Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 357 - 365, 26.06.2023

Öz

Kaynakça

  • Ağır, F. (2007). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Akkoyunlu, B., & Erkan, S. (2013). A Study on student and teacher views on technology use. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 103, 68–76.
  • Anderson, T., & Dron, J. (2011). Three generations of distance education pedagogy. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(3), 80–97.
  • Ateş, A., & Altun, E. (2008). Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 28(3).
  • Berkant, H. G. (2013). Ogretmen Adaylarının Bilgisayara Yönelik Tutumlarının ve Oz-Yeterlik Algılarının ve Bilgisayar Destekli Egitim Yapmaya Yonelik Tutumlarının Bazı Degiskenler Acısından İncelenmesi. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2(2).
  • Borisova, O. V, Vasbieva, D. G., Malykh, N. I., Vasnev, S. A., & Bírová, J. (2016). Problem of using innovative teaching methods for distance learning students. International Electronic Journal of Mathematics Education, 11(5), 1175–1184.
  • Galusha, J. M. (1998). Barriers to learning in distance education.
  • Graham, C. M., & Jones, N. (2011). Cognitive dissonance theory and distance education: Faculty perceptions on the efficacy of and resistance to distance education. International Journal of Business, Humanities and Technology, 1(2), 212–227.
  • Güneş, P. U. (2016). Toplumsal değişim, teknoloji ve eğitim ilişkisinde sosyal ağların yeri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(2), 191–206.
  • Horzum, M. B., & Tuncay, Ayas Padır, M. A. (2017). Adaptation of big five personality traits scale to Turkish culture. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 398–408.
  • İşman, A. (2011). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (4. Baskı.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karabatak, S., Alanoğlu, M., & Karabatak, M. (2020). Effects of Homework Supported Distance Education on Academic Satisfaction, Academic Achievement, and Attitude towards Distance Education. 2020 8th International Symposium on Digital Forensics and Security (ISDFS), 1–5.
  • Kılıçer, K. (2008). Teknolojik yeniliklerin yayılmasını ve benimsenmesini arttıran etmenler.
  • Kırali, F. N., & Bülent, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Algisina İlişkin Görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 8(30), 55–83.
  • Kuzgun, Y., Sevim, S. A., & Hamamcı, Z. (1999). Mesleki doyum ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(11), 14–18.
  • Mielke, D. (1999). Effective Teaching in Distance Education. ERIC Digest.
  • Moller, L., & Soles, C. (2001). Myers Briggs type preferences in distance learning education. International Journal of Educational Technology, 2(2).
  • Raja, R., & Nagasubramani, P. C. (2018). Impact of modern technology in education. Journal of Applied and Advanced Research, 3(1), 33–35.
  • Rammstedt, B., & John, O. P. (2007). Measuring personality in one minute or less: A 10-item short version of the Big Five Inventory in English and German. Journal of Research in Personality, 41(1), 203–212.
  • Shonola, S. A., Joy, M. S., Oyelere, S. S., & Suhonen, J. (2016). The impact of mobile devices for learning in higher education institutions: Nigerian universities case study. International Journal of Modern Education and Computer Science, 8(8), 43.
  • Skorikova, T. P., Khromova, S. S., & Dneprovskaya, N. V. (2016). Distance Learning in Scientific and Professional Fields of Communication (Interdisciplinary Approach). International Journal of Environmental and Science Education, 11(10), 3467–3476.
  • Tan, N. (2003). Anadolu Lisesi öğretmenlerinin iş doyumunu etkileyen etmenler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Taşdemir, S. (2018). Fatih projesi ile eğitimde teknoloji entegrasyonu sağlanan okullarda teknoloji liderinin belirlenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1–14.
  • Turgut, M., Yenilmez, K., & Balbağ, M. Z. (2017). Öğretmen adaylarının mantıksal ve uzamsal düşünme becerileri: Bölüm, cinsiyet ve akademik performansın etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 265–283.
  • Ünal, B. B. (2017). Analysis of perceptions of primary school students towards science using the pictures they draw İlkokul öğrencilerinin fen bilgisine yönelik algılarının çizdikleri resimlerle analizi. Journal of Human Sciences, 14(3), 3031–3043.
  • Yilmaz, M. (2007). Sınıf Öğretmeni Yetiştirmede Teknoloji Eğitimi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 1.
  • Yılmaz, G. K., & Güven, B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(2), 299–322.
  • Zaborova, E. N., Glazkova, I. G., & Markova, T. L. (2017). Distance learning: Students’ perspective. Sociological Studies, 2(2), 131–139.

Effects of the Teachers’ Personality Traits and Job Satisfaction on Their Attitude Towards Distance Learning in Turkey

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 357 - 365, 26.06.2023

Öz

Objective
The COVID-19 pandemic caused an alteration in many industries. The utilization of distance learning opportunities has rapidly increased. In this study, we aimed to evaluate teacher attitudes towards distance learning and demonstrate the effects of their personality traits and job satisfaction on their attitude towards distance learning and the relationship among these factors.
Method
This cross-sectional study was applied through an online questionnaire. Four hundred sixty-four teachers from several schools, different units and fields of studies attended the research. The data was collected via Introductory Information Form, Attitude Scale Towards Distance Learning (ATDL), Big Five Personality Traits Scale (BFPTs), and Job Satisfaction Scale (JSS).
Results
When the total points from the attitude scale towards distance learning scale are compared, there is no significant difference in gender, branch, institution, and working at the weekends; but age, educational background, having a child and income satisfaction have a significant effect. There was no relation between any personality trait and attitude towards distance learning.
Conclusion
Because variables such as age and income satisfaction affect the attitude towards distance learning, changeable variables emerge. It is essential to support older teachers in technology use. Making necessary alterations in teachers’ income should be considered an essential factor. The reasons for the fact that teachers still prefer face-to-face education should be investigated. Physical condition sufficiency can be considered related to the perception of distance education qualification, and a sufficient technological structure can contribute positively.

