Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kampüs Öğrencilerinin Çevrimiçi Uzaktan Eğitim Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 14 - 30, 31.12.2022
https://doi.org/10.5281/zenodo.7504709

Öz

Bu çalışmada Çevrimiçi Uzaktan Eğitim (ÇUE) alan 3066 kampüs öğrencisinin erişim, algıladıkları fayda ve çevrimiçi dersler, yüz yüze dersler ile kendilerine ayırdıkları vakit bağlamlarından; eğitime bağlandıkları mekân ve bağlandıkları araç, öğrencilik durumu, yaş ve cinsiyet değişkenlerine göre incelemesi yapılmıştır. Çalışma kesitsel tarama modeli ile desenlenmiştir. Bu kapsamda geliştirilen veri toplama aracını çevrimiçi uzaktan eğitim ile ders alan 3012 kampüs öğrencisi ile uzaktan eğitim tezsiz yüksek lisans programına kayıtlı 54 öğrenci doldurmuştur. Araştırmanın sonucunda; Öğrenme Yönetim Sistemi (ÖYS)’ne evden bağlanan kampüs öğrencilerinin erişim sayılarının yurt, okul ve mobilden bağlananlara göre; masaüstü ve dizüstü bilgisayarlardan bağlanan öğrencilerin erişimlerinin ise akıllı telefondan bağlananlara göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca; uzaktan eğitimden fayda sağladığını düşünenlerin oranı masaüstü bilgisayar kullananlarda en fazla iken, akıllı telefon kullananlarda en azdır. Benzer şekilde masaüstü ve dizüstü bilgisayar kullanan öğrenciler tablet ve akıllı telefon kullananlara göre uzaktan eğitim derslerine çalışmanın daha kolay olduğunu düşünmektedir. ÇUE derslerine çalışmanın daha kolay olduğunu düşünenlerin oranı uzaktan eğitim öğrencisi olan tezsiz yüksek lisans öğrencilerinde en fazladır. Yine yüksek lisans öğrencileri, diğer öğrencilere göre çevrimiçi derslere, diğer derslere ve kendilerine daha fazla vakit ayırabildiklerini belirtmişlerdir. Bu durum ile bağlantılı olarak yaşları büyük olan kampüs öğrencilerinin ve ayrıca erkek öğrencilerin çevrimiçi derslere, diğer derslere ve kendilerine daha fazla vakit ayırabildikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbaba, B., Kaymakçı, S., Birbudak, T. S., & Kılcan, B. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitimle Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Öğretimine Yönelik Görüşleri. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 9(2), 289–309.
  • Andrade, M. S. (2015). Distance Learning Disruptions: Implications for Practice and Policy. EAIR 37th Annual Forum, September, 1–9.
  • Atan, H., Sulaiman, F., Rahman, Z. A., & Idrus, R. M. (2004). Gender Differences in Availability, Internet Access and Rate of Usage of Computers among Distance Education Learners. Educational Media International, 39(3–4), 205–210. https://doi.org/10.1080/09523980210166459
  • Barrett, E., & Lally, V. (1999). Gender differences in an on-line learning environment. Journal of Computer Assisted Learning, 15(1), 48–60. https://doi.org/10.1046/j.1365-2729.1999.151075.x
  • Bayır, E. A., & Mahiroğlu, A. (2017). Çevrimiçi Öğrenmede Bireysel Faklılıklar ve İletişim Ortamlarının İşlemsel Uzaklık Algısına Etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 430–447.
  • Bilgiç, H. G., Doğan, D., & Seferoğlu, S. S. (2011). Türkiye’de Yükseköğretimde Çevrimiçi Öğretimin Durumu: İhtiyaçlar, Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Yükseköğretim Dergisi, 1(2), 80–87.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015). Nicel Araştırmalar. In Bilimsel Araştırma Yöntemleri (19. Baskı, pp. 173–238). Pegem Akademi.
