Year 2022,
Volume: 3 Issue: 1, 1 - 21, 19.05.2022
Ümit Gözel
,
Rukiye Gözel
References
- Alpaslan A. M. & Tunç, H. (2009). Mobbing olgusu ve mobbing davranışında duygusal zekâ etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 1(1), 146-159.
- Altunay, E., Oral, G. & Yalçınkaya, M. (2014). Eğitim kurumlarında mobbing uygulamalarına ilişkin nitel bir araştırma. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 62-80.
- Bayraktar, D. (2016). İlkokul öğretmenlerinin duygusal taciz yaşama düzeyi ile örgütsel sinizm arasındaki ilişki. (Tez No: 484038). [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Bostancı, M. (2019). Beden eğitimi öğretmenlerinin maruz kaldıkları mobbing ile durum ve süreklilik kaygılarının karşılaştırılması. (Tez No: 587487). [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Bozbel, S. & Palaz, S. (2007). İşyerinde psikolojik taciz (mobbing) ve hukuki sonuçları. Tisk Akademi, 2(3), 66-81.
- Çakmak, M., Kayabaşı, Y. & Ercan, L. (2008). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi stratejilerine yönelik görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 53-64.
- Çam, A. (2013). Özel ve resmi ilkokul ve ortaokullarda görevli öğretmen ve yöneticilerin psikolojik taciz algısı. (Tez No: 345644). [Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Davenport, N., Swartz, R.D. & Eliot, G.P. (2003). Mobbing: İşyerinde Duygusal Taciz, (Çev.: Osman Cem ÖNERTOY), Sistem Yayıncılık.
- Demir, Y. & Çavuş, M. F. (2009). Mobbing'in kişisel ve örgütsel etkileri üzerine bir araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 13-23.
- Deniz, D. (2007). İşyerinde örgütsel yıldırmaya maruz kalan çalışanların kişilik yapıları ve kullandıkları ego savunma mekanizmaları. (Tez No: 215495). [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Deniz, K. (2020). Rehberlik öğretmenlerinin mobbinge maruz kalma düzeyleri ile örgütsel sinizm algıları arasındaki ilişki (Bitlis ili örneği). (Tez No: 635244). [Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Dere, B. (2020). Sağlık çalışanlarında mobbing algı düzeylerinin ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. (Tez No: 650844). [Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Denscombe, M. (2017). EBOOK: The good research guide: For small-scale social research projects. McGraw-Hill Education (UK).
- Durusu, H. (2019). Öğretmenlerin yıldırma yaşama, iş yeri arkadaşlık algısı ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki ve bazı değişkenlere göre incelenmesi (Bilecik ili örneği). (Tez No: 586999). [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Dündar, G. & Acar, A. B. (2008). İşyerinde psikolojik yıldırmaya (mobbing) maruz kalma sıklığı ile demografik özellikler arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), 111-120.
- Einarsen, S. (1999). The nature and causes of bullying at work. International Journal of Manpower, 20(1/2), 16-27.
- Ekinci, N. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin mobbinge maruz kalmaları ile mesleki tükenmişlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez No: 566857). [Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Eser, O. (2008). Mobbing Kavramının Türkçe Serüveni. İstanbul Kültür Üniversitesi, http://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/oktay_eser_mobbing_kavrami.pdf (Date of access: 02.10.2021).
- Fox, S. & Stallworth, L. E. (2005). Racial/ethnic bullying: Exploring links between bullying and racism in the US workplace. Journal of Vocational Behavior, 66 (3), 438-456.
- Gençer, M. (2019). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin maruz kaldıkları yıldırma(mobbing) algıları ile ders dışı sportif aktivite ve örgütsel bağlılık düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez No: 578516). [Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Gökçe, A. T. (2006). İş yerinde yıldırma: Özel ve resmi ilköğretim okulu öğretmen ve Yöneticileri üzerinde yapılan bir araştırma. (Tez No: 205196). [Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Göymen, Y. (2020). İş hayatında mobbing ve mobbingle başa çıkma yolları. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 31-60.
