Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYA’DA KİMLİKLERİN SUNUMU: FACEBOOK KULLANICILARI ÜZERİNE KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZ

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 11, 83 - 99, 28.12.2019
https://doi.org/10.21645/intermedia.2019.61

Öz

Sosyal ağ denilince ilk akla gelen Facebook, kuruluşundan günümüze geliştirdiği tüm bu çevrimiçi tabanlı yazılım
özellikleri ile kısa sürede bir milyarın üstünde rekor bir kullanıcı sayısına ulaşmıştır. Facebook’da farklı kültürel
kimliklere sahip milyonlarca kullanıcı görsel, işitsel ve metinsel birçok çok içerik paylaşabilmekte bu içerikler
sayesinde bağlantılarını sürdürebilmektedir. Özellikle farklı kültürlerin tanınması ve kültüre ait değerlerin daha
iyi anlaşılarak empati kurulabilmesinde önemli katkı sağlayan Facebook ve benzeri sosyal ağ siteleri, kültürlerin
ortak ve yakın özelliklerini de ortaya çıkarmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı farklı çoğrafi bölgelerde ikamet
eden sosyal ağ (Facebook) kullanıcılarının kültürel ve kimlik farklılıklarını Facebook’da temsil etme boyutunu
incelemektir. Araştırma anket yöntemiyle 15 farklı etnik bölgede Facebook kullanan 750 kişi ile
gerçekleştirilmiştir. Bu yöntem ile bireysel ve grup yapısı incelenmekte, ağ yapısı betimlenmekte, topluluklar
arasında kolayca gözlemlenemeyen ilişkiler görselleştirilerek var olan bağlantılar model haline getirilmektedir.
Araştırmada frekans ve yüzde ile genel değerlendirme yapıldıktan sonra araştırmanın temel problemini oluşturan
kimlik ve kültürel farklılıkların sosyal medya kullanımı üzerine etkilerinin belirlenmesi için T-test ve Tek Yönlü
Varyans Analizi (ANOVA) uygulanmıştır.

