Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Afet sonrası geçici yapı olarak çocuk kütüphanesi tasarım önerileri

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 12
https://doi.org/10.70669/ijedt.1542315

Öz

Çocukluk dönemi yetişkinlik döneminin temellerini atan en hassas dönemdir. Son yıllarda sayısı gittikçe artan çocuk kütüphaneleri erken çocukluk döneminden başlayarak bireylerin kitapla tanışması ve bilgi-becerilerini geliştirmeleri için gerekli ortamı sağlayan kurumlar olarak hizmet vermektedir. Çalışma afet bölgelerinde yaşayan çocukların bilişsel gelişim evrelerini sağlık bir şekilde tamamlamaları için tasarlanması planlanan çocuk kütüphanelerini hedef almaktadır. Çocuk mekanları seçmeli dersi içerisinde dönemin ilk altı haftasında öğrencilere çocuk antropoetrisi ve çocuk kütüphaneleri hakkında bilgi verilmiş ve sonrasında onların çocuk kütüphanesi örneklerini incelemeleri istenmiş, onlardan geçici barınma mekânı olarak çocuk kütüphanesi tasarlamaları beklenmiştir. Toplamda 40 öğrencinin oluşturmuş olduğu 13 grup sonucunda 13 adet proje verilmiştir. Bunlardan biri CLT E-BOX olmak üzere toplamda 7 tane konteyner kullanılarak tasarlanan proje seçilmiş ve değerlendirilmiştir. Diğer proje önerileri çok katlı çelik konstrüksiyon oldukları için seçilmemiştir. Değerlendirme “çocuk kütüphaneleri hizmetleri kılavuzu” ve IFLA “0-18 Yaş Grubundaki Çocuklar İçin Kütüphane Hizmetleri Rehberi” içerisinde bulunan bina tasarım kriterlerinin derlenmesi sonucu oluşturulan 39 maddelik tasarım kriterleri ile yapılmıştır. Çalışmanın amacı yapıların deprem bölgesinde uygulanabilir olması desteklemek olduğu sonuç bölümünde örneklerin iyileştirilmesi için önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Arat, Y., & Parlak, S. (2020). Ergonomik Açıdan Mekan Deneyimi /Arkitektoniği: Karabük Bebek Kütüphanesi ve Ankara Ali Dayı Çocuk Kütüphanesi Örneği. Ergonomi, 138-155.
  • Avlar, E., Limoncu, S., & Tızman, D. (2023). Deprem sonrası geçici barınma birimi: CLT E-BOX. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 471-482.
  • Demirarslan, D. (2019). 0-6 Yaş Grubu Çocuğun Dünyasında Mobilya Tasarımı. Researcher: Social Science Studies, 64-76.
  • Gönen, M., Temiz, N., & Akbaş, S. (2015). Erken Çocukluk Döneminde Çocuk Kütüphanelerinin Rolü Ve Önemi: Birkütüphane Programı Örneği. Milli Eğitim Dergisi, 76-89.
  • Güneş, A., & Güneş, F. (2017). Bilişsel gelişim Dönemleri ve Çocuk Kütüphanleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 25-49.
  • IFLA. (2020). IFLA 0-18 Yaş Grubundaki Çocuklar İçin Kütüphane Hizmetleri Rehberi. Uluslararası Kütüphane Dernekleri ve Kurumları Federasyon,Lahey
  • Yazıcı, F. (2018). KTÜ Faik Ahmet Barutçu Kütüphanesi’nin geçirdiği mekansal değişimlerin mekan kullanımına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yılmaz, A., Kaptan, N., & Ulusoy Ünlü , A. (2021). Ankara’daki Halk Kütüphanesi Çocuk Bölümleri ve Çocuk Kütüphanelerinin Bina, Güvenlik Donanımı ve Malzeme Niteliklerinin İncelenmesi. Türk Kütüphaneciliği Dergisi, 410-435.
  • Yılmaz, B. (2019). Çocuk Kütüphanleri Hizmetleri Kılavuzu ,Mikyas Basım Yayın Matbaacılık,İstanbul

Children’s library design suggestions as a temporary structure after disaster

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 12
https://doi.org/10.70669/ijedt.1542315

Öz

Childhood is the most sensitive period that lays the foundations of adulthood. Children’s libraries, whose number has been increasing in recent years, serve as institutions that provide the necessary environment for individuals to meet books and develop their knowledge and skills, starting from early childhood. The study targets children’s libraries, which are planned to be designed to help children living in disaster areas complete their cognitive development stages in a healthy way. In the children’s spaces elective course, students were informed about child psychology, child anthropometry and children’s libraries throughout the semester, and at the end of the semester, they were asked to design a children’s library as a temporary shelter. A total of 13 projects were given. The project designed using a total of 7 containers, one of which is CLT E-BOX, was selected and evaluated. Other project proposals were not selected because they were multi-storey steel construction.The evaluation was made by compiling the building design criteria in the “children’s library services guide” and the IFLA “Library Services Guide for Children in the 0-18 Age Group”.

Kaynakça

  • Arat, Y., & Parlak, S. (2020). Ergonomik Açıdan Mekan Deneyimi /Arkitektoniği: Karabük Bebek Kütüphanesi ve Ankara Ali Dayı Çocuk Kütüphanesi Örneği. Ergonomi, 138-155.
  • Avlar, E., Limoncu, S., & Tızman, D. (2023). Deprem sonrası geçici barınma birimi: CLT E-BOX. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 471-482.
  • Demirarslan, D. (2019). 0-6 Yaş Grubu Çocuğun Dünyasında Mobilya Tasarımı. Researcher: Social Science Studies, 64-76.
  • Gönen, M., Temiz, N., & Akbaş, S. (2015). Erken Çocukluk Döneminde Çocuk Kütüphanelerinin Rolü Ve Önemi: Birkütüphane Programı Örneği. Milli Eğitim Dergisi, 76-89.
  • Güneş, A., & Güneş, F. (2017). Bilişsel gelişim Dönemleri ve Çocuk Kütüphanleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 25-49.
  • IFLA. (2020). IFLA 0-18 Yaş Grubundaki Çocuklar İçin Kütüphane Hizmetleri Rehberi. Uluslararası Kütüphane Dernekleri ve Kurumları Federasyon,Lahey
  • Yazıcı, F. (2018). KTÜ Faik Ahmet Barutçu Kütüphanesi’nin geçirdiği mekansal değişimlerin mekan kullanımına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yılmaz, A., Kaptan, N., & Ulusoy Ünlü , A. (2021). Ankara’daki Halk Kütüphanesi Çocuk Bölümleri ve Çocuk Kütüphanelerinin Bina, Güvenlik Donanımı ve Malzeme Niteliklerinin İncelenmesi. Türk Kütüphaneciliği Dergisi, 410-435.
  • Yılmaz, B. (2019). Çocuk Kütüphanleri Hizmetleri Kılavuzu ,Mikyas Basım Yayın Matbaacılık,İstanbul
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Afet Yardım Mimarisi, İç Mimarlık
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emine Yavuz Pakih 0000-0001-7336-1462

Erken Görünüm Tarihi 6 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 2 Eylül 2024
Kabul Tarihi 17 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yavuz Pakih, E. (2024). Afet sonrası geçici yapı olarak çocuk kütüphanesi tasarım önerileri. Uluslararası Mühendislik Tasarım Ve Teknoloji Dergisi, 7(1), 1-12. https://doi.org/10.70669/ijedt.1542315