Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fatih Projesine Yönelik Görüşleri: Farkındalık, Öngörü ve Beklentiler

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 34 - 43, 27.12.2017

Öz

Türkiye’de eğitim öğretim
teknolojileri alanında yapılan büyük projelerden biri olan “Fırsatları Artırma
ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH)” projesi Milli Eğitim Bakanlığı
tarafından hayata geçirilmiştir. Oluşturulan teknoloji tabanlı sınıf ve
eğitim-öğretim materyallerinin yanı sıra uygulayıcılar olan öğretmenlerinde
hazır bulunurlukları da önemlidir. Bu hedefler doğrultusunda eğitim öğretim
basamaklarının ilk sırasında yer alan sınıf öğretmeni adaylarının FATİH
projesine yönelik farkındalık, öngörü ve beklentileri incelenmiştir. Çalışma
Kilis 7 Aralık Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf öğretmenliğinde tesadüfi
örnekleme yöntemi ile seçilen, 120 kadın, 46 erkek olmak üzere toplam 166
öğretmen adayını kapsamıştır. Çalışma ilişkisel tarama modeliyle
gerçekleştirilmiştir. Öğretmen adaylarının görüşlerini belirlemek için Karal ve
ark. (2013) tarafından oluşturulan “FATİH Projesine Yönelik Görüş Değerlendirme
Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach-alpha güvenirlik katsayısı 0.937
olarak bulunmuştur. Öğretmen adaylarının demografik bilgileri kişisel bilgi
formu ile elde edilmiştir. Verilerin analizi için frekans ve yüzdelik tablosu,
tek yönlü varyans analizi (ANOVA), bağımsız gruplar t-testi ve Tukey testi
istatistiksel yöntemlerinden yararlanılmıştır. Farkındalık alt boyutu
incelendiğinde X=81.55 ortalama değerine göre sınıf öğretmeni adaylarının proje
ile sağlanacak teknolojik faydalar konusunda yüksek farkındalığa sahip
oldukları görülmektedir. Öngörü alt boyutu puan ortalaması X=42.14 değerine
göre iyi olması, katılımcıların FATİH projesinin yürütülmesinde olumlu yönde
olduklarını ancak sınıflardaki öğrenci yoğunluğu, teknoloji bağımlılığı ve
sürecin uzun zaman alabilmesine yönelik düşük tutum gösterdikleri görülmüştür.
Beklenti alt boyu incelendiğinde X=53.00 ortalama değerine göre yüksek olması
öğretmen adaylarının projenin başarıya ulaşma beklentilerinin yüksek olduğunu
göstermektedir. Projeye olumlu tutum gösteren sınıf öğretmeni adaylarının en
büyük kaygılarının başında gelen sınıflardaki öğrenci yoğunluğu ve alt yapı
süreçlerinin çözümü maddi olanaklar dahilinde çözülebilecek bir sorundur. 