Kaynakça

  • Akpolat, Y. (2003). Neden Batı’ya Koşuyoruz? Neden Batı’dan Kaçıyoruz? İstanbul: Q-Matis Yayınları.
  • Alhojely, S. (2016). Different Applications and Techniques for Sentiment Analysis. International Journal of Computer Applications, 154(5), 24–28.
  • Bartlett, J., Reffin, J., Rumball, N. and Williamson, S. (2014). Anti-Social Media, London: Demos.
  • Bilgin, N. (2007). Kimlik İnşası. İzmir: Aşina Kitaplar.
  • Bilgin, N. (1999). Kolektif Kimlik. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Bilgin, N. (1994). Sosyal Bilimlerin Kavşağında Kimlik Sorunu. İzmir; Ege Yayıncılık.
  • Castells, M. (2004). The Network Society: A Cross Cultural Perspective. Cheltenham and Northampton, MA: Edward Elgar Pub.
  • Chau, M., & Xu, J. (2007). Mining communities and their relationships in blogs: A study of online hate groups. International Journal of Human-Computer Studies, 65(1), 57–70.
  • Fearon, J. D. (1999). What Is Identity (As We Now Use the Word)? California: Stanford University.
  • Foldy, E. (2012) Something of collaborative manufacture: The construction of race and gender identities in organizations. The Journal of Applied Behavioral Science, 48(4), 495-524.
  • Ganda, M., 2014. Social Media and Self: Influences on the Formation of Identity and Understanding of Self through Social Networking Sites. Available at: http://dx.doi.org/10.15760/honors.64.
  • Gronlund, N., E. (1998). Assessment of student achievement (7th edition). Boston: Allyn and Bacon.
  • Guo-Ming, C. (2012). The Impact of New Media on Intercultural Communication in Global Context, China Media Research, 8(2), 1-10.
  • Gündüz, U. (2017). The Effect of Social Media on Identity Construction. Mediterranean Journal of Social Sciences, 8(5), 85–92. doi:10.1515/mjss-2017-0026
  • Güvenç, B. (2008). Türk Kimliği, Kültür Tarihinin Kaynakları. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • Hakola, R. (2009). Erik H. Erikson’s identity theory and the formation of early Christianity. Journal of Journal of Beliefs & Values, 30(1), 5-15.
  • Hemwall, P. & Siibak, A. (2011). Writing Identity: gendered values and user content creation in SNS interaction among Estonian and Swedish tweens. Global Studies of Childhood, 7(4), 365-376.
  • Ho, S. S., Lee, E. W. J., & Liao, Y. (2016). Social network sites, friends, and celebrities: The roles of social comparison and celebrity involvement in adolescents body image dissatisfaction. Social Media + Society, 2(3), 1-11.
  • Leca, J. (1998). Uluslar ve Milliyetçilikler, (Çev: Siren İdemen), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Luhtanen, R., & Crocker, J. (1992). A Collective Self-Esteem Scale: Self-Evaluation of One’s Social Identity. Personality and Social Psychology Bulletin, 18(3), 302–318.
  • Owens, T. J. (2003). Self and identity. J. Delamater (Ed.), Handbooks of sociology and social research. Handbook of social psychology (ss. 205-232). New York, NY, US: Kluwer Academic/Plenum Publishers.
  • Phinney, J., S. (1992). The Multigroup Ethnic Identity Measure: A new scale for use with adolescents and young adults from diverse groups. Journal of Adolescent Research, 7(2), 156-176.
  • Rambaree, K., & Knez, I. (2017). Young people’s identity & Facebook behaviour: The role of gender and ethnicity. Cogent Social Sciences, 3(1). doi:10.1080/23311886.2017.1359895
  • Rauch, S. M., & Schanz, K. (2013). Advancing racism with Facebook: Frequency and purpose of Facebook use and the acceptance of prejudiced and egalitarian messages. Computers in Human Behavior, 29(3), 610- 615.
  • Smith, A., D. (20016). Milli Kimlik, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Stryker, S. & Burke, P. J. (2000). The Past, Present, and Future of an Identity Theory. Social Psychology Quarterly, 63(4), 284.
  • Tajfel, H. & Turner, J. (1986). Social identity theory of intergroup behavior, W. Austin & S. Worchel (Ed.), Psychology of intergroup relations (ss. 33-47), Chicago: Nelson-Hall.
  • Turner, J. (1982). Towards a cognitive redefinition of the social group, Henri Tajfel (Ed.), Social identity and intergroup relations, (s. 15), London: Cambridge University Press.
  • Wang, C., & Gu, X. (2019). Influence of adolescents’ peer relationships and social media on academic identity. Asia Pacific Journal of Education, 39(3), 357–371. doi:10.1080/02188791.2019.1598848
  • Young, L., & Soroka, S. (2012). Affective News: The Automated Coding of Sentiment in Political Texts. Political Communication, 29(2), 205–231.
  • Yurdusev, A., N. (1997). Avrupa Kimliğinin Oluşumu ve Türk Kimliği, Türkiye ve Avrupa: Batılılaşma, Kalkınma, Demokrasi, Atila Eralp (der.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Yates, A. K. (2018). Social networking site use, racial identity, racial socialization and the african american igeneration: A glimpse into the future (Order No. 10791802). ProQuest Dissertations & Theses Global.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ufuk Bakan Bu kişi benim 0000-0001-7302-9398

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 25 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Bakan, U. (2019). SOSYAL MEDYA’DA KİMLİKLERİN SUNUMU: FACEBOOK KULLANICILARI ÜZERİNE KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZ. Intermedia International E-Journal, 6(11), 83-99. https://doi.org/10.21645/intermedia.2019.61

Creative Commons Lisansı Intermedia International E-journal

Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.