Türkçe öğretiminin temel araçlarından olan ders kitaplarına metin seçimi oldukça önemlidir. Fakat alanyazındaki çalışmalar incelendiğinde ders kitaplarının, içerisindeki metinler ve etkinliklerle birlikte birçok açıdan eleştirildiği görülmektedir. Bu çalışma, ders kitaplarının kazanımları gerçekleştirmede eksik ve yetersiz olması probleminden yola çıkılarak yapılmıştır. Türkçe öğretiminde etkili bir ders aracı olabileceği düşüncesinden hareketle Yalvaç Ural’ın Tembeller Orkestrası adlı hikâyesi, söz varlığı ögeleri bakımından doküman incelemesi yoluyla incelenmiştir. Eserde 100'den fazla söz varlığı ögesi tespit edilmiştir. Bu ögeler, deyimler, atasözleri, kalıp sözler, kalıplaşmış sözler, terimler ve yabancı kelimelerdir. Tespit edilen söz varlığı ögeleri bağlamlarıyla birlikte kaydedilmiştir. Devamında 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndan söz varlığı alanı ile ilişkili anlamaya dayalı dinleme-konuşma-okuma-yazma kazanımları seçilerek ortak başlıklarda sınıflandırılmıştır. Bu sınıflandırmadaki kazanımlara yönelik tespit edilen söz varlığı ögeleri ve bağlamları kullanılarak her kazanıma yönelik en az bir etkinlik örneği oluşturulmuştur. Her kazanıma yönelik çeşitli örneklerin oluşturulduğu çalışmada, Türk edebiyatından seçilen eserlerin detaylı şekilde incelenmesiyle ve bu incelemelerde tespit edilen söz varlığı ögeleriyle oluşturulan etkinlik örnekleri sayesinde hem ders kitabı yazarlarına hem de Türkçe öğretmenlerine zengin materyal havuzu oluşturulabileceği sonucuna varılmıştır. Bu materyal havuzundan ilgi ve ihtiyaca yönelik olarak seçilen metinler ve bağlamlar hedef kazanımları gerçekleştirmede, ders kitabı yazarlarına ve uygulayıcılara kolaylık sağlayabileceği düşünülmektedir.
Text selection for Turkish teaching, a fundamental aspect, is crucial in textbooks. However, studies reveal criticisms of textbooks from various angles, citing shortcomings in achieving objectives. This study addresses this issue by examining Yalvaç Ural’s story "Tembeller Orkestrası" for lexical elements through document analysis. Over 100 lexical elements were identified in the work, including idioms, proverbs, set phrases, terms, and foreign words, each recorded with its context. Subsequently, listening-speaking-reading-writing achievements related to lexical fields from the 2019 Turkish Language Teaching Curriculum were selected and categorized under common headings. Using these identified lexical elements and their contexts, at least one activity example was created for each achievement. It was concluded that a rich pool of materials could be created for both textbook authors and Turkish teachers through detailed examination of selected works from Turkish literature and the activity examples created with the identified lexical elements. It is believed that selecting texts and contexts according to interest and need from this material pool can facilitate achieving target objectives for textbook authors and practitioners.
Turkish education Vocabulary Yalvaç Ural Tembeller Orkestrası
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 2 |