- Güçlü, M. (2002). İlköğretimde kalabalık sınıflar sorunu ve çözüm önerileri. Eğitim Araştırmaları Dergisi ,9, 52-58.
- Gül, H. (2009). İş sağlığında önemli bir psikososyal risk: Mobbing-psikolojik yıldırma. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(6), 15-520.
- Gül, H. & Agiröz, A. (2011). Mobbing ve örgütsel sinizm arasındaki ilişkiler: Hemşireler üzerinde bir uygulama. Journal of Economics & Administrative Sciences/Afyon Kocatepe Üniversitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2).
- Gül, H. & Özcan, N. (2011). Mobbing ve örgütsel sessizlik arasındaki ilişkiler: Karaman il özel idaresinde görgül bir çalışma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 107-134.
- Gülenç, E. (2019). Temel eğitim ve orta eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin mobbing yaşama düzeyleri ile örgütsel sessizlik, örgütsel sinizm ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki ve bunların bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Tez No: 589112). [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Güven, N. (2019). Devlet okullarındaki eğitim çalışanlarının maruz kaldıkları mobbing durumları ve mobbing ile baş etme yöntemleri. (Tez No: 601337). [Doktora Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- İlhan, Ü. (2010). İşyerinde psikolojik tacizin (mobbing) tarihsel arka planı ve Türk hukuk sisteminde yeri. Ege Akademik Bakış, 10(4), 1175-1186.
- Karcioğlu, F.& Çelik, Ü. (2012). Mobbing (yıldırma) ve örgütsel bağlılığa etkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(1), 59-75.
- Kayış, E. (2019). Öğretmenlerin örgütsel muhalefet davranışları ile mobbing yaşamaları arasındaki ilişki ve bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Tez No: 552125). [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Kırel, Ç. (2007). Örgütlerde mobbing yönetiminde destekleyici ve risk azaltıcı öneriler. Anadolu Unıveriıty Journal of Socıal Scıences, 7(2), 317-334.
- Kırel, Ç. (2008). Örgütlerde psikolojik taciz (mobbing) ve yönetimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Koç, M. & Bulut, H. U. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinde mobbing: Cinsiyet yaş ve lise türü değişkenleri açısından incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 64-80.
- Kök, S. B. (2006). İş yaşamında psiko-şiddet sarmalı olarak yıldırma olgusu ve nedenleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13, 434-448.
- Leymann, H. (1990). Mobbing and psychological terror at workplaces. Springer Publishing Company, Violence and Victims, 5(2), 119-126.
- Leymann, H. (1996). The content and development of mobbing at work. European Journal of Work And Organizational Psychology, 5(2), 165-184.
- Mamaç, M. (2019). Sınıf öğretmenlerinin mobbinge maruz kalma düzeyleri ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez No: 559712). [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- McCarthy, P. & Mayhew, C. (2004). Safeguarding the organization against violence and bullying: An international perspective. Palgrave MacMillan, New York, NY.
- Miles, M. & A. Huberman. (1994). Qualitative data analysis. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage
- Mimaroğlu, H. & Özgen, H. (2008). Örgütlerde güncel bir sorun: “Mobbing”. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 8(15), 201-226.
- Namie, G. & Namie, R. (2003). Anti-bullying advocacy: an unrealized EA opportunity. Journal of Employee Assistance, 33(2), 9-15.
- O’Moore, M., Lynch, J. & Daeid, N. N. (2003). The rates and relative risks of workplace bullying in Ireland, a country of high economic growth. International Journal of Management and Decision Making, 4(1), 82-95.
- Özdayı, N. (2002). Kaliteli eğitim arayışları içinde öğrencilerin gözüyle nasıl bir lise. 2000’li Yıllarda Lise Eğitimine Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu’nda sunulan bildiri, İstanbul: Kültür Üniversitesi yayınları.
