Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi öğretmen adaylarının serbest zamanda sıkılma algısı ve motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin tespit edilmesi ile birlikte serbest zamanda sıkılma algısı ve motivasyonun demografik değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma evrenini, Bartın Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim gören Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma grubunu ise Bartın Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören ve tesadüfi yolla seçilen 223 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma durum tespitine yönelik betimsel bir çalışmadır. Veri toplama aracı olarak adaylara ait kişisel bilgi formu, “Serbest Zamanda Sıkılma Algısı Ölçeği: SZSAÖ” ve “Boş Zaman Motivasyon Ölçeği: BZMÖ” uygulanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiksel tekniklerden; frekans, yüzde, ortalama ve standart sapma değerleri elde edilmiştir. Ayrıca istatistiksel tekniklerden t-Testi ve Korelasyon testleri kullanılmıştır. Araştırmaya 88'i kadın 135'i erkek toplam 223 kişi katılmıştır. Araştırma bulgularına göre, katılımcıların cinsiyet değişkeni ile SZSAÖ puan ortalamaları, doyum ve sıkılma alt boyutlarında anlamlı düzeyde bir farklılık tespit edilmemiştir (p>0,05). Diğer taraftan, katılımcıların cinsiyet değişkeni ile BZMÖ bilmek ve başarmak alt boyutunda kadın katılımcıların lehine, özdeşim/içe atım alt boyutunda erkek katılımcıların lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Bir diğer bulgumuzda yaş değişkeni ile SZSAÖ puan ortalamaları arasında düşük düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,05). Dahası, aylık gelir değişkeni ile SZSAÖ sıkılma alt boyutunda düşük düzeyde negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,05). Bunun aksine, katılımcıların kişisel gelir değişkenine yönelik anlamlı düzeyde bir ilişki tespit edilmemiştir (p>0,05). Diğer taraftan, katılımcıların günlük serbest zaman süresi değişkeni ile SZSAÖ sıkılma ve BZMÖ motivasyonsuzluk alt boyutlarında düşük düzeyde negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,05). Ölçekler arasındaki ilişkiyi tespit etmek için yapılan korelasyon analizi sonucunda, BZMÖ ile SZSAÖ sıkılma alt boyutu arasında orta düzeyde pozitif, doyum alt boyutunda düşük düzeyde pozitif ve ölçekler arasında [r = -,550; p<0,05] orta düzeyde negatif bir ilişki tespit edilmiştir. Sonuç olarak; katılımcıların faaliyetler içerisindeki motivasyon düzeyi arttıkça sıkılma algı düzeylerinin azaldığı bulunmuştur.
Beden eğitimi ve spor öğretmeni adayı serbest zamanda sıkılma algısı boş zaman motivasyonu
The purpose of this study is to determine the relationship between motivatıon levels and leisure boredom perception of physıial education teacher candidates, and to examine the motivation levels and leisure boredom perception in terms of demographic variables. The research universe constitutes the students studying at Department of Physical Education and Sport Teaching at Bartın University School of Physical Education and Sports. The research group is composed of 223 volunteer students randomly selected at Bartın University in Physical Education and Sports Teaching Department. It is a descriptive study about the research case. As a data collection tool, the personal information form of candidates, "Leisure Motivation Scale: LMS" and "Leisure Boredom Scale: LBS" were applied. In the analysis of the data, descriptive statistical techniques; frequency, percentage, mean and standard deviation values were obtained. In addition, t-Test and Correlation test were used for statistical techniques. A total of 223 people, 88 women and 135 men, participated in the study. According to findings, no significant difference was found between the gender variable of the participants and the mean scores of LBS, satisfaction and boredom sub-dimensions (p>0.05). On the other hand, a significant difference was found in favor of female participants in the gender variable of the participants and in the sub-dimension of knowing and achieving LMS, and in favor of male participants in the sub-dimension of identification/introjection (p<0.05). In another finding, we found a low-level positive and significant correlation between the age variable and the mean score of LBS (p<0.05). Moreover, a low level of negative significant correlation was found between the monthly income variable and the boredom sub-dimension of LBS (p<0.05). On the contrary, no significant relationship was found for the personal income variable of the participants (p>0.05). On the other hand, a low-level negative significant correlation was found between the daily leisure time variable of the participants and the sub-dimensions of LBS boredom and LMS motivation (p<0.05). As a result of the correlation analysis performed to determine the relationship between the scales, moderately positive between LMS and LBS boredom sub-dimension, low level of positive in satisfaction sub-dimension and between scales [r = -,550; p<0.05], a moderate negative correlation was found. As a result; it was found that as the level of motivation of the participants increased, the level of boredom perception decreased.
Physical education and sport teacher candidate boredom perception in leisure leisure motivation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2 |