Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı dersine yönelik tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi: Karadeniz bölgesi örneği

Yıl 2019, , 305 - 318, 01.07.2019
https://doi.org/10.24289/ijsser.570000

Öz









Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı derslerine yönelik
tükenmişlik düzeylerinin incelenmesinin amaçlandığı bu çalışma, Karadeniz
Bölgesindeki Trabzon Üniversitesi, Samsun 19 Mayıs Üniversitesi ve Giresun
Üniversitesi’nin Eğitim Fakültelerinde 2017-2018 eğitim öğretim yılında
öğrenimini sürdüren 187 müzik öğretmeni adayı ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırma, betimsel araştırma yöntemlerinden tarama (survey) modeli ile
yapılmıştır. Araştırmadaki veriler, “Bireysel Çalgı Tükenmişlik Ölçeği” ile
toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler sosyal bilimlerde kullanılan bir
istatistik programı kullanılarak betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda müzik öğretmeni adaylarının çoğunluğunu kız öğrenciler
oluştururken araştırmada mezun olunan lise, cinsiyet, ek bir işte çalışma,
aylık harçlık miktarı, bireysel çalgı, barınma, akademik not ortalaması,
haftalık ders saati değişkenlerine göre bireysel çalgı dersi tükenmişlik durumu
arasında anlamlı farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ancak bireysel çalgı
dersi tükenmişliklerinin sınıf değişkeni açısından grup ortalamaları arasında
anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırma sonucunda
araştırmada kullanılan ölçeğin daha farklı çalışmalarda da kullanılması ve bu
araştırma sonuçları ile karşılaştırılması, benzer araştırmaların ilerleyen
yıllarda, daha çeşitli açılardan veya daha detaylı ölçeklerle farklı
üniversitelerde veya Türkiye genelinde uygulanabileceği gibi önerilerde
bulunulmuştur.
    

Kaynakça

  • Aypay, A. ve Eryılmaz, A. (2011). Lise öğrencilerinin derse katılmaya motive olmaları ile okul tükenmişliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 26-44.
  • Balkıs, M., Duru, E., Buluş, M., Duru, S. (2011). Tükenmişliğin Öğretmen Adayları Arasındaki Yaygınlığı, Demografik Değişkenler ve Akademik Başarı ile İlişkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 29 (Ocak 2011/I), ss. 151-165.
  • Çapulcuoğlu, U. ve Gündüz, B. (2012). Öğrenci tükenmişliğini yordamada stresle başa çıkma, sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumları değişkenlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Gençyürek, D. (2014). Türkiye’deki üniversitelerin eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi bölümleri müzik eğitimi anabilim dallarında görev yapan öğretim elemanlarının tükenmişlik sendromunun belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Girgin, D. (2015). Bireysel Çalgı Dersi Tükenmişlik Ölçeği Geliştirme Çalışması: Geçerlik ve Güvenirlik Analizi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 115-126.
  • Güllüoğlu, Ö. (2015). Lise sonda okumakta olan öğrencilerde bir işte çalışıp çalışmamanın tükenmişlik sendromuna ve okul başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gündüz, B.,Çapri, B., &Gökçakan, Z. (2012). Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 38-55.
  • İnci, U. ve Burak, S. (2017). Müzik Öğretmenlerinin Mesleki Tükenmişlikleri (Antalya İli Örneği). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching, 6 (1) Makale No: 38.
  • Korkmaz, Ö. (2004). Müzik öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 20, 125-148.
  • Kutsal, D. ve Bilge, F. (2012). Lise öğrencilerinin tükenmişlik ve sosyal destek düzeyleri. Eğitim ve Bilim,. 37(164).
  • Küçüksüleymanoğlu, R. ve Onuray Eğilmez, H. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının tükenmişlik düzeyleri: Uludağ Üniversitesi Örneği. International Journal of Social Science, 6 (3), 905-923.
  • Nacakcı, Z. ve Dalkıran, E. (2011). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin bireysel çalgı sınavına yönelik kaygıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 46-56.
  • Otacıoğlu, S. G. (2008). Müzik öğretmenlerinde tükenmişlik sendromu ve etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt:9, Sayı:15.
  • Polatçı, S. (2007). Tükenmişlik sendromu ve tükenmişlik sendromuna etki eden faktörler (Gaziosmanpasa Üniversitesi Akademik Personeli Üzerinde Bir Analiz). Yüksek Lisans Tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Şimşek Bekir, H., Şahin, H., & Şanlı, H. S. (2012). Eğitim Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 7(2), 18-32.
  • Talşık, E. (2016). Müzik öğretmenlerinin mesleki genel yeterlik algıları ile doyum ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki bağıntının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(37), 1-14.
  • Tansel, B. (2015). Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(2), 241-262.
  • Tümkaya, S. ve Çavuşoğlu, İ. (2010). Sınıf öğretmenliği son sınıf öğretmen adaylarının tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2).
  • Yıldırım, İ. ve Ergene, T. (2003). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25).
  • Yiğit, B. (2013). Bilimsel araştırmanın temelleri. S. Baştürk (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri(1-31). Ankara: Vize Yayıncılık.