  • Çakmak Karapınar, D., Güler, M., Kurşun, E., & Karaman, S. (2018). Atatürk Üniversitesi kampüs tabanlı dersler modeli bileşenlerine yönelik öğrenci görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 90–111.
  • Doğan, S., & Tatik, R. Ş. (2015). Evaluation of Distance Education Program in Marmara University According To the Views of Students. Route Educational and Social Science Journal, 2(January), 247–261.
  • Firat, M. (2017). Understanding Turkish students’ preferences for distance education depending on financial circumstances: A large-scale CHAID analysis. International Review of Education, 63(2), 197–212. https://doi.org/10.1007/s11159-017-9633-6
  • Gaytan, J. (2013). Factors Affecting Student Retention in Online Courses: Overcoming this Critical Problem. Career and Technical Education Research, 38(2), 145–155. https://doi.org/https://doi.org/10.5328/cter38.2.147
  • Gulbahar, Y., & Kalelioglu, F. (2015). Competencies for e-Instructors : How to Qualify and Guarantee Sustainability. Contemporary Educational Technology, 6(2), 140–154.
  • Gülbahar, Y., & Karataş, E. (2016). Uzaktan Öğretimi Uzaktan Eğitim Yöntemi İle Öğrenmek : “ E-Eğitmen Sertifika Programı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1867–1880.
  • Houlden, S., & Veletsianos, G. (2019). A posthumanist critique of flexible online learning and its “anytime anyplace” claims. British Journal of Educational Technology, 50(3), 1005–1018. https://doi.org/10.1111/bjet.12779
  • Ilgaz, H. (2014). Uzaktan eğitim öğrencilerinin eşzamanlı öğrenme uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 13(26), 188–204.
  • İzmirli, S., & Kirmaci, Ö. (2017). Developing Online Teaching Competencies of Educators in Turkey. Mediterranean Journal of Educational Research, 22, 38–52.
  • Kalet, A., Ellaway, R. H., Song, H. S., Nick, M., Sarpel, U., Hopkins, M. A., Hill, J., Plass, J. L., & Pusic, M. V. (2013). Factors influencing medical student attrition and their implications in a large multi-center randomized education trial. Advances in Health Sciences Education, 18(3), 439–450. https://doi.org/10.1007/s10459-012-9382-z
  • Kapucu, N. K., & Adnan, M. (2018). Uzaktan Öğretimde Çevrimiçi Eğitmen Başarısının Değerlendirilmesi. HAYEF: Journal of Education, 15(1), 7–20. https://doi.org/10.26650/hayef.2018.15.1.0004
  • Kirkan, B., & Kalelioğlu, F. (2017). Türkiye ’ de Uzaktan Eğitim Merkezlerinin Durumu : Betimsel Bir Çalışma *. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(3), 88–98.
  • Kırmacı, Ö. (2022). Uzaktan Eğitimde Oyunlaştırılmış Öğrenme Ortamının Tasarlanması ve Geliştirilmesi. Gazi University.
  • Kırmacı, Ö., & Acar, S. (2018). Kampüs Öğrencilerinin Eşzamanlı Uzaktan Eğitimde Karşılaştıkları Sorunlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(3), 276–291. https://doi.org/10.17244/eku.378138
  • Lokken, F. (2016). Trends in eLearning: Tracking The Impact of eLearning at Community Colleges. https://www.itcnetwork.org/sites/default/files/content-files/itc_2016_annual_survey_results.pdf
  • Monteiro, S., Lencastre, J. A., Duarte da Silva, B., Osorio, A. J., Waal, P. de, İlin, Ş. Ç., & İlin, G. (2017). A Systematic Review of Design Factors to Prevent Attrition and Dropout in e-Learning Courses. In Better e-Learning for Innovation in Education.
