Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Market Share Research Model with Markov Chains and an Implementation on Smart Phones

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 17, 17.09.2024
https://doi.org/10.19072/ijet.1242925

Öz

Market share for businesses, means that it shows its position and effectiveness in the market where they are located. Businesses by forecasting their market share in this highly competitive environment; They implement various marketing strategies in order to keep themselves in the market, not to lose customers, to become a leader or to stay in this position. Businesses cannot know their future market share with certainty, but they can guess. In making this estimation, they use various methods. Whit this, its use in forecasting the ever-changing market is very practical and convenient. Main goal of this work, determining the smartphone brand preferences and estimating the market share of mobile phone manufacturers in the long term by creating a transition matrix between brands. With this, to enable customers to see their attitudes, to see brand loyalty, there are sub-goals such as showing that a market share research can be done with the Markov Chains method.

Kaynakça

  • [1] Alpar, O., Öztürk, A.A. ve Eren, Ö., Kaotik Markov Zincirleri. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi. 22 (69), 119-131, 2011.
  • [2] Altunok, M., Uluslararası Pazarlamada Rekabet İstihbaratı Temelli Keşifsel Pazar Araştırması ve Uygulamalı Bir Model Önerisi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: KTO Karatay Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • [3] Çelik, İ., Markov Zincirlerinin Temel Özellikleri ve Çeşitli Uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi. Ordu: Ordu Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013.
  • [4] Ergeç, F., Markov Analizi ile Hisse Senedi Fiyatının Tahmin Edilmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Dergisi. 25 (2), 123-151, 1996.
  • [5] İnci, G., Pazar Payı Belirlemede Bulanık Çıkarım Sistemi: Hava Yolu Pazar Payı Tahmini Uygulaması. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, 2016.
  • [6] Karahan, A., Pazar Payı Tahmin Modelleri ve Telekom Sektörü İçin Model Önerileri. İstanbul: Marmara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013.
  • [7] Kıran, S. B., Markov Zincirleri ve Bir İşletme Uygulaması. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.
  • [8] Kurtuluş, K., Pazarlama Araştırmaları. (2. Baskı). İstanbul: Türkmen Kitabevi, 1981.
  • [9] Moghaddam, F. M. ve Foroughi, A., The Influence of Marketing Strategy Elements on Market Share of Firms. International Journal of Fundamental and Psychology and Social Science. 2 (1), 19-24, 2012.
  • [10] Mucuk, İ, Pazarlama İlkeleri. (16. Baskı). İstanbul: Türkmen Kitabevi, 2007.
  • [11] Nakip, M., Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar. (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2006.
  • [12] Özden, K. ve Gül, S., Yöneylem Araştırması – II (QM Yazılım Uygulamalarıyla Temel Konular). İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
  • [13] Yavuz, S. ve Karabulut, T., Markov Analizi ile Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 8, 17, 2016.

Markov Zincirleri ile Bir Pazar Payı Araştırma Modeli ve Akıllı Cep Telefonu Üzerine Bir Uygulama

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 17, 17.09.2024
https://doi.org/10.19072/ijet.1242925

Öz

İşletmeler için pazar payı, bulundukları pazar içerisindeki konumunu ve etkinliğini göstermesi demektir. İşletmeler pazar paylarını tahmin ederek rekabetin fazla olduğu bu ortamda kendilerini pazarda tutundurmak, müşteri kaybetmemek, lider konumuna geçmek veya bu konumda kalmayı sağlamak için çeşitli pazarlama stratejileri uygulamaktadırlar. İşletmeler gelecekteki pazar paylarını kesin bir şekilde bilemezler ancak tahmin edebilirler. Bu tahmini yaparken çeşitli yöntemler kullanmaktadırlar. Böylece sürekli değişen pazarın tahmin edilmesinde kullanımı oldukça pratik ve uygun olmaktadır. Bu çalışmanın amacı akıllı telefon marka tercihlerini belirlemek, markalar arası geçiş matrisini oluşturarak uzun dönemde cep telefonu üreticilerinin pazar payını tahmin etmektir. Bununla birlikte müşterilerin tutumlarını görebilmeyi sağlamak, marka bağımlılığını ölçmek, Markov Zinciri yöntemi ile bir pazar payı araştırmasının yapılabiliyor oluşunu göstermek gibi alt hedefler mevcuttur.

