Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Pandemisi'nin Türkiye’de Mecralara Göre Medya Yatırımlarına Etkisi: Karşılaştırmalı Bir Analiz

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 21, 258 - 272, 29.12.2024
https://doi.org/10.56133/intermedia.1574821

Öz

Covid-19 pandemisi hem dünyada hem de Türkiye’de birçok sektörü ciddi şekillerde etkilemiştir. Covid 19’un önemli ölçüde etkilediği sektörlerden biri olan medya sektörü, özellikle mecralara yapılan medya yatırımları açısından büyük bir dönüşüm yaşamıştır. Bu çalışma, Covid-19 pandemisi öncesi ve sonrasında Türkiye’de medya yatırımlarındaki değişimleri analiz etmekte ve iki dönemi birbiriyle karşılaştırmaktadır. 2017-2023 yıllarını kapsayan incelemede, Deloitte Danışmanlık Şirketi tarafından elde edilen ve Reklamcılar Derneği tarafından yayınlanan veriler kullanılarak Türkiye’de mecralara göre medya yatırımları nicel vaka analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Bulgular, pandemi öncesinde televizyonun toplam medya yatırımları içinde en büyük paya sahip mecra olduğunu, ancak pandeminin etkisiyle dijital medyanın hızla yükseldiğini göstermektedir. Pandemi ile birlikte dijital medya toplam medya yatırımları içinde her geçen yıl daha çok pay almış ve birinci sıraya yerleşmiştir. Pandemi sürecinde insanların dijital platformlara olan ilgisinin artması, reklamverenlerin dijitale daha fazla yatırım yapmasına yol açmıştır. Televizyon hala önemli bir mecra olarak kalsa da, dijital medyanın yükselişi karşısında geleneksel medya kanalları ikinci planda kalmıştır. Sinema, açıkhava, basın ve radyo gibi diğer geleneksel mecraların payı ise pandemi dönemi ile birlikte ciddi bir düşüş yaşamıştır. Bu durum, dijitalleşmenin Türkiye’de medya yatırımlarında belirleyici bir rol oynadığını ortaya koymaktadır.

Etik Beyan

Etik Kurul İznine gerek yoktur.

Destekleyen Kurum

Çalışma herhangi bir destek almamıştır.

