysel ve sosyal hayattaki varlığının azalması ve dünya merkezli düşünmeyi ifade eden sekülerleşme, batılılaşma ve modernleşmenin doğal sonucu olarak ortaya çıkmaktadır. Sekülerleşme, sosyolojik ve psikolojik bir anlamı içermektedir. Sekülerleşme kavramıyla kişilerin toplumsal hayatlarında veya ferdi düşünce ve duygularında dinin etkin olma özelliğini kaybetmesi kastedilmektedir.
Bu çalışmada Din-şeriat kavramları açıklanmış, İmam Maturidi’de din-şeriat ayırımındaki hususlar ortaya konmuş bu ayırımdaki temel nokta belirlenmiştir. Aynı zamanda sekülerizm olgusu din bağlamında ele alınıp sekülerizmin etki alanları açıklanmaya çalışılmıştır. İslami sekülerleşmenin imkânı konusu irdelenip sekülerleşen dünyaya karşı dinin tutumu ortaya konulmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Avcı, Metin. “İmam Maturidi’nin ‘“Din-Şeriat Ayırımı”’ Anlayışında Ebu Hanife’nin Etkisi”. e-makalat Mezhep Araştırmaları 11/1 (Bahar 2018).
  • Berger, Peter L. “Sekülerizmin Gerilemesi”. çev. Ali Köse. Liberal Düşünce 4/14 (Bahar 1999).
  • Can, Burhanettin. “Dindarlık ve Dünyevileşme” 13 (ilkbahar 2009), 70-83.
  • Canpolat, Murat. Hukuki Açıdan Sekülerizm ve İslamiyet. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
  • Çağırcı, Mustafa. “Ahlak”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 2/1-9, 1989.
  • Çetin, Ensar. “Türkiye’de Gündelik Hayatın Tanziminde Din ve Sekülerizm”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi II 3/2 (2014), 265-285.
  • Dere, Ali. “Bazı Çağdaş İslam Hukukçularına Göre Şeriat’ın Tatbiki Sorunu”. İslamiyat 1/4 (Aralık 1998).
  • Ekinci, İsmail. “Sekülerleşme ve Din”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 (Haziran 2018), 320-337.
  • Güler, İlhami. “Din ve Şeriat”. Kur’an’ı Anlama Yolunda Kuramer Konferansları-II. ed. Yusuf Şevki Yavuz, 2017.
  • Gündoğar, Hamdi. “Müslüman Kimliğine Yönelen İki Tehdit: Deizm ve Sekülerizm”. Journol of Analytic Divinity 4/2 (2020), 245-257.
  • İbn Manzûr, Ebü’l-Cemâlüddîn Muhammed b. Mükerrem b.Alî b. Ahmet el- Ensârî er-Rüveyfi’î. Lisânü’l-ʿArab. I-XV Cilt. Beyrut: Bulak, 1299.
  • Manzoor, S.Parvez. “Din, Tecdid ve Reform”. çev. Yücel Aşıkoğlu 5/2 (Ağustos 2008), 129-145.
  • Önal, Recep. “İmam Maturidi Teolojisinden Semantik Analizler: ‘“Din, Şeriat, Hak, Din ve İslam”’ Kavramları Örneği”. Balıkesir Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (Haziran 2015), 61-78.
  • Özcan, Hanifi. “Maturidi’ye Göre Din-Şeriat Ayırımının Felsefi Temelleri”. Milletler Arası İlmi Toplantı. İstanbul, 2009.
  • Özdeş, Talip. “Büyük Türk Bilgini İmâm Mâturîdî ve Mâturîdîlik”. Milletler Arası İlmi Toplantı. 123-137. İstanbul, 2009.
  • Sağlam, Hadi - Tuz, Selehattin. “Din ve Şeriat Sorunsalı Üzerine Bir Tahlil”. Universal Journal of Theology 2/4 (2017), 302-310.
  • Tümer, Günay. “Din”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 9/312-320, 1994.
  • Türcan, Talip. “Şeriat”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 38/571-574, 2010.
  • “Güncel Türkçe Sözlük, ‘“Sekülarizm”’”. Erişim 14 Haziran 2023. https://sozluk.gov.tr/?kelime=sekülarizm “Seküler devlet”. Vikipedi, 24 Nisan 2023. https://tr.wikipedia.org/w/index.php?title=Sek%C3%BCler _devlet&oldid=29635255