- Özkul, B. & Çarıkçı, İ. H. (2010). Mobbing ve türk hukuku açısından değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1), 481-499.
- Özler, D. E., Şahin, M. D. & Atalay, C. G. (2008). Mobbingin örgütsel bağlılık üzerine etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 37-60
- Öztürk, H., Dereli, E. E, Nazenin, İ., Müdüroğlu, A. & Faikoğlu, R. (2015). Mobbing (psikolojik yıldırma), örgüt üzerindeki etkileri ve çözüm önerileri. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 2(1), 27-33
- Öztürk, U. C. & Cevher, E. (2016). Sessizlikteki mobbing: Mobbing ve örgütsel sessizlik arasındaki ilişki. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 18 (30), 71-80.
- Serin, S. (2018). İlkokul öğretmenlerinin yıldırma (mobbing) davranışlarına maruz kalma düzeyleri. (Tez No: 498733). [Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Şenerkal, R. (2014). Üniversitelerde akedemik personele yönelik mobbing süreci: Mobbing Davranışları İle Akademisyenlerin Sağlığı ve Bireysel Performansı İlişkisi. (Tez No: 360014). [Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi].
- Şerbetçioğlu, B. (2019). Psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin iş-aile-yaşam dengesine, işyeri arkadaşlığına ve işyerindeki duygusal tacize göre yordanması. (Tez No: 581971). [Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Osmangazi Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Tetik, S. (2010). Mobbing kavramı: Birey ve örgütler açısından önemi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (18), 81-89.
- Titchen, A. & Hobson, D. (2005). Phenomenology. In B. Somekh & C. Lewin (Eds.), Research methods in the social sciences (pp. 121–130). London: Sage Ltd.
- Tınaz, P. (2006). İşyerinde Psikolojik Taciz (Mobbing). Beta Yayınları.
- Toğyar Çiftcier, D. (219). İlkokul öğretmenlerinin maruz kaldıkları yıldırma davranışları ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Erzurum il örneği). (Tez No: 606594). [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]
- Tutar, H. (2004). İşyerinde Psikolojik Şiddet. Platin Yayınları.
- World Health Organization (WHO), (2003). Occupational and environmental health programme, raising awareness of psychological harassment at work, protecting workers’ health Series. No.4, Geneve.
- Yamada, D. (2004). The role of the law in combating workplace mobbing and bullying. Workplace mobbing in academe: Reports from twenty universities, 388-403.
- Yamada, D.C. (2004). The role of the law in combating workplace mobbing and bullying. In Kenneth Westhus (Ed.), Workplace mobbing in academe: Reports from Twenty Universities. Lewiston, NY: Mellen Press.
- Yaman, E. (2006). Eğitim sistemindeki sorunlardan bir boyut: büyük sınıflar ve sınıf yönetimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(3), 261-274.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, S. & Kılkış, İ. (2010). Psikolojik taciz olgusuna 4857 sayılı iş kanunu açısından bir bakış. Çalışma İlişkileri Dergisi, 1(1), 71-93.
- Yılmaz, N. (2019). Okul çalışma yaşam kalitesinin öğretmenlerin mobbinge maruz kalma düzeyleri arasındaki ilişki. (Tez No: 569006). [Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
Analysis of Primary School Teachers ’ Opinions About The Mobbing Concept
Year 2022,
Volume: 3 Issue: 1, 1 - 21, 19.05.2022
Ümit Gözel
,
Rukiye Gözel
Abstract
The aim of this research is to examine the dimensions of the mobbing phenomenon in primary schools and to determine what kind of a problem this phenomenon poses for primary school teachers and what solutions are offered. Therefore, phenomenological design, one of the qualitative research designs, was preferred in the study. The research was carried out with 8 primary school teachers working in Aydın in the fall semester of the 2021-2022 academic year. Participants were determined in regard to criterion sampling methods, one of the purposive sampling methods. A semi-structured interview form consisting of 9 open-ended questions were used to gather data. As a result of the interviews with the participants, a total of 57 pages of raw data were gathered and the data were analyzed through content analysis method. Findings were aimed to be explained within the scope of 6 themes that emerged in line with the data gathered. With reference to the results, the participants have been rarely confronted with mobbing throughout their working life, the mobbing behaviours were imposed by the people relatively in line with their position mostly in a top down hierarchical order. Effects of the mobbing phenomenon were negatively reflected not only on the victim side but also on the victim's family, environment, and the institution they worked for. It was determined that the participants mostly preferred to find more individual solutions.