Kaynakça

  • Ahmadi, R. (2020). Koronavirüs Pandemisinin (Kovid-19) Toplumsal Etkileri. Bilim Armonisi, 3(2), 65-72. doi: 10.37215/bilar.800484
  • Aslan, R. (2020). “Tarihten Günümüze Epidemiler, Pandemiler ve Covid-19”, Ayrıntı Dergisi, 8(85), 35-41.
  • Ayık, Y. (2022). Covid-19 Pandemi Sürecinde Eğlence ve Bilgi Tabanlı Sosyal Medya Kullanımının Ölçülmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 115-138.
  • Bayraktar, A. (2020). Covid 19 Pandemisinin Finansal Etkileri: BİST İmalat Sektörü Uygulaması. Turkish Studies, 15(8), 3415-3427. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.46807
  • Cereci, S. (2019). Koronavirus Pandemisi Kapsamında Medya Etkileri: Türkiye Örneği, Dijital Communication Journal, 2 (2), 21-36.
  • Dutta, A. N. (2020, March 27). Covid-19 Hits Print Media Hard — Ads And Circulation Dip, Editions See Major Digital Push, Covid-19 hits print media hard — ads and circulation dip, editions see major digital push, Erişim Tarihi: 22.10.2024.
  • Hacıalioğlu, A. B. ve Sağlam, M. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Tüketici Davranışları ve E-Ticaretteki Değişimler, Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 16-29.
  • Kayra, F. (2022). İşletmelerde Büyüme Stratejileri Üzerine Bir Vaka Analizi, Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, Cilt / Vol.: 5, Sayı / Is.: 2, Sayfa / Pages: 111-133.
  • Kestel, T. (2020). Pandeminin Yoksulluğa Etkileri. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını, 22-34.
  • Kırık, A. M. ve Özkoçak, V. (2020). Yeni Dünya Düzeni Bağlamında Sosyal Medya ve Yeni Koronavirüs (Covid-19) Pandemisi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 7, Sayı: 45, 133-154, Doi Number:http://dx.doi.org/10.29228/SOBIDER.43146
  • Marangoz, M. ve Akçam, G. (2023). “Covid-19 Pandemisinin Sektörlere Etkisi: Kavramsal Bir Değerlendirme”. Hitit Ekonomi ve Politika Dergisi, Cilt No 3/Sayı No 1, 14-33.
  • Marangoz, M. ve Özen, E. K. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinin Farklı Alanlarda Dijitalleşmeye Etkileri: Kavramsal Bir Değerlendirme, Hitit Ekonomi ve Politika Dergisi, 1 (1), 54-68.
  • Özgökbel Bilis, P., Bilis, A. E., Kayhan, H. N. ve Piştav Akmeşe, P. (2023). Koronavirüs Covid-19 Salgın Sürecinin Medya Çalışanları Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi, Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 979 994.
  • Öztürk, B. ve Çetinkaya, A. (2021). Pandemi Döneminde Bir Eğitim Aracı Olarak Televizyon: TRT EBA TV. İNİF EDergi, 6(1), 140-162.
  • Reklamcılar Derneği, Deloitte Analizi (2024, Ekim 21). Medya Yatırımları, https://www.rd.org.tr/medya-yatirimlari.
  • Süleymanoğlu-Kürüm, R. (2021). Uluslararası İlişkilerde Nitel Yöntemlerle Makale Yazımı: Vaka Analizi ve İncelikleri, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 42: Özel sayı 1, ss. 149-168.
  • Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları, Reklamcılar Derneği Raporu, 2017. 2017-RD-medya-ve-reklam- yatirimlari-2017-Raporu.pdf. (Erişim Tarihi: 21 Ekim 2024).
  • Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2018 Yılsonu Raporu. 2018-turkiyede-medya-ve-reklam-yatirimlari.pdf. (Erişim Tarihi: 21 Ekim 2024).
  • Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2019 Yıl Sonu Raporu. 2019-medya_yatirimlari_2019_.pdf. (Erişim Tarihi: 21 Ekim 2024).
  • Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2020 Raporu. 2020-medya-ve-reklam-yatirimlari-2020-raporu.pdf. (Erişim Tarihi: 21 Ekim 2024).
  • Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2021 Raporu. 2021 medyayatirimlari_2021yilsonu_raporu_final.pdf. (Erişim Tarihi: 21 Ekim 2024).
  • Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2022 Raporu. 2022 Medya ve Reklam Yatırımları Raporu1142023094731.pdf. (Erişim Tarihi: 21 Ekim 2024).
  • Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2023 Raporu. 2023-Türkiye'de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2023 Raporu442024170601.pdf. (Erişim Tarihi: 21 Ekim 2024).

The Impact of the Covid-19 Pandemic on Media Investments by Medium in Turkey: A Comparative Analysis

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 21, 258 - 272, 29.12.2024
https://doi.org/10.56133/intermedia.1574821

Öz

The Covid-19 pandemic has seriously affected many sectors both in the world and in Turkey. The media sector, one of the sectors significantly affected by Covid-19, has experienced a major transformation, especially in terms of media investments made in media outlets. This study analyzes the changes in media investments in Turkey before and after the Covid-19 pandemic and compares the two periods. In the study covering the years 2017-2023, media investments by medium in Turkey were analyzed using the quantitative case analysis method, using data obtained by Deloitte Consulting Company and published by the Advertisers Association. The findings show that television had the largest share in total media investments before the pandemic, but digital media increased rapidly with the impact of the pandemic. With the pandemic, digital media has gained a larger share in total media investments every year and has taken first place. The increase in people’s interest in digital platforms during the pandemic has led advertisers to invest more in digital. Although television still remains an important medium, traditional media channels have taken a backseat to the rise of digital media. The share of other traditional media such as cinema, outdoor, press and radio has experienced a significant decline during the pandemic period. This situation reveals that digitalization plays a decisive role in media investments in Turkey.

Kaynakça

  • Ahmadi, R. (2020). Koronavirüs Pandemisinin (Kovid-19) Toplumsal Etkileri. Bilim Armonisi, 3(2), 65-72. doi: 10.37215/bilar.800484
  • Aslan, R. (2020). “Tarihten Günümüze Epidemiler, Pandemiler ve Covid-19”, Ayrıntı Dergisi, 8(85), 35-41.
  • Ayık, Y. (2022). Covid-19 Pandemi Sürecinde Eğlence ve Bilgi Tabanlı Sosyal Medya Kullanımının Ölçülmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 115-138.
  • Bayraktar, A. (2020). Covid 19 Pandemisinin Finansal Etkileri: BİST İmalat Sektörü Uygulaması. Turkish Studies, 15(8), 3415-3427. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.46807
  • Cereci, S. (2019). Koronavirus Pandemisi Kapsamında Medya Etkileri: Türkiye Örneği, Dijital Communication Journal, 2 (2), 21-36.
  • Dutta, A. N. (2020, March 27). Covid-19 Hits Print Media Hard — Ads And Circulation Dip, Editions See Major Digital Push, Covid-19 hits print media hard — ads and circulation dip, editions see major digital push, Erişim Tarihi: 22.10.2024.
  • Hacıalioğlu, A. B. ve Sağlam, M. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Tüketici Davranışları ve E-Ticaretteki Değişimler, Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 16-29.
  • Kayra, F. (2022). İşletmelerde Büyüme Stratejileri Üzerine Bir Vaka Analizi, Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, Cilt / Vol.: 5, Sayı / Is.: 2, Sayfa / Pages: 111-133.
  • Kestel, T. (2020). Pandeminin Yoksulluğa Etkileri. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını, 22-34.
  • Kırık, A. M. ve Özkoçak, V. (2020). Yeni Dünya Düzeni Bağlamında Sosyal Medya ve Yeni Koronavirüs (Covid-19) Pandemisi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 7, Sayı: 45, 133-154, Doi Number:http://dx.doi.org/10.29228/SOBIDER.43146
  • Marangoz, M. ve Akçam, G. (2023). “Covid-19 Pandemisinin Sektörlere Etkisi: Kavramsal Bir Değerlendirme”. Hitit Ekonomi ve Politika Dergisi, Cilt No 3/Sayı No 1, 14-33.
  • Marangoz, M. ve Özen, E. K. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinin Farklı Alanlarda Dijitalleşmeye Etkileri: Kavramsal Bir Değerlendirme, Hitit Ekonomi ve Politika Dergisi, 1 (1), 54-68.
  • Özgökbel Bilis, P., Bilis, A. E., Kayhan, H. N. ve Piştav Akmeşe, P. (2023). Koronavirüs Covid-19 Salgın Sürecinin Medya Çalışanları Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi, Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 979 994.
  • Öztürk, B. ve Çetinkaya, A. (2021). Pandemi Döneminde Bir Eğitim Aracı Olarak Televizyon: TRT EBA TV. İNİF EDergi, 6(1), 140-162.
  • Reklamcılar Derneği, Deloitte Analizi (2024, Ekim 21). Medya Yatırımları, https://www.rd.org.tr/medya-yatirimlari.
  • Süleymanoğlu-Kürüm, R. (2021). Uluslararası İlişkilerde Nitel Yöntemlerle Makale Yazımı: Vaka Analizi ve İncelikleri, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 42: Özel sayı 1, ss. 149-168.
  • Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları, Reklamcılar Derneği Raporu, 2017. 2017-RD-medya-ve-reklam- yatirimlari-2017-Raporu.pdf. (Erişim Tarihi: 21 Ekim 2024).
  • Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2018 Yılsonu Raporu. 2018-turkiyede-medya-ve-reklam-yatirimlari.pdf. (Erişim Tarihi: 21 Ekim 2024).
  • Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2019 Yıl Sonu Raporu. 2019-medya_yatirimlari_2019_.pdf. (Erişim Tarihi: 21 Ekim 2024).
  • Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2020 Raporu. 2020-medya-ve-reklam-yatirimlari-2020-raporu.pdf. (Erişim Tarihi: 21 Ekim 2024).
  • Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2021 Raporu. 2021 medyayatirimlari_2021yilsonu_raporu_final.pdf. (Erişim Tarihi: 21 Ekim 2024).
  • Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2022 Raporu. 2022 Medya ve Reklam Yatırımları Raporu1142023094731.pdf. (Erişim Tarihi: 21 Ekim 2024).
  • Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2023 Raporu. 2023-Türkiye'de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2023 Raporu442024170601.pdf. (Erişim Tarihi: 21 Ekim 2024).
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gazetecilik Çalışmaları, İletişim Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aygün Özsalih 0000-0003-4175-3001

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2024
Kabul Tarihi 6 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Özsalih, A. (2024). Covid-19 Pandemisi’nin Türkiye’de Mecralara Göre Medya Yatırımlarına Etkisi: Karşılaştırmalı Bir Analiz. Intermedia International E-Journal, 11(21), 258-272. https://doi.org/10.56133/intermedia.1574821

Creative Commons Lisansı Intermedia International E-journal

Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.