Kaynakça

  • Ağır, F. (2007). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Akkoyunlu, B., & Erkan, S. (2013). A Study on student and teacher views on technology use. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 103, 68–76.
  • Anderson, T., & Dron, J. (2011). Three generations of distance education pedagogy. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(3), 80–97.
  • Ateş, A., & Altun, E. (2008). Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 28(3).
  • Berkant, H. G. (2013). Ogretmen Adaylarının Bilgisayara Yönelik Tutumlarının ve Oz-Yeterlik Algılarının ve Bilgisayar Destekli Egitim Yapmaya Yonelik Tutumlarının Bazı Degiskenler Acısından İncelenmesi. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2(2).
  • Borisova, O. V, Vasbieva, D. G., Malykh, N. I., Vasnev, S. A., & Bírová, J. (2016). Problem of using innovative teaching methods for distance learning students. International Electronic Journal of Mathematics Education, 11(5), 1175–1184.
  • Galusha, J. M. (1998). Barriers to learning in distance education.
  • Graham, C. M., & Jones, N. (2011). Cognitive dissonance theory and distance education: Faculty perceptions on the efficacy of and resistance to distance education. International Journal of Business, Humanities and Technology, 1(2), 212–227.
  • Güneş, P. U. (2016). Toplumsal değişim, teknoloji ve eğitim ilişkisinde sosyal ağların yeri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(2), 191–206.
  • Horzum, M. B., & Tuncay, Ayas Padır, M. A. (2017). Adaptation of big five personality traits scale to Turkish culture. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 398–408.
  • İşman, A. (2011). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (4. Baskı.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karabatak, S., Alanoğlu, M., & Karabatak, M. (2020). Effects of Homework Supported Distance Education on Academic Satisfaction, Academic Achievement, and Attitude towards Distance Education. 2020 8th International Symposium on Digital Forensics and Security (ISDFS), 1–5.
  • Kılıçer, K. (2008). Teknolojik yeniliklerin yayılmasını ve benimsenmesini arttıran etmenler.
  • Kırali, F. N., & Bülent, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Algisina İlişkin Görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 8(30), 55–83.
  • Kuzgun, Y., Sevim, S. A., & Hamamcı, Z. (1999). Mesleki doyum ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(11), 14–18.
  • Mielke, D. (1999). Effective Teaching in Distance Education. ERIC Digest.
  • Moller, L., & Soles, C. (2001). Myers Briggs type preferences in distance learning education. International Journal of Educational Technology, 2(2).
  • Raja, R., & Nagasubramani, P. C. (2018). Impact of modern technology in education. Journal of Applied and Advanced Research, 3(1), 33–35.
  • Rammstedt, B., & John, O. P. (2007). Measuring personality in one minute or less: A 10-item short version of the Big Five Inventory in English and German. Journal of Research in Personality, 41(1), 203–212.
  • Shonola, S. A., Joy, M. S., Oyelere, S. S., & Suhonen, J. (2016). The impact of mobile devices for learning in higher education institutions: Nigerian universities case study. International Journal of Modern Education and Computer Science, 8(8), 43.
  • Skorikova, T. P., Khromova, S. S., & Dneprovskaya, N. V. (2016). Distance Learning in Scientific and Professional Fields of Communication (Interdisciplinary Approach). International Journal of Environmental and Science Education, 11(10), 3467–3476.
  • Tan, N. (2003). Anadolu Lisesi öğretmenlerinin iş doyumunu etkileyen etmenler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Taşdemir, S. (2018). Fatih projesi ile eğitimde teknoloji entegrasyonu sağlanan okullarda teknoloji liderinin belirlenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1–14.
  • Turgut, M., Yenilmez, K., & Balbağ, M. Z. (2017). Öğretmen adaylarının mantıksal ve uzamsal düşünme becerileri: Bölüm, cinsiyet ve akademik performansın etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 265–283.
  • Ünal, B. B. (2017). Analysis of perceptions of primary school students towards science using the pictures they draw İlkokul öğrencilerinin fen bilgisine yönelik algılarının çizdikleri resimlerle analizi. Journal of Human Sciences, 14(3), 3031–3043.
  • Yilmaz, M. (2007). Sınıf Öğretmeni Yetiştirmede Teknoloji Eğitimi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 1.
  • Yılmaz, G. K., & Güven, B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(2), 299–322.
  • Zaborova, E. N., Glazkova, I. G., & Markova, T. L. (2017). Distance learning: Students’ perspective. Sociological Studies, 2(2), 131–139.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Articles
Yazarlar

Selim Arpacıoğlu 0000-0002-1988-506X

Başak Ünübol 0000-0003-0600-7900

Aynur Büyükçorak 0000-0003-2016-7062

Zeynep Beyza Arpacıoğlu 0000-0001-9896-0015

Suleyman Cakiroglu 0000-0002-4362-8880

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arpacıoğlu, S., Ünübol, B., Büyükçorak, A., Arpacıoğlu, Z. B., vd. (2023). Effects of the Teachers’ Personality Traits and Job Satisfaction on Their Attitude Towards Distance Learning in Turkey. International Journal of Contemporary Educational Research, 10(2), 357-365.

133171332113318  2351823524 13319 13327 13323  13322


13325

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

IJCER (International Journal of Contemporary Educational Research) ISSN: 2148-3868