Kaynakça

  • Akçay, N. O., Halmatov, M. (2015). Okulöncesi öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutumlarının incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1).
  • Alkan, T., Bilici, A., Akdur, T. E., Temizhan, O., Çiçek, H. (2011). Fırsatları artırma teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) Projesi. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September, Fırat University, Elazığ- Turkey
  • Bayrakçı, M. (2005). Avrupa birliği ve Türkiye eğitim politikalarında bilgi ve iletişim teknolojileri ve mevcut uygulamalar. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/167/index3- bayrakci.htm adresinden 20.09.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Çelik, H. C., Bindak, R. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 27-38.
  • Çevik Kılıç, D. B. (2015). Müzik Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Kullanma Becerileri Ve Bilgisayarlara Yönelik Tutumları. Balikesir University Journal Of Social Sciences Institute, 18(33).
  • Çoklar, A. N. (2012). Evaluations of Students on Facebook As An Educational Environment. Online Submission.
  • Demiralay, R., Başarmak, U., Karadeniz, Ş. (2009). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutumlarının, bilgisayar yaşantıları açısından değerlendirilmesi, 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Sempozyumu, 7-9.
  • Delen, E., Bulut, O. (2011). The Relationship Between Students’ Exposure to Technology and Their Achievement in Science and Math. Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 10(3), 311–317.
  • Günbayı, İ., Yörük, T. (2014). Yönetici ve öğretmenlerin eğitimde FATİH projesinin uygulanma düzeyine ilişkin görüşleri (Antalya ili Muratpaşa ilçesi örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 189-211.
  • Hakkari, F., Tüysüz, C., Atalar, T. (2015). Öğretmenlerin Bilgisayar Yeterlikleri Ve Öğretimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 460-481.
  • ISTE, (2008). National Educational Standards for Teachers. http://www.iste.org/docs/pdfs/nets-t-standards.pdf?sfvrsn=2 adresinden 20.09.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Karal, H., Aktaş, İ., Turgut, Y. E., Gökoğlu, S., Aksoy, N., Çakır, Ö. (2013). FATİH projesine yönelik görüşleri değerlendirme ölçeği: Güvenirlik ve geçerlilik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2).
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M., Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik bilişim, 11, 123-129.
  • Korkmaz, A., Aktürk, C., Karimi, O. (2013). Fatih Projesi Sürecinde Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilgisayara Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Kilis 7 Aralık Üniversitesi Örneği. Türkiye’de İnternet Konferansı, inet-tr, 13, 9-11.
  • Kutluca, T., Ekici, G. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ve öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38).
  • MEB http:// fatihprojesi.meb.gov.tr
  • Shashaani, Lily. (1993). "Gender-based differences in attitudes toward computers." Computers & Education 20, no. 2: 169-181.
  • Schumacher, P., Morahan-Martin, J. (2001). Gender, Internet and computer attitudes and experiences. Computers in human behavior, 17(1), 95-110.
  • Sadik, Alaa. (2006). "Factors influencing teachers’ attitudes toward personal use and school use of computers new evidence from a developing nation." Evaluation Review 30, no. 1: 86-113.
  • Şahin, A., Akçay A. (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 6(2).
  • Yılmaz, E., Tomris, G., Kurt, A. A. (2016). Pre-school Teachers’ Self-efficacy Beliefs and Their Attitudes towards the Use of Technological Tools: Balıkesir Province Sample. Anadolu Journal Of Educational Sciences International, 6(1).
  • Zayim, N., İşleyen Fi., Gülkesen K.H., Saka O. (2002). Tıp Fakültesine Başlayan Öğrencilerin Bilgisayara Karşı Tutumları ve Bilgisayar Becerileri. Türkiye'de İnternet Konferansı, Inettr'02, 19– 21 Aralık, İstanbul.
Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 34 - 43, 27.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Akçay, N. O., Halmatov, M. (2015). Okulöncesi öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutumlarının incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1).
  • Alkan, T., Bilici, A., Akdur, T. E., Temizhan, O., Çiçek, H. (2011). Fırsatları artırma teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) Projesi. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September, Fırat University, Elazığ- Turkey
  • Bayrakçı, M. (2005). Avrupa birliği ve Türkiye eğitim politikalarında bilgi ve iletişim teknolojileri ve mevcut uygulamalar. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/167/index3- bayrakci.htm adresinden 20.09.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Çelik, H. C., Bindak, R. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 27-38.
  • Çevik Kılıç, D. B. (2015). Müzik Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Kullanma Becerileri Ve Bilgisayarlara Yönelik Tutumları. Balikesir University Journal Of Social Sciences Institute, 18(33).
  • Çoklar, A. N. (2012). Evaluations of Students on Facebook As An Educational Environment. Online Submission.
  • Demiralay, R., Başarmak, U., Karadeniz, Ş. (2009). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutumlarının, bilgisayar yaşantıları açısından değerlendirilmesi, 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Sempozyumu, 7-9.
  • Delen, E., Bulut, O. (2011). The Relationship Between Students’ Exposure to Technology and Their Achievement in Science and Math. Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 10(3), 311–317.
  • Günbayı, İ., Yörük, T. (2014). Yönetici ve öğretmenlerin eğitimde FATİH projesinin uygulanma düzeyine ilişkin görüşleri (Antalya ili Muratpaşa ilçesi örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 189-211.
  • Hakkari, F., Tüysüz, C., Atalar, T. (2015). Öğretmenlerin Bilgisayar Yeterlikleri Ve Öğretimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 460-481.
  • ISTE, (2008). National Educational Standards for Teachers. http://www.iste.org/docs/pdfs/nets-t-standards.pdf?sfvrsn=2 adresinden 20.09.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Karal, H., Aktaş, İ., Turgut, Y. E., Gökoğlu, S., Aksoy, N., Çakır, Ö. (2013). FATİH projesine yönelik görüşleri değerlendirme ölçeği: Güvenirlik ve geçerlilik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2).
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M., Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik bilişim, 11, 123-129.
  • Korkmaz, A., Aktürk, C., Karimi, O. (2013). Fatih Projesi Sürecinde Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilgisayara Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Kilis 7 Aralık Üniversitesi Örneği. Türkiye’de İnternet Konferansı, inet-tr, 13, 9-11.
  • Kutluca, T., Ekici, G. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ve öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38).
  • MEB http:// fatihprojesi.meb.gov.tr
  • Shashaani, Lily. (1993). "Gender-based differences in attitudes toward computers." Computers & Education 20, no. 2: 169-181.
  • Schumacher, P., Morahan-Martin, J. (2001). Gender, Internet and computer attitudes and experiences. Computers in human behavior, 17(1), 95-110.
  • Sadik, Alaa. (2006). "Factors influencing teachers’ attitudes toward personal use and school use of computers new evidence from a developing nation." Evaluation Review 30, no. 1: 86-113.
  • Şahin, A., Akçay A. (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 6(2).
  • Yılmaz, E., Tomris, G., Kurt, A. A. (2016). Pre-school Teachers’ Self-efficacy Beliefs and Their Attitudes towards the Use of Technological Tools: Balıkesir Province Sample. Anadolu Journal Of Educational Sciences International, 6(1).
  • Zayim, N., İşleyen Fi., Gülkesen K.H., Saka O. (2002). Tıp Fakültesine Başlayan Öğrencilerin Bilgisayara Karşı Tutumları ve Bilgisayar Becerileri. Türkiye'de İnternet Konferansı, Inettr'02, 19– 21 Aralık, İstanbul.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma
Yazarlar