Separatıon of relıgıon and sharıa and secularısm ın ımam maturıdı

Yıl 2024, Sayı: 15, 53 - 66, 30.06.2024
https://doi.org/10.54958/iiad.1497293

Öz

According to Imam Maturidi, religion means believing in tawheed. Shari'a, on the other hand, refers to the dimensions of Islam that are sent through revelation to every prophet whose essence in the creed, moral and deed field is the same, but which are different from each other according to historical, cultural and social conditions. In this respect, religion is fixed and sharia is dynamic. This dynamic structure was associated with the concept of secularism and tried to create a total change in the constants of religion in horse societies. Since the structure of Islam is already intertwined with life, this formation does not affect the essence of religion in general. The decline of the presence of religion in individual and social life and the secularization of world-centered thinking and expression emerge as a natural result of westernization and modernization. Secularization has a sociological and psychological meaning. The concept of secularization means that religion loses its effectiveness in people's social lives or in their individual thoughts and feelings. In this study, the concepts of Religion-Sharia are explained, Imam Maturidi.

Kaynakça

  • Avcı, Metin. “İmam Maturidi’nin ‘“Din-Şeriat Ayırımı”’ Anlayışında Ebu Hanife’nin Etkisi”. e-makalat Mezhep Araştırmaları 11/1 (Bahar 2018).
  • Berger, Peter L. “Sekülerizmin Gerilemesi”. çev. Ali Köse. Liberal Düşünce 4/14 (Bahar 1999).
  • Can, Burhanettin. “Dindarlık ve Dünyevileşme” 13 (ilkbahar 2009), 70-83.
  • Canpolat, Murat. Hukuki Açıdan Sekülerizm ve İslamiyet. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
  • Çağırcı, Mustafa. “Ahlak”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 2/1-9, 1989.
  • Çetin, Ensar. “Türkiye’de Gündelik Hayatın Tanziminde Din ve Sekülerizm”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi II 3/2 (2014), 265-285.
  • Dere, Ali. “Bazı Çağdaş İslam Hukukçularına Göre Şeriat’ın Tatbiki Sorunu”. İslamiyat 1/4 (Aralık 1998).
  • Ekinci, İsmail. “Sekülerleşme ve Din”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 (Haziran 2018), 320-337.
  • Güler, İlhami. “Din ve Şeriat”. Kur’an’ı Anlama Yolunda Kuramer Konferansları-II. ed. Yusuf Şevki Yavuz, 2017.
  • Gündoğar, Hamdi. “Müslüman Kimliğine Yönelen İki Tehdit: Deizm ve Sekülerizm”. Journol of Analytic Divinity 4/2 (2020), 245-257.
  • İbn Manzûr, Ebü’l-Cemâlüddîn Muhammed b. Mükerrem b.Alî b. Ahmet el- Ensârî er-Rüveyfi’î. Lisânü’l-ʿArab. I-XV Cilt. Beyrut: Bulak, 1299.
  • Manzoor, S.Parvez. “Din, Tecdid ve Reform”. çev. Yücel Aşıkoğlu 5/2 (Ağustos 2008), 129-145.
  • Önal, Recep. “İmam Maturidi Teolojisinden Semantik Analizler: ‘“Din, Şeriat, Hak, Din ve İslam”’ Kavramları Örneği”. Balıkesir Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (Haziran 2015), 61-78.
  • Özcan, Hanifi. “Maturidi’ye Göre Din-Şeriat Ayırımının Felsefi Temelleri”. Milletler Arası İlmi Toplantı. İstanbul, 2009.
  • Özdeş, Talip. “Büyük Türk Bilgini İmâm Mâturîdî ve Mâturîdîlik”. Milletler Arası İlmi Toplantı. 123-137. İstanbul, 2009.
  • Sağlam, Hadi - Tuz, Selehattin. “Din ve Şeriat Sorunsalı Üzerine Bir Tahlil”. Universal Journal of Theology 2/4 (2017), 302-310.
  • Tümer, Günay. “Din”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 9/312-320, 1994.
  • Türcan, Talip. “Şeriat”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 38/571-574, 2010.
  • “Güncel Türkçe Sözlük, ‘“Sekülarizm”’”. Erişim 14 Haziran 2023. https://sozluk.gov.tr/?kelime=sekülarizm “Seküler devlet”. Vikipedi, 24 Nisan 2023. https://tr.wikipedia.org/w/index.php?title=Sek%C3%BCler _devlet&oldid=29635255
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İslam Mezhepleri, Kelam
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatma Polat 0009-0003-6832-6314

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 7 Haziran 2024
Kabul Tarihi 27 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 15

Kaynak Göster

ISNAD Polat, Fatma. “İmam Maturidi’de Din Şeriat Ayrımı Ve Sekülerizm”. İslami İlimler Araştırmaları Dergisi 15 (Haziran 2024), 53-66. https://doi.org/10.54958/iiad.1497293.