Öz
Bu çalışmanın amacı Batı Karadeniz Bölgesi’nde yer alan bir devlet üniversitesinin yabancı
diller yüksekokulunda öğrenim görmekte olan hazırlık sınıfı öğrencileri ile bu kurumda
çalışan öğretim elemanlarının yabancı dil öğretiminde deyim bilgisi ilgili görüşlerini ve
öğrencilerin deyimlerin öğretimine ihtiyaç duyup duymadıklarını belirlemektir. Araştırmada,
katılımcıların bireysel algılarını, deneyimlerini ve bakış açılarını öğrenme, mevcut durumları
anlama ve açıklama amacıyla nitel araştırma yaklaşımı desenlerinden biri olan durum
çalışması kullanılmıştır. Araştırmaya ölçüt örnekleme yöntemi ile bahsi geçen kurumda
öğrenim görmekte olan orta ve orta-üst seviye İngilizce bilgisine sahip 30 hazırlık sınıfı
öğrenci ve 10 öğretim görevlisi dâhil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak açık uçlu soruların
yer aldığı bir görüşme formu kullanılmıştır ve veriler katılımcılardan yazılı bir şekilde
toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda, İngilizce öğreniminde deyimler katılımcılar tarafından önemli görülmesine
rağmen, kullanılan ders kitaplarında bu konuya yeterince yer verilmediği görüşünün hâkim
olduğu ortaya çıkmıştır. Bunun yanı sıra, öğrencilerin bu tür ifadelerle karşılaştıklarında
onları anlamlandırmakta ve öğrenmekte zorlandıkları, dolayısıyla kullanmaya ihtiyaç
duyduklarında da bu konuda eksiklik hissettikleri görülmüştür. Bu nedenle, bir yıllık süreyi
İngilizce öğrenimiyle geçiren ve bu sürecin sonunda ileri düzeyde İngilizce becerilerine
ulaşması hedeflenen öğrencilerin hedef dilin kültürel özellikleri hakkında da bilgi sahibi
olmasını sağlayan ve özellikle de günlük hayatta, dilin gerçek ortamında kullanıldığında sıkça
ihtiyaç duyulan deyimsel ifadelere yer verilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.