Kant sonrası metafiziğin gözden düşme sürecinin hızlandığı söylenebilir. Yakın zaman felsefe tartışmaları metafiziğin nesne kavramının yeni okumalarına sahne olmuştur. Bu yazıda Spekülatif gerçekçilik tartışmaları içinde metafiziğinin imkanının Graham Harman ve Harman’a getirdiği eleştirilerle Peter Wolfendale tarafından nasıl tartışıldığı ele alınacaktır. Harman’ın ontolojisi, Heidegger’in yeni bir okuması ile nesne kavramının kurgulanması ile şekillenmiştir. Nesnenin merkezi konumundan dolayı teori, nesne-merkezli ontoloji olarak da isimlendirilmektedir. Wolfendale’in eleştirisi, Harman’ın nesne tanım ve teorisinin oldukça belirsiz olması ve neticede nesnenin neredeyse bilinemez bir konuma getirilmesi iddiası üzerine kuruludur. Böylece, tutarsız bir tutum ortaya koyan Harman bu belirsiz nesne tanımlaması ile Kant’ın bilinemeyen ‘noumen’ini teorisinde yeniden hayata döndürmüştür. Bu makalede, ilk aşamada Harman’ın nesne anlayışı, daha sonra Wolfendale’in ona getirdiği eleştiriler üzerinde odaklanılacaktır. Neticede nesneler teorisi ortaya koymanın ve nesnelerin epistemik değerinin bir metafizik imkan tartılması için ne anlam ifade ettiğine dair genel bir zemine erişmek amaçlanmaktadır.
Spekülatif gerçekçilik nesne-merkezli ontoloji Metafizik Graham Harman Peter Wolfendale Martin Heidegger.
Metaphysics is generally claimed to have been in decline since Kant. Recent debates on the feasibility of metaphysics have introduced renewed readings into metaphysics and theorizations of the object. Speculative realism on the possibility of metaphysics is the target of this article, and Graham Harman is the essential figure for approaching this issue. With a critique on Harman’s speculative realism, Peter Wolfendale triggered a separation within speculative realists. Both Harman and Wolfendale defended the feasibility of metaphysics. Harman’s metaphysics is shaped by a special rendering of Heidegger’s views on objects. Object being the central concept, this theory is also named OOP (Object-oriented philosophy). Wolfendale argues that Harman’s object theory offers such a vague definition of object that it eventually makes the object unknowable. This, according to Wolfendale, creates an incoherent stance for Harman, as this vague definition of object creates a return to Kant’s unknowable noumenon. The first stage of this article will focus on the concept of object as explained by Harman. The second stage will summarize Wolfendale’s criticism that Harman’s objects are neo-Kantian noumena reframed. Eventually, we reach a conclusion that leads to a discussion of the theory of objects and their epistemic value in relation to a defense of metaphysics without discussing the details
Speculative realism object-oriented ontology Metaphysics Graham Harman Peter Wolfendale Martin Heidegger
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 3 |