Curricula covering educational activities are dynamic and undergo a continuous development process in line with contemporary advancements and needs. With this understanding, in our country, all course curricula have been revised and gradually implemented under the vision of the Türkiye Century Education Model (TCEM). While systematic, scientific, and coordinated development of curricula is important, it is also necessary to evaluate the programs based on the views of the teachers, who are the implementers of them, and to identify and correct their deficiencies and shortcomings aspects. In this context, the study was conducted to determine and evaluate teachers' views and experiences regarding the TCEM Religious Culture and Moral Knowledge (RCMK) course curricula. The research is expected to contribute to identifying potential problems, deficiencies, and needs related to the TCEM RCMK curricula and to updating the programs scientifically. The study was designed according to the case study pattern, a qualitative method. The research group, selected through stratified purposive sampling, consists of 18 RCMK teachers working in 9 different provinces in 7 regions of Turkey, 9 in middle schools and 9 in high schools. In the study, a semi-structured interview form was developed for data collection, and questions were directed to participants through the form. Content analysis was performed on the data obtained from the interviews and four themes were reached by considering the programme elements. These themes were identified as goal, content, learning-teaching process and assessment and evaluation. As a result, it has been determined that teachers have a positive perception of the TCEM RCMK curricula, but they face various issues related to programme dimensions during the implementation process.
Religious Education Türkiye Century Education Model (TCEM) Curriculum Program Development Religious Culture and Moral Knowledge (RCMK)
Eğitimle ilgili faaliyetleri kapsayan öğretim programları, dinamik bir özelliğe sahip olup çağdaş geliş
me ve ihtiyaçlar doğrultusunda geliştirme süreci içerisindendir. Bu anlayışla ülkemizde, Türkiye Yüz
yılı Maarif Modeli (TYMM) vizyonuyla tüm derslerin öğretim programları değiştirilmiş ve kademeli
bir şekilde uygulamaya konulmuştur. Öğretim programlarının sistematik, bilimsel ve koordineli bir
şekilde geliştirilmesi önemli olmakla birlikte; programların, uygulayıcısı olan öğretmenlerin görüşleri
doğrultusunda değerlendirilmesi, yetersiz ve aksayan yönlerinin belirlenip düzeltilmesi de gerekir. Bu
kapsamda çalışma, öğretmenlerin TYMM Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) dersi öğretim program
larına yönelik görüş ve deneyimlerini belirlemek ve değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma
nın, TYMM DKAB öğretim programlarıyla ilgili olası problem, eksiklik ve ihtiyaçların belirlenmesine
ve programların bilimsel zeminde güncellenmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırma,
nitel yöntemlerden durum çalışması desenine göre tasarlanmıştır. Tabakalı amaçlı örnekleme yönte
miyle seçilen araştırmanın çalışma grubunu; Türkiye’nin yedi farklı bölgesindeki dokuz ilden 9’u orta
okul ve 9’u lisede çalışan toplam 18 DKAB öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada, veri toplama aracı
olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu geliştirilmiş ve form aracılığıyla katılımcılara sorular yön
lendirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler üzerinde içerik analizi yapılmış ve program ögeleri
dikkate alınarak dört temaya ulaşılmıştır. Bu temalar; hedef, içerik, öğrenme öğretme süreci ve ölçme
değerlendirme olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak öğretmenlerin TYMM DKAB öğretim programlarıy
la ilgili olumlu bir algıya sahip oldukları fakat uygulama süreçlerinde programların boyutlarıyla ilgili
çeşitli sorunlarla karşılaştıkları tespit edilmiştir.
Din Eğitimi Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (TYMM) Öğretim Programı Program Geliştirme Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB).
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Din Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 6 Mart 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 9 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 1 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 63 |