  • Muilenburg, L. Y., & Berge, Z. L. (2005). Students Barriers to Online Learning: A factor analytic study. Distance Education, 26(1), 29–48. https://doi.org/10.1080/01587910500081269
  • Naidu, S. (2017a). How flexible is flexible learning, who is to decide and what are its implications? Distance Education, 38(3), 269–272. https://doi.org/10.1080/01587919.2017.1371831
  • Naidu, S. (2017b). Openness and flexibility are the norm, but what are the challenges? Distance Education, 38(1), 1–4. https://doi.org/10.1080/01587919.2017.1297185
  • Ozgol, M., Sarikaya, I., & Ozturk, M. (2017). Students’ and teaching staff’s assessments regarding distance education applications in formal education. Journal of Higher Education and Science, 7(2), 294. https://doi.org/10.5961/jhes.2017.208
  • Öztaş, S., & Kılıç, B. (2017). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersinin Uzaktan Eğitim Şeklinde Verilmesinin Üniversite Öğrencilerinin Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi (Kırklareli Üniversitesi Örneği). Turkish History Education Journal, 6(2), 268–293.
  • Perreault, H., Waldman, L., Alexander, M., & Zhao, J. (2002). Overcoming Barriers to Successful Delivery of Distance-Learning Courses. Journal of Education for Business, 77(6), 313–318. https://doi.org/10.1080/08832320209599681
  • Sakal, M. (2017). Çevrimiçi Öğrenmede Öğrencilerin Hazırbulunuşluk Düzeylerinin Demografik Özelliklerine Göre İncelenmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 18(39).
  • Schlosser, L. A., & Simonson, M. (2009). Distance Education: Definitons and Glossary of Terms (3rd ed.). Information Age Publishing.
  • Simonson, M. R., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: foundations of distance education (6th Editio). Information Age Publishing.
  • Şirin, R. (2015). İngilizce Dersinin Uzaktan Eğitimine Yönelik Öğrenci Görüşleri. Çukurova Üniversitesi.
  • Sümer, M. (2016). Sanal Derslere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 181–200.
  • Taplin, M., & Jegede, O. (2001). Gender differences in factors influencing achievement of distance education students. International Journal of Phytoremediation, 16(2), 133–154. https://doi.org/10.1080/02680510120050307
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Nobel Yayınları.
  • Yavuzalp, N., Demirel, M., Taş, H., & Canpolat, G. (2017). Türkiye ’ deki Üniversitelerin Uzaktan Eğitim Merkezlerinin Mevcut Durumu Üzerine Bir Doküman Analizi Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 759–776.
  • YÖK. (2018). Yükseköğretim Kurumlarında Uzaktan Öğretime İlişkin Usül ve Esaslar. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/17374/Uzaktan_ogretime_İliskin_Usul_ve_Esaslar_19.06.2014+_GK_15.04.2015_YK_%28Maliye_+Goruslu%29.pdf/5b6dae07-ff5c-4c40-8cf3-3fc7e62cac7f
  • YÖK. (2020). Yükseköğretim Kurumlarında Uzaktan Öğreti̇me İli̇şki̇n Usul ve Esaslar (13 Mart 2020). https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Uzaktan_ogretim/yuksekogretim_kurumlarinda_uzaktan_ogretime_iliskin_usul_ve_esaslar.pdf
  • Yukselturk, E., & Bulut, S. (2016). Gender Differences in Self-Regulated Online Learning Environment. Journal of Educational Technology & Society, 12(3), 12–22.
  • Zaborova, E. N., Glazkova, I. G., & Markova, T. L. (2017). Distance Learning: Student’s Perspective. Sociologic Research, 2, 131–140.