Music teacher candidates’ investigation of burnout levels for individual instrument course: Blacksea region example

Yıl 2019, , 305 - 318, 01.07.2019
https://doi.org/10.24289/ijsser.570000

Öz









The aim
of this study was to investigate the burnout levels of music teacher candidates
for individual instrument classes. The study was carried out in the educational
faculties of Trabzon University, Samsun 19 Mayıs University and Giresun
University. The research was carried out with a survey model of descriptive
research methods. The data in the study were collected with an “Individual
Instrument Burnout  Scale”. The data were
analyzed by using descriptive analysis method using Statistical Package for Social
Sciences program. As a result of the study, while the majority of female music
teachers were female students, it was concluded that there was no significant
difference between high school, gender, additional work, monthly allowance
amount, individual instrument, shelter, academic grade point average, weekly
course hours and individual instrument lesson burnout status. However, it was
concluded that there was a significant difference between the group means of
the individual instrument lesson burnout class variables. The use in more
different scale of operation used in the research of the study and comparison
with the results of this research, in the later years of similar research, with
more variety of angles or more detailed scale in different universities in
Turkey or suggestions were made can be applied in general.

Kaynakça

  • Aypay, A. ve Eryılmaz, A. (2011). Lise öğrencilerinin derse katılmaya motive olmaları ile okul tükenmişliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 26-44.
  • Balkıs, M., Duru, E., Buluş, M., Duru, S. (2011). Tükenmişliğin Öğretmen Adayları Arasındaki Yaygınlığı, Demografik Değişkenler ve Akademik Başarı ile İlişkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 29 (Ocak 2011/I), ss. 151-165.
  • Çapulcuoğlu, U. ve Gündüz, B. (2012). Öğrenci tükenmişliğini yordamada stresle başa çıkma, sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumları değişkenlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Gençyürek, D. (2014). Türkiye’deki üniversitelerin eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi bölümleri müzik eğitimi anabilim dallarında görev yapan öğretim elemanlarının tükenmişlik sendromunun belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Girgin, D. (2015). Bireysel Çalgı Dersi Tükenmişlik Ölçeği Geliştirme Çalışması: Geçerlik ve Güvenirlik Analizi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 115-126.
  • Güllüoğlu, Ö. (2015). Lise sonda okumakta olan öğrencilerde bir işte çalışıp çalışmamanın tükenmişlik sendromuna ve okul başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gündüz, B.,Çapri, B., &Gökçakan, Z. (2012). Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 38-55.
  • İnci, U. ve Burak, S. (2017). Müzik Öğretmenlerinin Mesleki Tükenmişlikleri (Antalya İli Örneği). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching, 6 (1) Makale No: 38.
  • Korkmaz, Ö. (2004). Müzik öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 20, 125-148.
  • Kutsal, D. ve Bilge, F. (2012). Lise öğrencilerinin tükenmişlik ve sosyal destek düzeyleri. Eğitim ve Bilim,. 37(164).
  • Küçüksüleymanoğlu, R. ve Onuray Eğilmez, H. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının tükenmişlik düzeyleri: Uludağ Üniversitesi Örneği. International Journal of Social Science, 6 (3), 905-923.
  • Nacakcı, Z. ve Dalkıran, E. (2011). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin bireysel çalgı sınavına yönelik kaygıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 46-56.
  • Otacıoğlu, S. G. (2008). Müzik öğretmenlerinde tükenmişlik sendromu ve etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt:9, Sayı:15.
  • Polatçı, S. (2007). Tükenmişlik sendromu ve tükenmişlik sendromuna etki eden faktörler (Gaziosmanpasa Üniversitesi Akademik Personeli Üzerinde Bir Analiz). Yüksek Lisans Tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Şimşek Bekir, H., Şahin, H., & Şanlı, H. S. (2012). Eğitim Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 7(2), 18-32.
  • Talşık, E. (2016). Müzik öğretmenlerinin mesleki genel yeterlik algıları ile doyum ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki bağıntının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(37), 1-14.
  • Tansel, B. (2015). Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(2), 241-262.
  • Tümkaya, S. ve Çavuşoğlu, İ. (2010). Sınıf öğretmenliği son sınıf öğretmen adaylarının tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2).
  • Yıldırım, İ. ve Ergene, T. (2003). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25).
  • Yiğit, B. (2013). Bilimsel araştırmanın temelleri. S. Baştürk (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri(1-31). Ankara: Vize Yayıncılık.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meltem Erol Dübastılar 0000-0001-8346-596X

