Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

ONTOLOJİK SINIRLARIN BELİRSİZLİĞİ: YAPAY ZEKA, MİT VE HER (AŞK) FİLMİ ÜZERİNDEN BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 40 - 46, 30.06.2020
https://doi.org/10.22252/ijca.744186

Öz

Gerçek ve sanallık kategorisi günümüzde iç içe geçmiş durumdadır. Ontolojik sınırlarının belirsizliği olarak nitelediğimiz bu duruma yol açan en önemli etmenlerin başında kuşkusuz bilgisayar teknolojilerindeki gelişmeler gelmektedir. Daha spesifik olarak ifade etmek gerekirse yapay zeka alanında meydana gelen gelişmeler bu belirsizlik hattını gittikçe kalınlaştırmaktadır. Kuşkusuz bütün bunlar insanoğlunun tahayyül gücünden vareste değildir. Bu durumda mit, kurgu, anlam ve gerçeklik aynı zeminde buluşuvermektedir. Kuşkusuz insan tahayyülünün kurgu üretme gücünün sahnelendiği en önemli mecralardan biri ise sinemadır. Bu çalışmada mezkûr ontolojik belirsizliğin veya bulanıklığın Her (Aşk) filmi üzerinden felsefi bir değerlendirmesi yapılmaya çalışılacaktır. Anahtar Kelimeler: Yapay Zekâ, Mit, Anlam, Kurgu, Sinema, Her Filmi.

Kaynakça

  • Akar, B. (2019). Platon’un Felsefesinde Mitolojinin İşlevi (Basılmamış Doktora Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Brooks, R. A. (1991). Artificial Intelligence Without Representation. Elsevier, 139-159.
  • Brzezińska, A. N. (2019). Introduction to Artificial Intelligence. http://zsi.tech.us.edu.pl/~nowak/bien/BIEN_introduction.pdf, (Erişim Tar: 24/11/2019).
  • Buhr, M., & Kosing, A. (1978). Marksçı- Leninci Felsefe Sözlüğü(Çev., Veysel Atayman, İsmail Duman).
  • Dülger, V. (2018). Günümüz Yapay Zeka Teknolojisi ve ‘Robot Yargıç/Avukat’ Gerçeği: Mesleğimiz Elimizden Gidiyor Mu? Hplus(5), 40-46.
  • Foucault, M. (2011). Bilginin Arkeolojisi (Çev.: Veli Urhan). İStanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Frazer, S. J. (2017). Bibliotheka Yunan Mitolojisi Apollodoros (Çev.: Nur Nirven). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Güzeldere, G. (1998). Yapay Zeka'nın Dünü, Bugünü, Yarını. Cogito(13), 27-42.
  • Haton, J. P., & Haton, M. C. (1989). Yapay Zeka (Çev.: Ayşen Ekmekçi - Alev Türker). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Heidegger, M. (2003). Metafizik Nedir? (Çev. M. Ş. İpşiroğlu & S. K. Yetkin). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Horzum, I. (2011). Reklamlarda İşlenen Modern Mitler Ve Yeşil Mitin Göstergebilimsel İncelemesi. New World Sciences Academy, 6(1), 29-41.
  • Hülür, H. (2009). Episteme ve Dil: Michel Foucault'da Tarih ve Eklemlenme. EKEV Akademi Dergisi(39), 11-32.
  • Korkmaz, M. (2010). Mitolojik Dinlerin Gizemi. Ankara: Alter Yayıncılık.
  • Levi-Strauss, C. (2013). Mit ve Anlam (Çev: Gökhan Yavuz Demir). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Minsky , M. (1960). Steps Toward Artificial Intelligence. Lexington: Lincoln Laboratory.
  • Nabiyev, V. V. (2016). Yapay Zeka. İstanbul: Seçkin.
  • Özbey, A. U. (2018, Aralık). Tüketim Toplumunda Tüketim Metaforu Olarak Zaman ve In Time Filmi Üzerine Sosyolojik Analiz. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 2461-2479.
  • Platon. (2013). Minos-Epinomis(Çev., Furkan Akderin). İstanbul: Say Yayınları.
  • Turing, A. (1950). Computing Machınery And Intelligence. Mind(49), 433-460.
  • Ünal, Z., & Sağlam, K. (2016). Bir Filmin Serüveni. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Yıkmış, G. (2018). Michel Foucault’da Episteme ve Süreksizlik Kavramlarının İncelenmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 625-636.
  • Yılmaz, A. (2019). Yapay Zeka. İstanbul: Kodlab Yayın Dağıtım.

