This study examines the effect of 8-week soccer training on group dynamics and group consciousness of individuals with educable intellectual disabilities. In this study, a one-group pretest-posttest model was used. The study included 8 male individuals aged 13-17 in a special education institution in Mersin province. Before and after the 8-week soccer training, 3 physical education teachers made independent observations and evaluated them with an observation form. According to the observation form pre-test and post-test mean scores, the % difference was calculated from descriptive statistics. When the pre-test and post-test percentage differences were examined; improvements were made in the areas of correct defense (40%), correct offense (40%), successful pass (40%), correct intervention (50%), goal to the opponent's goal (50%), ball control (60%), ball winning (50%), defensive error (20%), intervention to teammate (50%), goal to the wrong goal (20%), ball loss (40%) and team integrity (70%). As a result of the study, it was seen that long-term soccer training was beneficial in branch-specific skills, physical and mental development in individuals with intellectual disabilities. In addition, group consciousness was observed in individuals and behavioral changes occurred in this direction. Since there is a limited number of studies on group consciousness and group awareness in individuals with intellectual disabilities; it is thought that this study will contribute to the literature and guide future studies.
Before starting the study, ethical approval dated 01.04.2024 and numbered 016 was obtained from Mersin University Sports Sciences Ethics Committee.
Bu araştırmanın amacı, eğitilebilir zihinsel engelli bireylere uygulanan 8 haftalık futbol eğitiminin grup dinamiği ve grup bilinci üzerine etkisini incelemektir. Bu araştırmada, tek gruplu ön test-son test modeli kullanılmıştır. Çalışmaya Mersin ilinde bir özel eğitim kurumundaki 13-17 yaş aralığında 8 erkek birey dahil edilmiştir. 8 haftalık futbol eğitimi öncesinde ve sonrasında birbirinden bağımsız gözlem yapan 3 beden eğitimi öğretmeni gözlem formuyla değerlendirme yapmıştır. Gözlem formu ön test ve son test ortalama puanlarına göre betimsel istatistiklerden % fark hesaplanmıştır. Ön test ve son test yüzdesel farklara bakıldığında; doğru savunma (%40), doğru hücum (%40), başarılı pas (%40), doğru müdahele (%50), rakip kaleye gol (%50), top kontrolü (%60), top kazanma (%50), savunma hatası (%20), takım arkadaşına müdahele (%50), yanlış kaleye gol (%20), top kaybı (%40) ve takım bütünselliği (%70) alanlarında gelişme kaydedilmiştir. Çalışma sonucunda; zihinsel engelli bireylerde uzun süreli futbol eğitiminin, branşa özgü becerilerde, fiziksel ve zihinsel gelişimde faydalı olduğu görülmüştür. Ayrıca bireylerde grup bilinci oluştuğu gözlemlenmiştir ve bu doğrultuda davranış değişikliği meydana gelmiştir. Sportif aktivitelerin zihinsel engelli bireylerde grup bilinci ve grup farkındalığı kazandırma konusunda sınırlı sayıda çalışma bulunması sebebiyle; Bu araştırmanın alanyazına katkı sağlayacağı ve gelecek çalışmalara yol göstereceği düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Physical Training, Sports and Physical Activity For Disabled |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Early Pub Date | November 8, 2024 |
Publication Date | November 25, 2024 |
Submission Date | July 22, 2024 |
Acceptance Date | October 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 6 |