Ethical Statement
This research was carried out in accordance with the decision of Aydın Adnan Menderes University Educational Research Ethics Committee dated 06.09.2021 and numbered 2021/20.
References
- Alpaslan A. M. & Tunç, H. (2009). Mobbing olgusu ve mobbing davranışında duygusal zekâ etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 1(1), 146-159.
- Altunay, E., Oral, G. & Yalçınkaya, M. (2014). Eğitim kurumlarında mobbing uygulamalarına ilişkin nitel bir araştırma. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 62-80.
- Bayraktar, D. (2016). İlkokul öğretmenlerinin duygusal taciz yaşama düzeyi ile örgütsel sinizm arasındaki ilişki. (Tez No: 484038). [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Bostancı, M. (2019). Beden eğitimi öğretmenlerinin maruz kaldıkları mobbing ile durum ve süreklilik kaygılarının karşılaştırılması. (Tez No: 587487). [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Bozbel, S. & Palaz, S. (2007). İşyerinde psikolojik taciz (mobbing) ve hukuki sonuçları. Tisk Akademi, 2(3), 66-81.
- Çakmak, M., Kayabaşı, Y. & Ercan, L. (2008). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi stratejilerine yönelik görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 53-64.
- Çam, A. (2013). Özel ve resmi ilkokul ve ortaokullarda görevli öğretmen ve yöneticilerin psikolojik taciz algısı. (Tez No: 345644). [Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Davenport, N., Swartz, R.D. & Eliot, G.P. (2003). Mobbing: İşyerinde Duygusal Taciz, (Çev.: Osman Cem ÖNERTOY), Sistem Yayıncılık.
- Demir, Y. & Çavuş, M. F. (2009). Mobbing'in kişisel ve örgütsel etkileri üzerine bir araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 13-23.
- Deniz, D. (2007). İşyerinde örgütsel yıldırmaya maruz kalan çalışanların kişilik yapıları ve kullandıkları ego savunma mekanizmaları. (Tez No: 215495). [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Deniz, K. (2020). Rehberlik öğretmenlerinin mobbinge maruz kalma düzeyleri ile örgütsel sinizm algıları arasındaki ilişki (Bitlis ili örneği). (Tez No: 635244). [Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Dere, B. (2020). Sağlık çalışanlarında mobbing algı düzeylerinin ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. (Tez No: 650844). [Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Denscombe, M. (2017). EBOOK: The good research guide: For small-scale social research projects. McGraw-Hill Education (UK).
- Durusu, H. (2019). Öğretmenlerin yıldırma yaşama, iş yeri arkadaşlık algısı ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki ve bazı değişkenlere göre incelenmesi (Bilecik ili örneği). (Tez No: 586999). [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Dündar, G. & Acar, A. B. (2008). İşyerinde psikolojik yıldırmaya (mobbing) maruz kalma sıklığı ile demografik özellikler arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), 111-120.
- Einarsen, S. (1999). The nature and causes of bullying at work. International Journal of Manpower, 20(1/2), 16-27.
- Ekinci, N. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin mobbinge maruz kalmaları ile mesleki tükenmişlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez No: 566857). [Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Eser, O. (2008). Mobbing Kavramının Türkçe Serüveni. İstanbul Kültür Üniversitesi, http://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/oktay_eser_mobbing_kavrami.pdf (Date of access: 02.10.2021).
- Fox, S. & Stallworth, L. E. (2005). Racial/ethnic bullying: Exploring links between bullying and racism in the US workplace. Journal of Vocational Behavior, 66 (3), 438-456.
- Gençer, M. (2019). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin maruz kaldıkları yıldırma(mobbing) algıları ile ders dışı sportif aktivite ve örgütsel bağlılık düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez No: 578516). [Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Gökçe, A. T. (2006). İş yerinde yıldırma: Özel ve resmi ilköğretim okulu öğretmen ve Yöneticileri üzerinde yapılan bir araştırma. (Tez No: 205196). [Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Göymen, Y. (2020). İş hayatında mobbing ve mobbingle başa çıkma yolları. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 31-60.
- Güçlü, M. (2002). İlköğretimde kalabalık sınıflar sorunu ve çözüm önerileri. Eğitim Araştırmaları Dergisi ,9, 52-58.
- Gül, H. (2009). İş sağlığında önemli bir psikososyal risk: Mobbing-psikolojik yıldırma. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(6), 15-520.
- Gül, H. & Agiröz, A. (2011). Mobbing ve örgütsel sinizm arasındaki ilişkiler: Hemşireler üzerinde bir uygulama. Journal of Economics & Administrative Sciences/Afyon Kocatepe Üniversitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2).
- Gül, H. & Özcan, N. (2011). Mobbing ve örgütsel sessizlik arasındaki ilişkiler: Karaman il özel idaresinde görgül bir çalışma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 107-134.
- Gülenç, E. (2019). Temel eğitim ve orta eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin mobbing yaşama düzeyleri ile örgütsel sessizlik, örgütsel sinizm ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki ve bunların bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Tez No: 589112). [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Güven, N. (2019). Devlet okullarındaki eğitim çalışanlarının maruz kaldıkları mobbing durumları ve mobbing ile baş etme yöntemleri. (Tez No: 601337). [Doktora Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- İlhan, Ü. (2010). İşyerinde psikolojik tacizin (mobbing) tarihsel arka planı ve Türk hukuk sisteminde yeri. Ege Akademik Bakış, 10(4), 1175-1186.
- Karcioğlu, F.& Çelik, Ü. (2012). Mobbing (yıldırma) ve örgütsel bağlılığa etkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(1), 59-75.
- Kayış, E. (2019). Öğretmenlerin örgütsel muhalefet davranışları ile mobbing yaşamaları arasındaki ilişki ve bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Tez No: 552125). [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Kırel, Ç. (2007). Örgütlerde mobbing yönetiminde destekleyici ve risk azaltıcı öneriler. Anadolu Unıveriıty Journal of Socıal Scıences, 7(2), 317-334.
- Kırel, Ç. (2008). Örgütlerde psikolojik taciz (mobbing) ve yönetimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Koç, M. & Bulut, H. U. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinde mobbing: Cinsiyet yaş ve lise türü değişkenleri açısından incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 64-80.
- Kök, S. B. (2006). İş yaşamında psiko-şiddet sarmalı olarak yıldırma olgusu ve nedenleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13, 434-448.
- Leymann, H. (1990). Mobbing and psychological terror at workplaces. Springer Publishing Company, Violence and Victims, 5(2), 119-126.
- Leymann, H. (1996). The content and development of mobbing at work. European Journal of Work And Organizational Psychology, 5(2), 165-184.
- Mamaç, M. (2019). Sınıf öğretmenlerinin mobbinge maruz kalma düzeyleri ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez No: 559712). [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- McCarthy, P. & Mayhew, C. (2004). Safeguarding the organization against violence and bullying: An international perspective. Palgrave MacMillan, New York, NY.
- Miles, M. & A. Huberman. (1994). Qualitative data analysis. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage
- Mimaroğlu, H. & Özgen, H. (2008). Örgütlerde güncel bir sorun: “Mobbing”. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 8(15), 201-226.
