Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YARATICI DRAMA ETKİNLİKLERİNİN PLANLANMASI VE UYGULANMASINA İLİŞKİN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 87 - 109, 30.06.2024

Öz

Bu araştırmada okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin yaratıcı drama etkinliklerinin planlanması ve uygulanmasına ilişkin görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme tekniklerinden kartopu örnekleme ile belirlenmiştir. Araştırmaya, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında bağımsız anaokullarında ve ilkokula bağlı anasınıflarında çalışan 20 gönüllü okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı drama etkinliklerinin planlanması ve uygulamasına ilişkin görüşlerini belirlemek için Öğretmen Görüşme Formu’ndan yararlanılmıştır. Görüşme formunda yer alan sorular öğretmenlere yüz yüze veya telefon aracılığı ile yöneltilmiştir. Okul öncesi öğretmenleri ile yapılan görüşmeler sonrasında elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre okul öncesi öğretmenlerinin büyük çoğunluğunun yaratıcı drama etkinliklerine haftada birden daha fazla yer verdikleri görülmüştür. Öğretmenlerin yaratıcı drama etkinliklerini planlarken çalışmanın çocukların ilgisini çekmesine, kazanım ve göstergelere, yaş grubuna, çocukların yaratıcılıklarını geliştirmesine ve farklı bakış açıları kazandırmasına dikkat ettikleri görülmüştür. Öğretmenlerin yaratıcı drama etkinliklerini uygularken çocukları zorlamamaya, onların isteklerini gözetmeye, duygu ve düşüncelerini rahatça ifade edebilmelerine özen gösterdiklerine ulaşılmıştır. Öğretmenlerin yaratıcı drama etkinliklerini uygularken karşılaştıkları sorunların başında çocuklardan bazılarının isteksizliği ve çekingenliği gelmektedir. Ayrıca öğretmenlerin sınıfların yeterli büyüklüğe sahip olmayışına bağlı olarak çocukların hareket alanının kısıtlandığına, özellikle erkek çocuklarının yaratıcı drama çalışmalarına ilgi duymadığına, kaynak azlığına ve çocuklardaki hareketli davranışların kendilerini zorladıklarına değinmişlerdir. Bu sonuçlar ışığında; okul öncesi öğretmenlerine yönelik yaratıcı drama etkinliklerini planlama ve uygulama konusunda hizmetiçi eğitimler, seminerler, atölye çalışmalarının düzenlenmesi, okullara yaratıcı dramaya ilişkin hazırlanan kaynakların dağıtılması önerilebilir.

Kaynakça

  • Aktaş Arnas, Y. (2008). Okul öncesi eğitimde dramanın planlanması. Ali Öztürk (Ed.), Okul Öncesinde Yaratıcılık ve Drama Eğitimi (s.181-205). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Aktın, K. ve Aşçı, A. (2021). Okul öncesi sınıflarında öğrenme merkezlerine yönelik öğretmen görüşleri. Başkent University Journal of Education, 8(1), 57-66.
  • Akyel, Y. ve Çalışkan, N. (2013). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin drama yöntemi yeterliliklerinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 161-173.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Tuğba Kanmaz 0000-0003-0810-6304

Fatma Tezel Şahin 0000-0003-2098-2411

Ali Özcan 0000-0003-2589-0591

Erken Görünüm Tarihi 23 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kanmaz, T., Tezel Şahin, F., & Özcan, A. (2024). YARATICI DRAMA ETKİNLİKLERİNİN PLANLANMASI VE UYGULANMASINA İLİŞKİN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(1), 87-109.
AMA Kanmaz T, Tezel Şahin F, Özcan A. YARATICI DRAMA ETKİNLİKLERİNİN PLANLANMASI VE UYGULANMASINA İLİŞKİN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ. UGEAD - IntJCES. Haziran 2024;10(1):87-109.
Chicago Kanmaz, Tuğba, Fatma Tezel Şahin, ve Ali Özcan. “YARATICI DRAMA ETKİNLİKLERİNİN PLANLANMASI VE UYGULANMASINA İLİŞKİN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 10, sy. 1 (Haziran 2024): 87-109.
EndNote Kanmaz T, Tezel Şahin F, Özcan A (01 Haziran 2024) YARATICI DRAMA ETKİNLİKLERİNİN PLANLANMASI VE UYGULANMASINA İLİŞKİN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 10 1 87–109.
IEEE T. Kanmaz, F. Tezel Şahin, ve A. Özcan, “YARATICI DRAMA ETKİNLİKLERİNİN PLANLANMASI VE UYGULANMASINA İLİŞKİN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ”, UGEAD - IntJCES, c. 10, sy. 1, ss. 87–109, 2024.
ISNAD Kanmaz, Tuğba vd. “YARATICI DRAMA ETKİNLİKLERİNİN PLANLANMASI VE UYGULANMASINA İLİŞKİN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 10/1 (Haziran 2024), 87-109.
JAMA Kanmaz T, Tezel Şahin F, Özcan A. YARATICI DRAMA ETKİNLİKLERİNİN PLANLANMASI VE UYGULANMASINA İLİŞKİN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ. UGEAD - IntJCES. 2024;10:87–109.
MLA Kanmaz, Tuğba vd. “YARATICI DRAMA ETKİNLİKLERİNİN PLANLANMASI VE UYGULANMASINA İLİŞKİN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 10, sy. 1, 2024, ss. 87-109.
Vancouver Kanmaz T, Tezel Şahin F, Özcan A. YARATICI DRAMA ETKİNLİKLERİNİN PLANLANMASI VE UYGULANMASINA İLİŞKİN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ. UGEAD - IntJCES. 2024;10(1):87-109.