Adem Korkmaz

Tarık Talan Bu kişi benim

Selma Büyükgöze Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Korkmaz, A., Talan, T., & Büyükgöze, S. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fatih Projesine Yönelik Görüşleri: Farkındalık, Öngörü ve Beklentiler. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 34-43.
AMA Korkmaz A, Talan T, Büyükgöze S. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fatih Projesine Yönelik Görüşleri: Farkındalık, Öngörü ve Beklentiler. UGEAD - IntJCES. Aralık 2017;3(2):34-43.
Chicago Korkmaz, Adem, Tarık Talan, ve Selma Büyükgöze. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fatih Projesine Yönelik Görüşleri: Farkındalık, Öngörü Ve Beklentiler”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 3, sy. 2 (Aralık 2017): 34-43.
EndNote Korkmaz A, Talan T, Büyükgöze S (01 Aralık 2017) Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fatih Projesine Yönelik Görüşleri: Farkındalık, Öngörü ve Beklentiler. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 3 2 34–43.
IEEE A. Korkmaz, T. Talan, ve S. Büyükgöze, “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fatih Projesine Yönelik Görüşleri: Farkındalık, Öngörü ve Beklentiler”, UGEAD - IntJCES, c. 3, sy. 2, ss. 34–43, 2017.
ISNAD Korkmaz, Adem vd. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fatih Projesine Yönelik Görüşleri: Farkındalık, Öngörü Ve Beklentiler”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 3/2 (Aralık 2017), 34-43.
JAMA Korkmaz A, Talan T, Büyükgöze S. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fatih Projesine Yönelik Görüşleri: Farkındalık, Öngörü ve Beklentiler. UGEAD - IntJCES. 2017;3:34–43.
MLA Korkmaz, Adem vd. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fatih Projesine Yönelik Görüşleri: Farkındalık, Öngörü Ve Beklentiler”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 2, 2017, ss. 34-43.
Vancouver Korkmaz A, Talan T, Büyükgöze S. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fatih Projesine Yönelik Görüşleri: Farkındalık, Öngörü ve Beklentiler. UGEAD - IntJCES. 2017;3(2):34-43.