Zafer Ali Yıldırım Bu kişi benim 0000-0002-6433-2114

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Erol Dübastılar, M., & Yıldırım, Z. A. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı dersine yönelik tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi: Karadeniz bölgesi örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(3), 305-318. https://doi.org/10.24289/ijsser.570000
AMA Erol Dübastılar M, Yıldırım ZA. Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı dersine yönelik tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi: Karadeniz bölgesi örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research. Temmuz 2019;5(3):305-318. doi:10.24289/ijsser.570000
Chicago Erol Dübastılar, Meltem, ve Zafer Ali Yıldırım. “Müzik öğretmeni adaylarının Bireysel çalgı Dersine yönelik tükenmişlik düzeylerinin Incelenmesi: Karadeniz bölgesi örneği”. International Journal of Social Sciences and Education Research 5, sy. 3 (Temmuz 2019): 305-18. https://doi.org/10.24289/ijsser.570000.
EndNote Erol Dübastılar M, Yıldırım ZA (01 Temmuz 2019) Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı dersine yönelik tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi: Karadeniz bölgesi örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research 5 3 305–318.
IEEE M. Erol Dübastılar ve Z. A. Yıldırım, “Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı dersine yönelik tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi: Karadeniz bölgesi örneği”, International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 5, sy. 3, ss. 305–318, 2019, doi: 10.24289/ijsser.570000.
ISNAD Erol Dübastılar, Meltem - Yıldırım, Zafer Ali. “Müzik öğretmeni adaylarının Bireysel çalgı Dersine yönelik tükenmişlik düzeylerinin Incelenmesi: Karadeniz bölgesi örneği”. International Journal of Social Sciences and Education Research 5/3 (Temmuz 2019), 305-318. https://doi.org/10.24289/ijsser.570000.
JAMA Erol Dübastılar M, Yıldırım ZA. Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı dersine yönelik tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi: Karadeniz bölgesi örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2019;5:305–318.
MLA Erol Dübastılar, Meltem ve Zafer Ali Yıldırım. “Müzik öğretmeni adaylarının Bireysel çalgı Dersine yönelik tükenmişlik düzeylerinin Incelenmesi: Karadeniz bölgesi örneği”. International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 5, sy. 3, 2019, ss. 305-18, doi:10.24289/ijsser.570000.
Vancouver Erol Dübastılar M, Yıldırım ZA. Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı dersine yönelik tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi: Karadeniz bölgesi örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2019;5(3):305-18.

88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.