Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Yöneticiliği Bölümünde Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Öz-Farkındalık Düzeyleri

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 96 - 108, 31.12.2020

Öz

Bu çalışmada spor yöneticiliği bölümünde okuyan öğrencilerin öz-farkındalık düzeylerini çeşitli değişkenler açısından tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma betimsel nitelikte tarama modelinde desenlenmiştir. Çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılında Manisa Celal Bayar Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Spor Yöneticiliği Bölümünde öğrenim gören ve çalışmaya gönüllü olarak katılan 361 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri; araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu”, Condon (2011) tarafından geliştirilen, Esentaş ve ark., (2018) tarafından Türkçeye uyarlanan “Öz-Farkındalık Ölçeği (ÖFÖ)” ile toplanmıştır. Verilerin istatistiksel değerlendirilmesinde betimsel istatistik testlerinin yanı sıra bağımsız gruplar t-testi, korelasyon analizi, tek yönlü varyans analizi ve post-hoc test tekniklerinden yararlanılmıştır. Analiz öncesi tüm veriler üzerinde Kolmogorov Smirnov testi ile normallik sınaması yapılmış, test sonucunda (z=1,107; p=0,17>0,05) verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir. Sonuç olarak, öz-farkındalık beceri düzeyinin yükseltilmesi üniversite eğitiminin bir parçası olarak görülmesi ve spor yöneticiliği bölüm öğrencilerinin öncelikle birey olarak ve sonrasında birer yönetici adayı olarak bu eğitim etkinliklerin içinde olmaları önerilmektedir.

Kaynakça

  • Azak, A. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15(3), 170-176.
  • Bajgar, J., Ciarrochi, J., Lane, R., & Deane, F. P. (2005). Developmental of the levels of emotional awareness scale for children (LEASC). British Journal of Developmental Psychology, 23(4), 569-586
  • Barnes, H.Y., Barnes, H.D., Roche, B. & Smeets, P.M. (2001). The development of self and perspective-taking, Behavioral Development Bulletin, 1, 42-45.
  • Baron, L. (2016). Authentic leadership and mindfulness development through action learning. Journal of Managerial Psychology, 31, 296–311.
  • Bryce, D., Whitebread, D. & Szucs, D. (2015). The relationships among executive functions, metacognitive skills and educational achievement in 5 and 7 year-old children. Metacognition and Learning 10(2), 181–198.
  • Cengiz, R., Serdar, E. ve Donuk, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalık ve girişimcilik düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(4), 1320-1328.
  • Ciarrochi, J., & Forgas, J. P. (2000). The pleasure of possessions: Affective influences and personality in the evaluation of consumer items. European journal of social psychology, 30(5), 631-649.
  • Condon, R.J. (2011). The relationship between self-awareness and leadership: Extending measurement and conceptualisation. (Unpublished master's dissertation). University of Canterbury Christchurch, New Zealand.
  • Duval, T.S. & Wicklund, R.A. (1972). A theory of objective self-awareness. New York: Academic Press.
  • Elias, M.J. and Moceri, D.C. (2012). Developing social and emotional aspects of learning: the American experience. Research Papers in Education, 27(4), 423-434.
  • Esentaş, M., Özbey, S., & Güzel, P. (2017). Self-Awareness and leadership skills of female students in outdoor camp. Journal of Education and Training Studies, 5(10), 197-206.
  • Esentaş, M., Işıkgöz, E., Güzel, P. ve Özbey, S. (2018). Spor yöneticilerinde öz-farkındalık: Bir ölçek uyarlama çalışması, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 493-510.
  • Groves, K.S. (2005). Gender differences in social and emotional skills and charismatic leadership. Journal of Leadership & Organizational Studies, 11(3), 30-46.
  • Heckemann, B., Schols, J. M. G. A., & Halfens, R. J. G. (2015). A reflective framework to foster emotionally intelligent leadership in nursing. Journal of Nursing Management, 23, 744–753.
  • Kernis, M.H. (2003). Toward a conceptualization of optimal self esteem. Psychological Inquiry, 14 (1), 1-26
  • Killian, K. D. (2012). Development and validation of the emotional self-awareness questionnaire: A Measure of emotional intelligence. Journal of Marital and Family Therapy, 38 (3), 502-514.
  • Lane, R. D. (2000). Levels of emotional awareness: Neurological, psychological, and social perspectives. In R. Bar-On & J. D. A. Parker (Eds.), The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace (p. 171–191). Jossey-Bass.
  • Sullivan, P. (2017). The Relationship of self-awareness to leadership effectiveness for experienced leaders. (Graduate theses and dissertations). From: https://scholarcommons.usf.edu/etd/6764.
  • Tuncer, N. (2017). Bir grup üniversite öğrencisinin belirlenen sosyal anksiyete düzeylerine göre bilinçli farkındalık ve yaşam doyumu düzeylerinin incelenmesi. (Yükseklisans tezi), Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özsoy, G. ve Günindi, Y. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalık düzeyleri. Elementary Education Online, 10(2), 430-440.
  • Van Son, H., Luong, T. & My, N.T.D. (2018). Self-awareness and self-management of students in grades 4 and 5 in Vietnam. International Journal of Education and Psychology in the Community, 8(1/2), 146-156.
  • Wicklund, R.A. & Duval, T.S. (1971). Opinion change and performance facilitation as a result of objective self-awareness. Journal of Experimental Social Psychology, 7, 319-342.

Self-Awareness Levels of University Students Studying in the Sports Management Department

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 96 - 108, 31.12.2020

Öz

In this study, it was aimed to determine the self-awareness levels of students studying in the department of sport management in terms of various variables. The study was designed in descriptive survey model. The study group consisted of 361 students who were studying in the Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences at Manisa Celal Bayar University and volunteered to participate in the study. The data of the study were collected through the “Personal Information Form" prepared by the researchers and the "Self - Awareness Scale" which was developed by Condon (2011) and adapted to Turkish by Esentaş et al. (2018). In addition, descriptive statistics tests, independent samples t-test, correlation analysis, one-way variance analysis and post-hoc test techniques were used for the statistical evaluation of the data. Before the analysis, all the data were tested for normality through the Kolmogorov-Smirnov test, and the data were determined to distribute normally in the test result (z = 1.107; p = 0.17> 0.05). As a result, it is recommended that improving the self-awareness skill level should be seen as a part of university education, and students of the department of sport management should be involved in these educational activities primarily as individuals and then as executive candidates.

Kaynakça

  • Azak, A. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15(3), 170-176.
  • Bajgar, J., Ciarrochi, J., Lane, R., & Deane, F. P. (2005). Developmental of the levels of emotional awareness scale for children (LEASC). British Journal of Developmental Psychology, 23(4), 569-586
  • Barnes, H.Y., Barnes, H.D., Roche, B. & Smeets, P.M. (2001). The development of self and perspective-taking, Behavioral Development Bulletin, 1, 42-45.
  • Baron, L. (2016). Authentic leadership and mindfulness development through action learning. Journal of Managerial Psychology, 31, 296–311.
  • Bryce, D., Whitebread, D. & Szucs, D. (2015). The relationships among executive functions, metacognitive skills and educational achievement in 5 and 7 year-old children. Metacognition and Learning 10(2), 181–198.
  • Cengiz, R., Serdar, E. ve Donuk, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalık ve girişimcilik düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(4), 1320-1328.
  • Ciarrochi, J., & Forgas, J. P. (2000). The pleasure of possessions: Affective influences and personality in the evaluation of consumer items. European journal of social psychology, 30(5), 631-649.
  • Condon, R.J. (2011). The relationship between self-awareness and leadership: Extending measurement and conceptualisation. (Unpublished master's dissertation). University of Canterbury Christchurch, New Zealand.
  • Duval, T.S. & Wicklund, R.A. (1972). A theory of objective self-awareness. New York: Academic Press.
  • Elias, M.J. and Moceri, D.C. (2012). Developing social and emotional aspects of learning: the American experience. Research Papers in Education, 27(4), 423-434.
  • Esentaş, M., Özbey, S., & Güzel, P. (2017). Self-Awareness and leadership skills of female students in outdoor camp. Journal of Education and Training Studies, 5(10), 197-206.
  • Esentaş, M., Işıkgöz, E., Güzel, P. ve Özbey, S. (2018). Spor yöneticilerinde öz-farkındalık: Bir ölçek uyarlama çalışması, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 493-510.
  • Groves, K.S. (2005). Gender differences in social and emotional skills and charismatic leadership. Journal of Leadership & Organizational Studies, 11(3), 30-46.
  • Heckemann, B., Schols, J. M. G. A., & Halfens, R. J. G. (2015). A reflective framework to foster emotionally intelligent leadership in nursing. Journal of Nursing Management, 23, 744–753.
  • Kernis, M.H. (2003). Toward a conceptualization of optimal self esteem. Psychological Inquiry, 14 (1), 1-26
  • Killian, K. D. (2012). Development and validation of the emotional self-awareness questionnaire: A Measure of emotional intelligence. Journal of Marital and Family Therapy, 38 (3), 502-514.
  • Lane, R. D. (2000). Levels of emotional awareness: Neurological, psychological, and social perspectives. In R. Bar-On & J. D. A. Parker (Eds.), The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace (p. 171–191). Jossey-Bass.
  • Sullivan, P. (2017). The Relationship of self-awareness to leadership effectiveness for experienced leaders. (Graduate theses and dissertations). From: https://scholarcommons.usf.edu/etd/6764.
  • Tuncer, N. (2017). Bir grup üniversite öğrencisinin belirlenen sosyal anksiyete düzeylerine göre bilinçli farkındalık ve yaşam doyumu düzeylerinin incelenmesi. (Yükseklisans tezi), Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özsoy, G. ve Günindi, Y. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalık düzeyleri. Elementary Education Online, 10(2), 430-440.
  • Van Son, H., Luong, T. & My, N.T.D. (2018). Self-awareness and self-management of students in grades 4 and 5 in Vietnam. International Journal of Education and Psychology in the Community, 8(1/2), 146-156.
  • Wicklund, R.A. & Duval, T.S. (1971). Opinion change and performance facilitation as a result of objective self-awareness. Journal of Experimental Social Psychology, 7, 319-342.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Enes Işıkgöz 0000-0001-7804-1011

Selhan Özbey 0000-0003-4844-6338

Pınar Güzel 0000-0001-5982-2816

Melike Esentaş 0000-0001-8980-5662

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Kabul Tarihi 4 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Işıkgöz, M. E., Özbey, S., Güzel, P., Esentaş, M. (2020). Spor Yöneticiliği Bölümünde Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Öz-Farkındalık Düzeyleri. International Journal of Social Science Research, 9(2), 96-108.
AMA Işıkgöz ME, Özbey S, Güzel P, Esentaş M. Spor Yöneticiliği Bölümünde Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Öz-Farkındalık Düzeyleri. IJSSR. Aralık 2020;9(2):96-108.
Chicago Işıkgöz, Mustafa Enes, Selhan Özbey, Pınar Güzel, ve Melike Esentaş. “Spor Yöneticiliği Bölümünde Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Öz-Farkındalık Düzeyleri”. International Journal of Social Science Research 9, sy. 2 (Aralık 2020): 96-108.
EndNote Işıkgöz ME, Özbey S, Güzel P, Esentaş M (01 Aralık 2020) Spor Yöneticiliği Bölümünde Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Öz-Farkındalık Düzeyleri. International Journal of Social Science Research 9 2 96–108.
IEEE M. E. Işıkgöz, S. Özbey, P. Güzel, ve M. Esentaş, “Spor Yöneticiliği Bölümünde Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Öz-Farkındalık Düzeyleri”, IJSSR, c. 9, sy. 2, ss. 96–108, 2020.
ISNAD Işıkgöz, Mustafa Enes vd. “Spor Yöneticiliği Bölümünde Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Öz-Farkındalık Düzeyleri”. International Journal of Social Science Research 9/2 (Aralık 2020), 96-108.
JAMA Işıkgöz ME, Özbey S, Güzel P, Esentaş M. Spor Yöneticiliği Bölümünde Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Öz-Farkındalık Düzeyleri. IJSSR. 2020;9:96–108.
MLA Işıkgöz, Mustafa Enes vd. “Spor Yöneticiliği Bölümünde Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Öz-Farkındalık Düzeyleri”. International Journal of Social Science Research, c. 9, sy. 2, 2020, ss. 96-108.
Vancouver Işıkgöz ME, Özbey S, Güzel P, Esentaş M. Spor Yöneticiliği Bölümünde Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Öz-Farkındalık Düzeyleri. IJSSR. 2020;9(2):96-108.

*