İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Prekarya Tartışmaları Kavram, Tanım ve Durum

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 4, 133 - 150, 21.12.2019

Öz

Fransa’da Kasım 2018’den bu yana “Sarı yelekliler” adı ile bilinen protesto gösterileri ne sadece Fransa ve Avrupa ile sınırlı tutulabilir ne de ilk ya da son olma özelliği taşımaktadır. Küresel düzeyde yaşanan gelir eşitsizlikleri, toplumların ekonomik ve kültürel olarak kutuplaşmasına neden olmaktadır. 2000’lerin başından bu yana kendini gösteren huzursuzluk ve sorunlar, 2008’de Büyük Durgunluk sonrasında daha da artmış ve 2011’deki devrim ayaklanmaları ile yeni biçimler almıştır. Sosyal adalet ve güvencesiz çalışma paydasında birleşen taleplerin temelinde aslında 1970’lerden bu yana küresel bir dönüşüm geçiren emek-sermaye ilişkileri bulunmaktadır. Fordist-Keynesyen sistemin üretim ve örgütlenmede yerini daha esnek bir yapılanmaya bırakması ile “yeni kapitalizm”in siyasi ve toplumsal tezahürleri ortaya çıkmaktadır. Neoliberal devlet politikaları ile piyasa merkezli yaklaşım ve düzenlemeler, üretimin esnekleşmesi ve güvencesiz hâle gelmesi, emeğin sermaye karşısındaki gücünü gittikçe zayıflatmıştır.

Kaynakça

  • Bauman, Z. (2000). Liquid modernity. UK: Polity Press.
  • Beck, U. (1992). Risk society: Towards a new modernity. London: Sage Publications.
  • Bora, T. ve Erdoğan, N. (2013). ‘Cüppenin, kılıcın, ve kalemin mahcup yoksulları’: Yeni kapitalizm, yeni işsizlik ve beyaz yakalılar. A. Bora, T. Bora, N. Erdoğan ve İ. Üstün (Ed.). Boşuna mı okuduk? Türkiye’de beyaz yakalı işsizliği içinde. İstanbul: İletişim.
  • Breman, J. C. (2013). A bogus concept? New Left Review, 84, 130-138.
  • Butler, J. (2006). Precarious life: The power of mourning and violence. London: Verso.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Merve Akkuş Güvendi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Güvendi, M. A. (2019). Prekarya Tartışmaları Kavram, Tanım ve Durum. İnsan Ve Toplum, 9(4), 133-150.