Amaç: Dental işlemler genellikle lokal anestezi altında yapılabilse de bilhassa uyum problemi olan küçük yaştaki
çocuklarda kapsamlı bir tedavi gereksinimi, mental veya fiziksel yetersizliğin görüldüğü özel bakım ihtiyacı olan
çocuklarda kooperasyon güçlüğü, aşırı kaygılı ve korkulu hastalarda tedaviler genel anestezi/sedasyon altında
yapılabilmektedir. Bu çalışmada Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Tepebaşı Ağız ve Diş
Sağlığı Eğitim ve Araştırma Hastanesi Çocuk Diş Hekimliği Anabilim Dalı'nda genel anestezi/sedasyon altında diş
tedavisi gören çocuk hastaların retrospektif değerlendirilmesi ve farklı eğitim düzeylerine sahip üç diş hekiminin
tedavi yönelimleri araştırılmıştır.
Yöntem: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu onayı alındıktan sonra AYBÜ
Diş Hekimliği Fakültesi Tepebaşı Ağız ve Diş Sağlığı Eğitim ve Araştırma Hastane’sinde 01.08.2017 ile 01.08.2018
tarihleri arasında genel anestezi/sedasyon altında dental tedavileri yapılan 300 vaka çalışmaya alınmıştır. Genel diş
hekimi (A), Çocuk Diş Hekimliği’nde uzman diş hekimi (B) ve Çocuk Diş Hekimliği Anabilim Dalı’nda görevli
Dr.Öğr. Üyesi (C) olmak üzere üç diş hekimi tarafından tedavileri gerçekleştirilen hastalar 3 yaş ve altı, 4-6 yaş arası
ve 7 yaş ve üzeri olmak üzere üç grupta incelenmiştir. Bu retrospektif çalışmada hastaların verileri ilgili hastanenin
elektronik veri tabanından ve epikriz formundan elde edilmiştir. Veriler hastanın yaşı, cinsiyeti, tıbbi durumu ve
yapılan diş tedavilerini içermektedir. Elde edilen veriler veriler SPSS 21 paket programı aracılığı ile analiz edilmiştir.
Sonuç: Hastaların %55’i erkek, %45’i kızdır ve yaş ortalamaları 4.99±1.53’tür. Tedavi edilen engelli birey oranı
%2.6’dır. En çok tercih edilen tedavi restoratif tedavi olmakla birlikte bunu sırasıyla diş çekimi, kanal tedavisi ve
amputasyon takip etmektedir. 7 yaş ve üzeri çocuk hastalarda daha çok çekim tedavisi tercih edilmiştir
Aim: Although dental procedures can usually be performed under local anesthesia, treatment can be performed under
general anesthesia / sedation, especially in young children with adaptation problems, requiring comprehensive
treatment, in children with mental/physical impairment in need of special care, cooperation difficulties, excessively
anxious and fearful patients. In this study, retrospective evaluation of pediatric patients who received dental treatment
under general anesthesia / sedation in Ankara Yıldırım Beyazıt University Faculty of Dentistry Tepebaşı Oral and
Dental Health Education and Research Hospital Department of Pediatric Dentistry and treatment approach of three
dentists with different education levels were investigated.
Method: After receiving the approval of Ankara Yıldırım Beyazıt University Social Sciences and Humanities Ethics
Committee, 300 cases who had dental treatments under general anesthesia/sedation between 01.08.2017 and
01.08.2018 at AYBÜ Faculty of Dentistry Tepebaşı Oral and Dental Health Training and Research Hospital were
included in the study. The patients who are treated by three different dentists, namely, a general dentist (A), a
specialist dentist in pediatric dentistry (B) and a lecturer (C) in the Department of Pediatric Dentistry are in three
groups: 3 years and under, 4-6 years and 7 years and older has been examined. In this retrospective study, the data of
the patients were obtained from the electronic database of the relevant hospital and the epicrisis form. The data
includes the patient's age, gender, medical condition and dental treatments performed. The data obtained were
analyzed through the SPSS 21 package program.
Result: 55% of the patients are male and 45% are female and their average age is 4.99±1.53. The rate of disabled
patients treated is 2.6%. The most preferred treatment is restorative treatment, followed by tooth extraction, root canal
treatment and amputation, respectively. Extraction treatment has been preferred mostly for children aged 7 years and
older.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 1 |