Özet – Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerin hibrit öğretime yönelik tutum düzeylerinin belirlemektir. Ayrıca anne-baba eğitim durumu, akademik başarı, cinsiyet, sınıf kademeleri göre öğrencilerin hibrit öğretime yönelik tutum durumlarını tespit etmektir. Nicel yöntemin ve tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın örneklemi, kolay ulaşılabilen örneklem yoluyla seçilmiş 102 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Bu araştırmada veri toplama aracı; iki bölümden oluşan anket formudur. Formun ilk bölümünde öğrencinin, demografik özeliklerini içeren beş soru bulunmaktadır. İkinci bölümünde 20 sorudan oluşan, ‘‘Ortaokul Öğrencilerinin Hibrit Öğretime Yönelik Tutumları Anket Formu’’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde bir istatistik paket program kullanılmıştır. Verilerin analizinde bütün değişkenlere ilişkin betimsel istatistikleri hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda, ortaokul öğrencilerin hibrit öğretime yönelik genel olarak olumlu tutum gösterdikleri ortaya konmuştur. Bunun nedeniyle ilgili araştırmada farklı sonuçlar ortaya konmuştur. Sınıf seviyelerine, cinsiyete ve öğrenci okul başarı puanlarına göre öğrenci tutumlarında farklılıklar gösterdiği ortaya çıkmıştır. Velilerin eğitim durumlarına göre öğrenci tutumları incelendiğinde; baba ve anne velilerin eğitim durumlarıyla öğrenci tutumları arasında farklı ilişkiler olduğu görülmüştür.
Abstract – The study aims to determine the attitude levels of secondary school students towards hybrid teaching. In addition, it aims to determine students’ attitudes towards hybrid education according to their parents' educational status, academic achievement, gender, grade levels. The sample of the study, in which the quantitative method and survey model were used, consists of 102 secondary school students selected through an easily accessible sample. Data collection tool in this research; It is a questionnaire consisting of two parts. In the first part of the form, there are five questions containing the demographic characteristics of the student. The second part, "Middle School Students' Attitudes Towards Hybrid Education Questionnaire" consisting of 20 questions was used. Statistical Packet Program was used in the analysis of the data. In the data analysis, descriptive statistics for all variables were calculated. As a result of the research, it was revealed that secondary school students generally showed positive attitudes towards hybrid teaching. Because of this, different results have been revealed in the related research. It has been revealed that there are differences in student attitudes according to grade levels, gender and student school achievement scores. When the students' attitudes are examined according to the educational status of the parents; It has been observed that there are different relationships between the educational status of fathers and mothers and their student attitudes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 2 |