A Research of Campus Students’ Experience in Terms of Online Distance Education

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 14 - 30, 31.12.2022
https://doi.org/10.5281/zenodo.7504709

Öz

In this study, we examined 3066 campus students’ satisfaction in terms of Online Distance Education (ODE) experience, in the context of to access, perceived benefit and time management of online classes, personal and other face to face classes, aspects from variables such as student status, age and gender. The study was designed with a cross-sectional survey method. The data collection tool developed in this context was filled by 3012 campus students taking online distance education courses and 54 students enrolled in the distance education non-thesis master's program. As a result of the research; the access satisfaction of campus students who are connected to the Learning Management System (LMS) from home is higher than of those connected from dormitories, schools and mobile; students who are connected from desktop and laptop computers is higher than of those connected via smartphone. Also; while the ratio of those who think that they benefit from distance education is the highest in desktop computer users, the least in smartphone users. Similarly, students using desktops and laptops think that it is easier to study distance education classes than those using tablets and smartphones. The ratio of those who think that it is easier to study ODE courses is the highest among non-thesis graduate students who are distance education students. In addition, graduate students stated that they could spend more time on online courses, other courses and on themselves than other students. In connection with this situation, it is concluded that older students and also male students can spend more time with online courses, other courses and themselves.

Kaynakça

  • Akbaba, B., Kaymakçı, S., Birbudak, T. S., & Kılcan, B. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitimle Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Öğretimine Yönelik Görüşleri. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 9(2), 289–309.
  • Andrade, M. S. (2015). Distance Learning Disruptions: Implications for Practice and Policy. EAIR 37th Annual Forum, September, 1–9.
  • Atan, H., Sulaiman, F., Rahman, Z. A., & Idrus, R. M. (2004). Gender Differences in Availability, Internet Access and Rate of Usage of Computers among Distance Education Learners. Educational Media International, 39(3–4), 205–210. https://doi.org/10.1080/09523980210166459
  • Barrett, E., & Lally, V. (1999). Gender differences in an on-line learning environment. Journal of Computer Assisted Learning, 15(1), 48–60. https://doi.org/10.1046/j.1365-2729.1999.151075.x
  • Bayır, E. A., & Mahiroğlu, A. (2017). Çevrimiçi Öğrenmede Bireysel Faklılıklar ve İletişim Ortamlarının İşlemsel Uzaklık Algısına Etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 430–447.
  • Bilgiç, H. G., Doğan, D., & Seferoğlu, S. S. (2011). Türkiye’de Yükseköğretimde Çevrimiçi Öğretimin Durumu: İhtiyaçlar, Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Yükseköğretim Dergisi, 1(2), 80–87.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015). Nicel Araştırmalar. In Bilimsel Araştırma Yöntemleri (19. Baskı, pp. 173–238). Pegem Akademi.
  • Çakmak Karapınar, D., Güler, M., Kurşun, E., & Karaman, S. (2018). Atatürk Üniversitesi kampüs tabanlı dersler modeli bileşenlerine yönelik öğrenci görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 90–111.
  • Doğan, S., & Tatik, R. Ş. (2015). Evaluation of Distance Education Program in Marmara University According To the Views of Students. Route Educational and Social Science Journal, 2(January), 247–261.
  • Firat, M. (2017). Understanding Turkish students’ preferences for distance education depending on financial circumstances: A large-scale CHAID analysis. International Review of Education, 63(2), 197–212. https://doi.org/10.1007/s11159-017-9633-6
  • Gaytan, J. (2013). Factors Affecting Student Retention in Online Courses: Overcoming this Critical Problem. Career and Technical Education Research, 38(2), 145–155. https://doi.org/https://doi.org/10.5328/cter38.2.147
  • Gulbahar, Y., & Kalelioglu, F. (2015). Competencies for e-Instructors : How to Qualify and Guarantee Sustainability. Contemporary Educational Technology, 6(2), 140–154.
  • Gülbahar, Y., & Karataş, E. (2016). Uzaktan Öğretimi Uzaktan Eğitim Yöntemi İle Öğrenmek : “ E-Eğitmen Sertifika Programı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1867–1880.
  • Houlden, S., & Veletsianos, G. (2019). A posthumanist critique of flexible online learning and its “anytime anyplace” claims. British Journal of Educational Technology, 50(3), 1005–1018. https://doi.org/10.1111/bjet.12779
  • Ilgaz, H. (2014). Uzaktan eğitim öğrencilerinin eşzamanlı öğrenme uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 13(26), 188–204.
  • İzmirli, S., & Kirmaci, Ö. (2017). Developing Online Teaching Competencies of Educators in Turkey. Mediterranean Journal of Educational Research, 22, 38–52.