Kaynakça

  • [1] Alpar, O., Öztürk, A.A. ve Eren, Ö., Kaotik Markov Zincirleri. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi. 22 (69), 119-131, 2011.
  • [2] Altunok, M., Uluslararası Pazarlamada Rekabet İstihbaratı Temelli Keşifsel Pazar Araştırması ve Uygulamalı Bir Model Önerisi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: KTO Karatay Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • [3] Çelik, İ., Markov Zincirlerinin Temel Özellikleri ve Çeşitli Uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi. Ordu: Ordu Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013.
  • [4] Ergeç, F., Markov Analizi ile Hisse Senedi Fiyatının Tahmin Edilmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Dergisi. 25 (2), 123-151, 1996.
  • [5] İnci, G., Pazar Payı Belirlemede Bulanık Çıkarım Sistemi: Hava Yolu Pazar Payı Tahmini Uygulaması. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, 2016.
  • [6] Karahan, A., Pazar Payı Tahmin Modelleri ve Telekom Sektörü İçin Model Önerileri. İstanbul: Marmara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013.
  • [7] Kıran, S. B., Markov Zincirleri ve Bir İşletme Uygulaması. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.
  • [8] Kurtuluş, K., Pazarlama Araştırmaları. (2. Baskı). İstanbul: Türkmen Kitabevi, 1981.
  • [9] Moghaddam, F. M. ve Foroughi, A., The Influence of Marketing Strategy Elements on Market Share of Firms. International Journal of Fundamental and Psychology and Social Science. 2 (1), 19-24, 2012.
  • [10] Mucuk, İ, Pazarlama İlkeleri. (16. Baskı). İstanbul: Türkmen Kitabevi, 2007.
  • [11] Nakip, M., Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar. (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2006.
  • [12] Özden, K. ve Gül, S., Yöneylem Araştırması – II (QM Yazılım Uygulamalarıyla Temel Konular). İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
  • [13] Yavuz, S. ve Karabulut, T., Markov Analizi ile Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 8, 17, 2016.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik, Stokastik (Olasılıksal) Süreçler
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kenan Özden 0000-0002-3379-2951

Rümeysa Ergin 0000-0003-3978-954X

Erken Görünüm Tarihi 12 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 17 Eylül 2024
Kabul Tarihi 12 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özden, K., & Ergin, R. (2024). Markov Zincirleri ile Bir Pazar Payı Araştırma Modeli ve Akıllı Cep Telefonu Üzerine Bir Uygulama. International Journal of Engineering Technologies IJET, 9(1), 1-17. https://doi.org/10.19072/ijet.1242925
AMA Özden K, Ergin R. Markov Zincirleri ile Bir Pazar Payı Araştırma Modeli ve Akıllı Cep Telefonu Üzerine Bir Uygulama. IJET. Eylül 2024;9(1):1-17. doi:10.19072/ijet.1242925
Chicago Özden, Kenan, ve Rümeysa Ergin. “Markov Zincirleri Ile Bir Pazar Payı Araştırma Modeli Ve Akıllı Cep Telefonu Üzerine Bir Uygulama”. International Journal of Engineering Technologies IJET 9, sy. 1 (Eylül 2024): 1-17. https://doi.org/10.19072/ijet.1242925.
EndNote Özden K, Ergin R (01 Eylül 2024) Markov Zincirleri ile Bir Pazar Payı Araştırma Modeli ve Akıllı Cep Telefonu Üzerine Bir Uygulama. International Journal of Engineering Technologies IJET 9 1 1–17.
IEEE K. Özden ve R. Ergin, “Markov Zincirleri ile Bir Pazar Payı Araştırma Modeli ve Akıllı Cep Telefonu Üzerine Bir Uygulama”, IJET, c. 9, sy. 1, ss. 1–17, 2024, doi: 10.19072/ijet.1242925.
ISNAD Özden, Kenan - Ergin, Rümeysa. “Markov Zincirleri Ile Bir Pazar Payı Araştırma Modeli Ve Akıllı Cep Telefonu Üzerine Bir Uygulama”. International Journal of Engineering Technologies IJET 9/1 (Eylül 2024), 1-17. https://doi.org/10.19072/ijet.1242925.
JAMA Özden K, Ergin R. Markov Zincirleri ile Bir Pazar Payı Araştırma Modeli ve Akıllı Cep Telefonu Üzerine Bir Uygulama. IJET. 2024;9:1–17.
MLA Özden, Kenan ve Rümeysa Ergin. “Markov Zincirleri Ile Bir Pazar Payı Araştırma Modeli Ve Akıllı Cep Telefonu Üzerine Bir Uygulama”. International Journal of Engineering Technologies IJET, c. 9, sy. 1, 2024, ss. 1-17, doi:10.19072/ijet.1242925.
Vancouver Özden K, Ergin R. Markov Zincirleri ile Bir Pazar Payı Araştırma Modeli ve Akıllı Cep Telefonu Üzerine Bir Uygulama. IJET. 2024;9(1):1-17.

88x31.png Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)