UNCERTAINTY OF ONTOLOGICAL BOUNDARIES: AN EVALUATION ON THE ARTIFICIAL INTELLIGENCE, MYTH AND MOVIE HER

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 40 - 46, 30.06.2020
https://doi.org/10.22252/ijca.744186

Öz

The category of the reality and virtuality is currently intertwined. Undoubtedly, the development of computer
technologies is one of the most important factors leading to this situation, which we describe as the
uncertainty of the ontological boundaries. More specifically, developments in the field of artificial intelligence
make this line of uncertainty increasingly thick. Undoubtedly, all this is not in independent of human
imagination. In this context, myth, fiction, meaning and reality intersect on the same ground. Cinema is one
of the most important channels where human imagination is performed. In this study, it will be tried to do a
philosophical evaluation of the cited ontological uncertainty or blurry through the movie Her. 

Kaynakça

  • Akar, B. (2019). Platon’un Felsefesinde Mitolojinin İşlevi (Basılmamış Doktora Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Brooks, R. A. (1991). Artificial Intelligence Without Representation. Elsevier, 139-159.
  • Brzezińska, A. N. (2019). Introduction to Artificial Intelligence. http://zsi.tech.us.edu.pl/~nowak/bien/BIEN_introduction.pdf, (Erişim Tar: 24/11/2019).
  • Buhr, M., & Kosing, A. (1978). Marksçı- Leninci Felsefe Sözlüğü(Çev., Veysel Atayman, İsmail Duman).
  • Dülger, V. (2018). Günümüz Yapay Zeka Teknolojisi ve ‘Robot Yargıç/Avukat’ Gerçeği: Mesleğimiz Elimizden Gidiyor Mu? Hplus(5), 40-46.
  • Foucault, M. (2011). Bilginin Arkeolojisi (Çev.: Veli Urhan). İStanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Frazer, S. J. (2017). Bibliotheka Yunan Mitolojisi Apollodoros (Çev.: Nur Nirven). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Güzeldere, G. (1998). Yapay Zeka'nın Dünü, Bugünü, Yarını. Cogito(13), 27-42.
  • Haton, J. P., & Haton, M. C. (1989). Yapay Zeka (Çev.: Ayşen Ekmekçi - Alev Türker). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Heidegger, M. (2003). Metafizik Nedir? (Çev. M. Ş. İpşiroğlu & S. K. Yetkin). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Horzum, I. (2011). Reklamlarda İşlenen Modern Mitler Ve Yeşil Mitin Göstergebilimsel İncelemesi. New World Sciences Academy, 6(1), 29-41.
  • Hülür, H. (2009). Episteme ve Dil: Michel Foucault'da Tarih ve Eklemlenme. EKEV Akademi Dergisi(39), 11-32.
  • Korkmaz, M. (2010). Mitolojik Dinlerin Gizemi. Ankara: Alter Yayıncılık.
  • Levi-Strauss, C. (2013). Mit ve Anlam (Çev: Gökhan Yavuz Demir). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Minsky , M. (1960). Steps Toward Artificial Intelligence. Lexington: Lincoln Laboratory.
  • Nabiyev, V. V. (2016). Yapay Zeka. İstanbul: Seçkin.
  • Özbey, A. U. (2018, Aralık). Tüketim Toplumunda Tüketim Metaforu Olarak Zaman ve In Time Filmi Üzerine Sosyolojik Analiz. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 2461-2479.
  • Platon. (2013). Minos-Epinomis(Çev., Furkan Akderin). İstanbul: Say Yayınları.
  • Turing, A. (1950). Computing Machınery And Intelligence. Mind(49), 433-460.
  • Ünal, Z., & Sağlam, K. (2016). Bir Filmin Serüveni. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Yıkmış, G. (2018). Michel Foucault’da Episteme ve Süreksizlik Kavramlarının İncelenmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 625-636.
  • Yılmaz, A. (2019). Yapay Zeka. İstanbul: Kodlab Yayın Dağıtım.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Emin Çelebi 0000-0001-8548-3811

Abdurrazak Gültekin 0000-0003-4832-3258

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelebi, E., & Gültekin, A. (2020). ONTOLOJİK SINIRLARIN BELİRSİZLİĞİ: YAPAY ZEKA, MİT VE HER (AŞK) FİLMİ ÜZERİNDEN BİR DEĞERLENDİRME. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 6(1), 40-46. https://doi.org/10.22252/ijca.744186

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca