İzmit şehrinin bugünkü yerine ilk kurucusu, Bithynia Kralı I. Nikomedes’dir (MÖ 279-250). İzmit şehri
bugün İstanbul ve Bursa’dan sonra Marmara Bölgesinin 3. en büyük şehridir. Fakat MS 4. yüzyıldaki İzmit;
Roma, Antakya (Antiokheia), İskenderiye’den (Aleksanderia) sonra dünyanın en büyük 4. kenti idi. MS 284
yılında Diokletianus’un resmen başkent yaptığı İzmit, 330 yılında İstanbul’un öne çıkıp Bizans İmparatorluğu’nun
başkenti olmasına değin 46 yıl, Roma İmparatorluğu’nun doğudaki başkenti olmuştur. Bu süreçte birçok kamu
yapısı yapılmış şehir ihya edilmiştir. İzmit şehrinin bu ayrıcalıklı durumu şüphesiz Marmara Denizi’nin
doğusundaki karaların içine doğru ilerleyen derin körfezinden gelmektedir. O dönemdeki adıyla Sinus Astacus
veya S. Olbianus olarak adlandırılan bu körfez doğal ve korunaklı bir harp limanı ve tersane işlevini mükemmel
görmekteydi. Anadolu’dan Avrupa’ya giden yolların üzerinde kurulmuş olması İzmit’in sürekli önemli bir kent
olmasını sağlamıştır.
Kent kimliği, bir kenti diğer kentlerden ayırt etmeye, bir anlamda başkalaştırmaya yardımcı olan nitelikler
ve kente özgü olduğu tartışma götürmeyen ögeler olarak tanımlanmaktadır. Bu ögeleri coğrafi ögeler (körfez,
boğaz, dağ vb.), mimari ögeler (Eyfel Kulesi, Kolezyum, Kızıl Meydan, piramitler vb.), iklimsel ögeler (çöl,
ılıman, sürekli yağış alan vb.) ve sosyokültürel ögeler (Rio Karnavalı, Las Vegas’ın eğlence ve kumarı vb.) olarak
gruplandırmak mümkündür.
Tarihi geçmişi prehistorik dönemlere kadar uzanan İzmit (Nikomedia) günümüzde bu geçmişi ile ne
kadar anılmaktadır? Geçmişinin kıyafetlerini ne ölçüde üzerinde taşımaktadır? Bu çalışmada İzmit Belediyesi’nin
düzenlediği Turizmit programı üzerinden, kent kimliğinin oluşturulmasının kent turizmine katkısı üzerinde
durulmuştur. Ayrıca tura katılanlar arasından bir anket çalışması yapılmış, sonuçları yine bu çalışmanın içinde
değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |