Criticisms on the failures of the modernity project by those who think about what is happening in the social world, from social scientists and writers to thinkers and artists increase daily. In this regard, Byung-Chul Han, a German thinker of South Korean origin is one of the most popular names in recent times and has also managed to attract attention with his criticisms of the changing dimensions of neoliberalism and capitalism prevalent in the post-industrial age. Similarly, the film Parasite, which was released in 2019 and attracted attention by winning Oscar awards in many branches, appears as a cinematic criticism of the capitalist mentality and the problems it has created. This masterpiece by the famous South Korean director Bong Joon-ho reveals the drama of a lower-class family caught in the grip of greed, resentment, and imitation, showing how capitalism deepens the division between classes with each passing day. The film reveals the situation of late modern people who are crushed under commands such as "positivity performance", "passion for being smooth and perfect", "compulsion to perform and compete", "success and self-marketing", while dreaming of having a job and a more comfortable life. Rather than analyze a film in a sociological context, the article aims to make a modest contribution to the analysis of modern society, starting from the perspective of a South Korean writer and director and his proposal for a new society in the form of the “parasitic society.”
Burnout Society Parasite Post Truth Modernity Byung-Chul Han
Sosyal bilimcilerden düşünürlere, edebiyatçılardan sanatçılara kadar sosyal dünya hakkında olup bitenlere dair kafa yoranların modernlik projesinin başarısızlıklarına yönelik eleştirileri her geçen gün artmaktadır. Son zamanların gözde isimlerinden Güney Kore kökenli Alman düşünür Byung-Chul Han da post-endüstriyel çağda hüküm süren neoliberalizm ve kapitalizmin değişen boyutlarına ilişkin eleştirileri ile dikkatleri üzerine çekmeyi başarmıştır. Benzer şekilde 2019 yılında gösterime giren ve birçok dalda Oscar ödülü kazanarak dikkatleri üzerine çeken Parazit filmi, kapitalist zihniyetin ve ortaya çıkardığı problemlerin sinematik eleştirisi olarak karşımıza çıkmaktadır. Güney Koreli ünlü yönetmen Bong Joon-ho’nun bu başyapıtı, kapitalizmin sınıflar arasındaki ayrımı her geçen gün daha da derinleştirdiğini göstererek hırs, hınç ve öykünmenin kıskacında kalmış, alt sınıflara mensup bir ailenin dramını gözler önüne sermektedir. Filmde, iş sahibi olup daha rahat bir yaşamın hayaliyle “olumluluk performansı”, “pürüzsüz ve mükemmel olma tutkusu”, “performans ve rekabet zorlaması”, “başarı ve kendini pazarlayabilme” gibi buyruklar altında ezilen geç modern insanın durumu gözler önüne serilmektedir. Bir filmi sosyolojik bağlamda analiz etmekten ziyade sosyal teoriler ile filmler arasındaki ilişkide dikkat çekici bir bütünlük olduğunu iddia eden bu makale, “parazit toplum” şeklinde yeni bir toplum önerisi ile Güney Kore kökenli yazar ve yönetmenin perspektifinden yola çıkarak modern toplumun analizine mütevazı bir katkı sunmayı amaçlamıştır.
Yorgunluk Toplumu Parazit filmi hakikat ötesi modernlik Byung-Chul Han
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sinema Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |