Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İngilizce Öğretiminde Deyimsel İfadelerin Öğretiminin Gerekliliğine İlişkin Görüşlerin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 1 - 14, 28.02.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı Batı Karadeniz Bölgesi’nde yer alan bir devlet üniversitesinin yabancı
diller yüksekokulunda öğrenim görmekte olan hazırlık sınıfı öğrencileri ile bu kurumda
çalışan öğretim elemanlarının yabancı dil öğretiminde deyim bilgisi ilgili görüşlerini ve
öğrencilerin deyimlerin öğretimine ihtiyaç duyup duymadıklarını belirlemektir. Araştırmada,
katılımcıların bireysel algılarını, deneyimlerini ve bakış açılarını öğrenme, mevcut durumları
anlama ve açıklama amacıyla nitel araştırma yaklaşımı desenlerinden biri olan durum
çalışması kullanılmıştır. Araştırmaya ölçüt örnekleme yöntemi ile bahsi geçen kurumda
öğrenim görmekte olan orta ve orta-üst seviye İngilizce bilgisine sahip 30 hazırlık sınıfı
öğrenci ve 10 öğretim görevlisi dâhil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak açık uçlu soruların
yer aldığı bir görüşme formu kullanılmıştır ve veriler katılımcılardan yazılı bir şekilde
toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda, İngilizce öğreniminde deyimler katılımcılar tarafından önemli görülmesine
rağmen, kullanılan ders kitaplarında bu konuya yeterince yer verilmediği görüşünün hâkim
olduğu ortaya çıkmıştır. Bunun yanı sıra, öğrencilerin bu tür ifadelerle karşılaştıklarında
onları anlamlandırmakta ve öğrenmekte zorlandıkları, dolayısıyla kullanmaya ihtiyaç
duyduklarında da bu konuda eksiklik hissettikleri görülmüştür. Bu nedenle, bir yıllık süreyi
İngilizce öğrenimiyle geçiren ve bu sürecin sonunda ileri düzeyde İngilizce becerilerine
ulaşması hedeflenen öğrencilerin hedef dilin kültürel özellikleri hakkında da bilgi sahibi
olmasını sağlayan ve özellikle de günlük hayatta, dilin gerçek ortamında kullanıldığında sıkça
ihtiyaç duyulan deyimsel ifadelere yer verilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abisamra S N (2002). Teaching Idioms. http://abisamra02.tripod.com/idioms adresinden erişilmiştir.
  • Akkök E A (2011). Yabancı Dilde Deyimlerin Öğretimi. Dil Dergisi, 143, 59-77
  • Aksan D (2000). Her Yönüyle Dil: Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Aksoy Ö A (1988). Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü. İstanbul: İnkılâp Kitapevi Yayınları.
  • Andreou G, Galantomos L (2007). Designing a Conceptual Syllabus For Teaching Metaphors And Idioms in A Foreign Language Context. Porta Linguarum, (9):69-77.
  • Angel R D (2016). Learners’ Beliefs about the Notion of Idiom. English Linguistics Research, 5(3),62-71.
  • Asl F M (2013). The impact of Context on Learning Idioms in EFL Classes. TESOL Journal, 37(1), 1-12.
  • Bateni M (2010). Collocations and Idioms and Their Translatability. Iranian Studies, 43(5),591-597.
  • Bulut T (2004). Idiom Processing in L2: Through Rose-colored Glasses. The Reading Matrix, 4(2),105- 116.
  • Burke D (1998). Without Slang and Idioms, Students Are “In the Dark!”. ESL Magazine, 1(5),20 – 23.
  • Büyüköztürk Ş, Kılıç Çakmak E, Akgün Ö E, Karadeniz Ş, Demirel F (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chuang Y (2013). A Study Of The Relationship Between College EFL Learners’ Vocabulary Size And Idiomatic Reading Comprehension. NCUE Journal of Humanities, 7, 59-76.
  • Cooper C (1998). Teaching Idioms. Foreign Language Annals, 31 (2), 255 – 266.
  • Cooper T (2012). Processing of Idioms by L2 Learners of English. TESOL Quarterly, (33)2,233-262.
  • Creswell J W (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri; Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Çakir I (2011). How do Learners Perceive Idioms in EFL Classes? Ekev Akademi Dergisi, 15(47), 371-381.
  • Delisle J (2001). Çeviri Yöntemleri İçin Söylem Çözümlemesi, (Çev. J. Umran Derkunt). İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları.
  • Eltahir R (2003). Teaching and Learning Of Idiomatic Expressions And Multiword Verbs Of English in The Context Of Sudan. Doktora Tezi. Hyderabad: University of Hyderabad.
  • Güneş S (2009). Yabancı Dil Öğretiminde Deyim Öğretimi: Yöntemler, Teknikler ve Uygulamalar. Dilbilim, 2 (2), 1-15.
  • Liontas J I (2002). Exploring Second Language Learners' Notions Of Idiomaticity. System, 30 (3), 289-313.
  • Mahmoud A (2002). Interlingual Transfer of Idioms by Arab Learners of English. I-TESL-Journal, 8(12), 1-5.
  • Maisa S, & Karunakaran T (2013). Idioms and Importance of Teaching Idioms to ESL Students: A Study on Teacher Beliefs. Asian Journal of Humanities and Social Sciences, 1(1), 1-13.
  • Merriam-Webster’s Dictionary (2018). https://www.merriam-webster.com/dictionary/idiom adresinden erişilmiştir.
  • Najarzadegan S, Ketabi S (2015). Teachers’ Beliefs about Teaching Idiomatic Expressions: The Case of Iranian EFL Learners. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 2 (3), 120-132.
  • Nippold M (2003). Mental Imagery and Idioms Comprehension: A Comparison of School-age Children and Adults. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 46(4),788-799.
  • Noor H, Fallatah M (2010). An Investigation of Some Difficulties in Idioms Encountered by Saudi Learners of English. International Journal of Arabic-English Studies, 1, 147-174.
  • Palmer F R (2001). Semantik: Yeni bir Anlambilim Projesi.(Çev. R. Ertürk). Ankara: Kitabiyat Yayınevi.
  • Tarcaoanu M C (2012). Teaching and Learning Idioms in English (Theoretical and Practical Considerations). Scientific Journal of Humanistic Studies, 4(7), 220-228.
  • Yavuz N (2010). Yabancı Dilde Deyimlerin Öğretimi İçin Bir Araç Geliştirme Denemesi. Dil Dergisi. 147, 7-21
  • Yıldırım A, Şimşek H (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 1 - 14, 28.02.2019

Öz

Kaynakça

  • Abisamra S N (2002). Teaching Idioms. http://abisamra02.tripod.com/idioms adresinden erişilmiştir.
  • Akkök E A (2011). Yabancı Dilde Deyimlerin Öğretimi. Dil Dergisi, 143, 59-77
  • Aksan D (2000). Her Yönüyle Dil: Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Aksoy Ö A (1988). Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü. İstanbul: İnkılâp Kitapevi Yayınları.
  • Andreou G, Galantomos L (2007). Designing a Conceptual Syllabus For Teaching Metaphors And Idioms in A Foreign Language Context. Porta Linguarum, (9):69-77.
  • Angel R D (2016). Learners’ Beliefs about the Notion of Idiom. English Linguistics Research, 5(3),62-71.
  • Asl F M (2013). The impact of Context on Learning Idioms in EFL Classes. TESOL Journal, 37(1), 1-12.
  • Bateni M (2010). Collocations and Idioms and Their Translatability. Iranian Studies, 43(5),591-597.
  • Bulut T (2004). Idiom Processing in L2: Through Rose-colored Glasses. The Reading Matrix, 4(2),105- 116.
  • Burke D (1998). Without Slang and Idioms, Students Are “In the Dark!”. ESL Magazine, 1(5),20 – 23.
  • Büyüköztürk Ş, Kılıç Çakmak E, Akgün Ö E, Karadeniz Ş, Demirel F (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chuang Y (2013). A Study Of The Relationship Between College EFL Learners’ Vocabulary Size And Idiomatic Reading Comprehension. NCUE Journal of Humanities, 7, 59-76.
  • Cooper C (1998). Teaching Idioms. Foreign Language Annals, 31 (2), 255 – 266.
  • Cooper T (2012). Processing of Idioms by L2 Learners of English. TESOL Quarterly, (33)2,233-262.
  • Creswell J W (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri; Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Çakir I (2011). How do Learners Perceive Idioms in EFL Classes? Ekev Akademi Dergisi, 15(47), 371-381.
  • Delisle J (2001). Çeviri Yöntemleri İçin Söylem Çözümlemesi, (Çev. J. Umran Derkunt). İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları.
  • Eltahir R (2003). Teaching and Learning Of Idiomatic Expressions And Multiword Verbs Of English in The Context Of Sudan. Doktora Tezi. Hyderabad: University of Hyderabad.
  • Güneş S (2009). Yabancı Dil Öğretiminde Deyim Öğretimi: Yöntemler, Teknikler ve Uygulamalar. Dilbilim, 2 (2), 1-15.
  • Liontas J I (2002). Exploring Second Language Learners' Notions Of Idiomaticity. System, 30 (3), 289-313.
  • Mahmoud A (2002). Interlingual Transfer of Idioms by Arab Learners of English. I-TESL-Journal, 8(12), 1-5.
  • Maisa S, & Karunakaran T (2013). Idioms and Importance of Teaching Idioms to ESL Students: A Study on Teacher Beliefs. Asian Journal of Humanities and Social Sciences, 1(1), 1-13.
  • Merriam-Webster’s Dictionary (2018). https://www.merriam-webster.com/dictionary/idiom adresinden erişilmiştir.
  • Najarzadegan S, Ketabi S (2015). Teachers’ Beliefs about Teaching Idiomatic Expressions: The Case of Iranian EFL Learners. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 2 (3), 120-132.
  • Nippold M (2003). Mental Imagery and Idioms Comprehension: A Comparison of School-age Children and Adults. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 46(4),788-799.
  • Noor H, Fallatah M (2010). An Investigation of Some Difficulties in Idioms Encountered by Saudi Learners of English. International Journal of Arabic-English Studies, 1, 147-174.
  • Palmer F R (2001). Semantik: Yeni bir Anlambilim Projesi.(Çev. R. Ertürk). Ankara: Kitabiyat Yayınevi.
  • Tarcaoanu M C (2012). Teaching and Learning Idioms in English (Theoretical and Practical Considerations). Scientific Journal of Humanistic Studies, 4(7), 220-228.
  • Yavuz N (2010). Yabancı Dilde Deyimlerin Öğretimi İçin Bir Araç Geliştirme Denemesi. Dil Dergisi. 147, 7-21
  • Yıldırım A, Şimşek H (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Orhan Ataman

Abdurrahman Kılıç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ataman, O., & Kılıç, A. (2019). İngilizce Öğretiminde Deyimsel İfadelerin Öğretiminin Gerekliliğine İlişkin Görüşlerin İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1-14.
AMA Ataman O, Kılıç A. İngilizce Öğretiminde Deyimsel İfadelerin Öğretiminin Gerekliliğine İlişkin Görüşlerin İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. Şubat 2019;4(2):1-14.
Chicago Ataman, Orhan, ve Abdurrahman Kılıç. “İngilizce Öğretiminde Deyimsel İfadelerin Öğretiminin Gerekliliğine İlişkin Görüşlerin İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 4, sy. 2 (Şubat 2019): 1-14.
EndNote Ataman O, Kılıç A (01 Şubat 2019) İngilizce Öğretiminde Deyimsel İfadelerin Öğretiminin Gerekliliğine İlişkin Görüşlerin İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 4 2 1–14.
IEEE O. Ataman ve A. Kılıç, “İngilizce Öğretiminde Deyimsel İfadelerin Öğretiminin Gerekliliğine İlişkin Görüşlerin İncelenmesi”, UGEAD - IntJCES, c. 4, sy. 2, ss. 1–14, 2019.
ISNAD Ataman, Orhan - Kılıç, Abdurrahman. “İngilizce Öğretiminde Deyimsel İfadelerin Öğretiminin Gerekliliğine İlişkin Görüşlerin İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 4/2 (Şubat 2019), 1-14.
JAMA Ataman O, Kılıç A. İngilizce Öğretiminde Deyimsel İfadelerin Öğretiminin Gerekliliğine İlişkin Görüşlerin İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2019;4:1–14.
MLA Ataman, Orhan ve Abdurrahman Kılıç. “İngilizce Öğretiminde Deyimsel İfadelerin Öğretiminin Gerekliliğine İlişkin Görüşlerin İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 4, sy. 2, 2019, ss. 1-14.
Vancouver Ataman O, Kılıç A. İngilizce Öğretiminde Deyimsel İfadelerin Öğretiminin Gerekliliğine İlişkin Görüşlerin İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2019;4(2):1-14.