- Namie, G. & Namie, R. (2003). Anti-bullying advocacy: an unrealized EA opportunity. Journal of Employee Assistance, 33(2), 9-15.
- O’Moore, M., Lynch, J. & Daeid, N. N. (2003). The rates and relative risks of workplace bullying in Ireland, a country of high economic growth. International Journal of Management and Decision Making, 4(1), 82-95.
- Özdayı, N. (2002). Kaliteli eğitim arayışları içinde öğrencilerin gözüyle nasıl bir lise. 2000’li Yıllarda Lise Eğitimine Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu’nda sunulan bildiri, İstanbul: Kültür Üniversitesi yayınları.
- Özkul, B. & Çarıkçı, İ. H. (2010). Mobbing ve türk hukuku açısından değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1), 481-499.
- Özler, D. E., Şahin, M. D. & Atalay, C. G. (2008). Mobbingin örgütsel bağlılık üzerine etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 37-60
- Öztürk, H., Dereli, E. E, Nazenin, İ., Müdüroğlu, A. & Faikoğlu, R. (2015). Mobbing (psikolojik yıldırma), örgüt üzerindeki etkileri ve çözüm önerileri. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 2(1), 27-33
- Öztürk, U. C. & Cevher, E. (2016). Sessizlikteki mobbing: Mobbing ve örgütsel sessizlik arasındaki ilişki. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 18 (30), 71-80.
- Serin, S. (2018). İlkokul öğretmenlerinin yıldırma (mobbing) davranışlarına maruz kalma düzeyleri. (Tez No: 498733). [Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Şenerkal, R. (2014). Üniversitelerde akedemik personele yönelik mobbing süreci: Mobbing Davranışları İle Akademisyenlerin Sağlığı ve Bireysel Performansı İlişkisi. (Tez No: 360014). [Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi].
- Şerbetçioğlu, B. (2019). Psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin iş-aile-yaşam dengesine, işyeri arkadaşlığına ve işyerindeki duygusal tacize göre yordanması. (Tez No: 581971). [Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Osmangazi Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Tetik, S. (2010). Mobbing kavramı: Birey ve örgütler açısından önemi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (18), 81-89.
- Titchen, A. & Hobson, D. (2005). Phenomenology. In B. Somekh & C. Lewin (Eds.), Research methods in the social sciences (pp. 121–130). London: Sage Ltd.
- Tınaz, P. (2006). İşyerinde Psikolojik Taciz (Mobbing). Beta Yayınları.
- Toğyar Çiftcier, D. (219). İlkokul öğretmenlerinin maruz kaldıkları yıldırma davranışları ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Erzurum il örneği). (Tez No: 606594). [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]
- Tutar, H. (2004). İşyerinde Psikolojik Şiddet. Platin Yayınları.
- World Health Organization (WHO), (2003). Occupational and environmental health programme, raising awareness of psychological harassment at work, protecting workers’ health Series. No.4, Geneve.
- Yamada, D. (2004). The role of the law in combating workplace mobbing and bullying. Workplace mobbing in academe: Reports from twenty universities, 388-403.
- Yamada, D.C. (2004). The role of the law in combating workplace mobbing and bullying. In Kenneth Westhus (Ed.), Workplace mobbing in academe: Reports from Twenty Universities. Lewiston, NY: Mellen Press.
- Yaman, E. (2006). Eğitim sistemindeki sorunlardan bir boyut: büyük sınıflar ve sınıf yönetimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(3), 261-274.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, S. & Kılkış, İ. (2010). Psikolojik taciz olgusuna 4857 sayılı iş kanunu açısından bir bakış. Çalışma İlişkileri Dergisi, 1(1), 71-93.
- Yılmaz, N. (2019). Okul çalışma yaşam kalitesinin öğretmenlerin mobbinge maruz kalma düzeyleri arasındaki ilişki. (Tez No: 569006). [Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.