Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının sanal
zorbalık algılarını belirlemek ve sanal zorbalık algılarının cinsiyet, yaş,
internet kullanım süresi, kullanılan sosyal ağ sayısı ve öğrenim görülen bölüm
açısından farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. İlişkisel tarama
deseninde yürütülen araştırmanın çalışma grubunu 2016–2017 eğitim-öğretim yılı
güz döneminde Batı Anadolu’da bulunan bir üniversitenin eğitim fakültesinde
öğrenim görmekte olan dokuz farklı bölümdeki 268 öğretmen adayı oluşturmuştur. Çalışmanın
örneklemi, uygun örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Çalışmada
öğretmen adaylarının sanal zorbalık algılarını belirlemek amacıyla “Öğretmen
Sanal Zorbalık Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Yapılan çalışma sonucunda
öğretmen adaylarının sanal zorbalık algılarının oldukça yüksek olduğu
görülmüştür. Sanal zorbalık algı puanlarında cinsiyete göre, kadın öğretmen
adayları lehine anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur. Ayrıca sanal zorbalık
algı puanlarının öğrenim görülen bölüme göre anlamlı farklılık gösterdiği, Müzik
Eğitimi ile Türkçe Eğitimi bölümleri arasındaki farkın Müzik Eğitimi lehine anlamlı
olduğu; yaşa, internet kullanım süresine ve kullanılan sosyal ağ sayısına göre
anlamlı fark göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this
study is to determine the teacher candidates’ perceptions of virtual bullying
and to examine whether the virtual bullying perceptions differs in terms of
gender, age, duration of internet use, number of social networks used,
department attended. The research was conducted in the relational survey model.
The research group formed 268 teacher candidates from nine different
departments of an education faculty of a university in Western Anatolia in the
fall semester of the 2016–2017 academic year. The sample of the study was
determined through the convenience sampling method. Teachers’ Perception of
Virtual Bullying Scale was used in order to determine the teacher candidates’
perceptions of virtual bullying in the study. As a result of the study, it was
seen that the perceptions of the teacher candidates' virtual bullying were
quite high. It was found that the scores of the perception of virtual bullying
were significantly different according to sex in favor of female teacher
candidates. In addition, it was found that the scores of virtual bullying
perception were significantly different according to department attended, between
Music Education and Turkish Education departments was significant for Music
Education; it did not show any significant difference according to age,
duration of internet use and number of social networks used.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |