Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of University Students' Attitudes towards Traditional and Complementary Medicine Practices: A Study at a University in Türkiye

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 50 - 57, 28.08.2023
https://doi.org/10.53811/ijtcmr.1329693

Öz

Objective: This study aimed to evaluate the attitudes of students continuing their education in the medical and dental faculties, as well as the nursing and physiotherapy and rehabilitation departments of the Faculty of Health Sciences at Afyonkarahisar Health Sciences University, towards traditional and complementary medicine (T&CM) practices.
Material-Method: The study population consisted of students enrolled in the medical, dental, nursing, physiotherapy, and rehabilitation departments of the Faculty of Health Sciences. To reach more participants, the questionnaires and scales were transferred to the Google Forms application, and the survey link was sent to the students via platforms such as email, WhatsApp, and Telegram. The statistical analysis of the data was performed using the SPSS 25.0 package program, and a significance level of p<0.05 was determined.
Results: In our study, which included 1085 students, 64.1% (n=695) were female and 35.9% (n=390) male. The best-known T&CM methods among the participants were reflexology (n=374, 34.5%), osteopathy (n=214, 19.7%), mesotherapy (n=204, 18.8%), hypnosis (n=203, 18.7%), cupping therapy (n=196, 18.1%), chiropractic (n=196, 18.1%), music therapy (n=194, 17.9%), apitherapy (n=188, 17.3%), herbal therapy (n=176, 16.2%), prolotherapy (n=175, 16.1%), and ozone therapy (n=160, 14.7%). Leech therapy (n=153, 14.1%), homeopathy (n=149, 13.7%), and maggot therapy (n=110, 10.1%) were found to be less known.
Conclusion: It was observed that students lack sufficient knowledge about T&CM practices but are interested in receiving education on the subject. Adjustments to the current curriculum of medical, dental, nursing, physiotherapy, and rehabilitation departments would positively contribute to students' attitudes and approaches towards T&CM practices.

Kaynakça

  • 1. World Health Organization. Constitution of the World Health Organization as adopted by the International Health Conference. Bull World Health Organ [Internet]. 1946;80(12):982. Available at: apps.who.int/iris/handle/10665/268691.
  • 2. Bolsoy N, Sevil Ü. Sağlık-hastalık ve kültür etkileşimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilim Dergisi. 2010;9(3):78–87.
  • 3. Resmî G. Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları Yönetmeliği 29158 sayılı Resmi Gazete [Internet]. 2014. Available at: www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/10/20141027-3.htm.
  • 4. Youn BY, Moon S, Mok K, Cheon C, Ko Y, Park S, vd. Use of traditional, complementary and alternative medicine in nine countries: A cross-sectional multinational survey. Complement Ther Med. 2022;71:102889.
  • 5. Sönmez CI, Ayhan Baser D, Kucukdag HN, Kayar O, Acar I, Doner Guner P. Tıp fakültesi öğrencilerinin geleneksel ve tamamlayıcı tıp ile ilgili bilgi durumlarının ve davranışlarının değerlendirilmesi. Konuralp Med J. 2018;10(3):276–81.
  • 6. Erci B. Attitudes towards holistic complementary and alternative medicine: a sample of healthy people in Turkey. J Clin Nurs. 2007;14(4):761–8.
  • 7. Köse E, Oturak G, Ekerbiçer H. Bir Grup Tıp Fakültesi Öğrencisinde Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Tutumu ve Sağlık Okuryazarlığı İlişkisinin İncelenmesi. Sak Tıp Derg. 2021;11(2):373–80.
  • 8. Soliman M, Bilszta J. Teaching complementary and alternative medicine in undergraduate medical education: A scoping review. Int J Med Educ. 2021;12:140–149.
  • 9. Sönmez Cİ, Ayhan Başer D, Küçükdağ HN, Kayar O, Acar İ, Döner Güner P. Tıp fakültesi öğrencilerinin geleneksel ve tamamlayıcı tıp ile ilgili bilgi durumlarının ve davranışlarının değerlendirilmesi. Konuralp Med J. 2018;10(3):276–81.
  • 10. Ege B, Kurt M, Ege M, Geyik A. Diş Hekimliği Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları ile İlgili Tutumlarının Değerlendirilmesi. J Tradit Complem Med. 2020;3(2):178–90.
  • 11. Sahin N, Aydın D, Akay B. Hemşirelik öğrencilerinin bütüncül tamamlayıcı ve alternatif tıbba karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Balıkesir Sağlık Bilim Derg. 2019;8(1):21–6.
  • 12. Samanci R, Erdem Sultanoğlu T, Kaya A. Fiziksel tıp ve rehabilitasyon polikliniğine başvuran hastaların geleneksel ve tamamlayıcı tıp yöntemlerini kullanma durumları: Kesitsel bir araştırma. Sağlık Bilim Değer. 2023;13(1):29–34.
Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 50 - 57, 28.08.2023
https://doi.org/10.53811/ijtcmr.1329693

Öz

Kaynakça

  • 1. World Health Organization. Constitution of the World Health Organization as adopted by the International Health Conference. Bull World Health Organ [Internet]. 1946;80(12):982. Available at: apps.who.int/iris/handle/10665/268691.
  • 2. Bolsoy N, Sevil Ü. Sağlık-hastalık ve kültür etkileşimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilim Dergisi. 2010;9(3):78–87.
  • 3. Resmî G. Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları Yönetmeliği 29158 sayılı Resmi Gazete [Internet]. 2014. Available at: www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/10/20141027-3.htm.
  • 4. Youn BY, Moon S, Mok K, Cheon C, Ko Y, Park S, vd. Use of traditional, complementary and alternative medicine in nine countries: A cross-sectional multinational survey. Complement Ther Med. 2022;71:102889.
  • 5. Sönmez CI, Ayhan Baser D, Kucukdag HN, Kayar O, Acar I, Doner Guner P. Tıp fakültesi öğrencilerinin geleneksel ve tamamlayıcı tıp ile ilgili bilgi durumlarının ve davranışlarının değerlendirilmesi. Konuralp Med J. 2018;10(3):276–81.
  • 6. Erci B. Attitudes towards holistic complementary and alternative medicine: a sample of healthy people in Turkey. J Clin Nurs. 2007;14(4):761–8.
  • 7. Köse E, Oturak G, Ekerbiçer H. Bir Grup Tıp Fakültesi Öğrencisinde Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Tutumu ve Sağlık Okuryazarlığı İlişkisinin İncelenmesi. Sak Tıp Derg. 2021;11(2):373–80.
  • 8. Soliman M, Bilszta J. Teaching complementary and alternative medicine in undergraduate medical education: A scoping review. Int J Med Educ. 2021;12:140–149.
  • 9. Sönmez Cİ, Ayhan Başer D, Küçükdağ HN, Kayar O, Acar İ, Döner Güner P. Tıp fakültesi öğrencilerinin geleneksel ve tamamlayıcı tıp ile ilgili bilgi durumlarının ve davranışlarının değerlendirilmesi. Konuralp Med J. 2018;10(3):276–81.
  • 10. Ege B, Kurt M, Ege M, Geyik A. Diş Hekimliği Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları ile İlgili Tutumlarının Değerlendirilmesi. J Tradit Complem Med. 2020;3(2):178–90.
  • 11. Sahin N, Aydın D, Akay B. Hemşirelik öğrencilerinin bütüncül tamamlayıcı ve alternatif tıbba karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Balıkesir Sağlık Bilim Derg. 2019;8(1):21–6.
  • 12. Samanci R, Erdem Sultanoğlu T, Kaya A. Fiziksel tıp ve rehabilitasyon polikliniğine başvuran hastaların geleneksel ve tamamlayıcı tıp yöntemlerini kullanma durumları: Kesitsel bir araştırma. Sağlık Bilim Değer. 2023;13(1):29–34.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Geleneksel, Tamamlayıcı ve Bütünleştirici Tıp (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emine Sarman 0000-0002-4671-9315

Şevval Kocabıyık 0009-0002-7094-6371

Merve Betül Karacif 0009-0002-4255-6915

Zahide Nur Karakoyuncu 0009-0003-4580-0415

Mustafa Samed Uçar 0009-0008-0123-1501

Ahmet Sayar 0009-0002-8689-7316

Çağrı Yılmaz 0009-0001-9258-3586

Yayımlanma Tarihi 28 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 19 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sarman, E., Kocabıyık, Ş., Karacif, M. B., Karakoyuncu, Z. N., vd. (2023). Evaluation of University Students’ Attitudes towards Traditional and Complementary Medicine Practices: A Study at a University in Türkiye. International Journal of Traditional and Complementary Medicine Research, 4(2), 50-57. https://doi.org/10.53811/ijtcmr.1329693

Creative Commons License
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.