  • Kalet, A., Ellaway, R. H., Song, H. S., Nick, M., Sarpel, U., Hopkins, M. A., Hill, J., Plass, J. L., & Pusic, M. V. (2013). Factors influencing medical student attrition and their implications in a large multi-center randomized education trial. Advances in Health Sciences Education, 18(3), 439–450. https://doi.org/10.1007/s10459-012-9382-z
  • Kapucu, N. K., & Adnan, M. (2018). Uzaktan Öğretimde Çevrimiçi Eğitmen Başarısının Değerlendirilmesi. HAYEF: Journal of Education, 15(1), 7–20. https://doi.org/10.26650/hayef.2018.15.1.0004
  • Kirkan, B., & Kalelioğlu, F. (2017). Türkiye ’ de Uzaktan Eğitim Merkezlerinin Durumu : Betimsel Bir Çalışma *. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(3), 88–98.
  • Kırmacı, Ö. (2022). Uzaktan Eğitimde Oyunlaştırılmış Öğrenme Ortamının Tasarlanması ve Geliştirilmesi. Gazi University.
  • Kırmacı, Ö., & Acar, S. (2018). Kampüs Öğrencilerinin Eşzamanlı Uzaktan Eğitimde Karşılaştıkları Sorunlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(3), 276–291. https://doi.org/10.17244/eku.378138
  • Lokken, F. (2016). Trends in eLearning: Tracking The Impact of eLearning at Community Colleges. https://www.itcnetwork.org/sites/default/files/content-files/itc_2016_annual_survey_results.pdf
  • Monteiro, S., Lencastre, J. A., Duarte da Silva, B., Osorio, A. J., Waal, P. de, İlin, Ş. Ç., & İlin, G. (2017). A Systematic Review of Design Factors to Prevent Attrition and Dropout in e-Learning Courses. In Better e-Learning for Innovation in Education.
  • Muilenburg, L. Y., & Berge, Z. L. (2005). Students Barriers to Online Learning: A factor analytic study. Distance Education, 26(1), 29–48. https://doi.org/10.1080/01587910500081269
  • Naidu, S. (2017a). How flexible is flexible learning, who is to decide and what are its implications? Distance Education, 38(3), 269–272. https://doi.org/10.1080/01587919.2017.1371831
  • Naidu, S. (2017b). Openness and flexibility are the norm, but what are the challenges? Distance Education, 38(1), 1–4. https://doi.org/10.1080/01587919.2017.1297185
  • Ozgol, M., Sarikaya, I., & Ozturk, M. (2017). Students’ and teaching staff’s assessments regarding distance education applications in formal education. Journal of Higher Education and Science, 7(2), 294. https://doi.org/10.5961/jhes.2017.208
  • Öztaş, S., & Kılıç, B. (2017). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersinin Uzaktan Eğitim Şeklinde Verilmesinin Üniversite Öğrencilerinin Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi (Kırklareli Üniversitesi Örneği). Turkish History Education Journal, 6(2), 268–293.
  • Perreault, H., Waldman, L., Alexander, M., & Zhao, J. (2002). Overcoming Barriers to Successful Delivery of Distance-Learning Courses. Journal of Education for Business, 77(6), 313–318. https://doi.org/10.1080/08832320209599681
  • Sakal, M. (2017). Çevrimiçi Öğrenmede Öğrencilerin Hazırbulunuşluk Düzeylerinin Demografik Özelliklerine Göre İncelenmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 18(39).
  • Schlosser, L. A., & Simonson, M. (2009). Distance Education: Definitons and Glossary of Terms (3rd ed.). Information Age Publishing.
  • Simonson, M. R., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: foundations of distance education (6th Editio). Information Age Publishing.
  • Şirin, R. (2015). İngilizce Dersinin Uzaktan Eğitimine Yönelik Öğrenci Görüşleri. Çukurova Üniversitesi.
  • Sümer, M. (2016). Sanal Derslere İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 181–200.
  • Taplin, M., & Jegede, O. (2001). Gender differences in factors influencing achievement of distance education students. International Journal of Phytoremediation, 16(2), 133–154. https://doi.org/10.1080/02680510120050307
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Nobel Yayınları.
  • Yavuzalp, N., Demirel, M., Taş, H., & Canpolat, G. (2017). Türkiye ’ deki Üniversitelerin Uzaktan Eğitim Merkezlerinin Mevcut Durumu Üzerine Bir Doküman Analizi Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 759–776.
  • YÖK. (2018). Yükseköğretim Kurumlarında Uzaktan Öğretime İlişkin Usül ve Esaslar. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/17374/Uzaktan_ogretime_İliskin_Usul_ve_Esaslar_19.06.2014+_GK_15.04.2015_YK_%28Maliye_+Goruslu%29.pdf/5b6dae07-ff5c-4c40-8cf3-3fc7e62cac7f
  • YÖK. (2020). Yükseköğretim Kurumlarında Uzaktan Öğreti̇me İli̇şki̇n Usul ve Esaslar (13 Mart 2020). https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Uzaktan_ogretim/yuksekogretim_kurumlarinda_uzaktan_ogretime_iliskin_usul_ve_esaslar.pdf
  • Yukselturk, E., & Bulut, S. (2016). Gender Differences in Self-Regulated Online Learning Environment. Journal of Educational Technology & Society, 12(3), 12–22.
  • Zaborova, E. N., Glazkova, I. G., & Markova, T. L. (2017). Distance Learning: Student’s Perspective. Sociologic Research, 2, 131–140.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Kırmacı 0000-0002-0954-1263

Öznur Aydıner Çakırel 0000-0001-7572-3244

Bora Aslan 0000-0002-8069-8204

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kırmacı, Ö., Aydıner Çakırel, Ö., & Aslan, B. (2022). Kampüs Öğrencilerinin Çevrimiçi Uzaktan Eğitim Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma. International Journal of Computers in Education, 5(1), 14-30. https://doi.org/10.5281/zenodo.7504709