Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Methodological Analysis in Choreography: Bu100deN (Danced Narrative) 'Unification' Example

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 16 - 30, 30.06.2024

Öz

The focus of the study is the Unification section of the dance narrative called Bu100deN, which tells about the hundred years of the Republic culture, performed by the Ekin Dance Group of the Turkish Folk Dances Department. In the methodological analysis of the choreography of the department, the choreography of traditional dance was determined as the basic framework and the concepts of the general universe of choreography were mentioned. In addition, SWOT analysis was used as a tool to achieve goals by making strategic decisions, and a pattern created within itself was included in the methodological process to understand and analyze the choreographic sequence. The entire performance of Unification is surrounded by a plot and constructed with a unique dramatic structure that tries to portray the future time with traditional dance connotations. The devotion of the youth, who are strictly devoted to Ataturk's principles, to their culture was exhibited with stylized symbols that evoke tradition and with a new generation dance and staging approach. In the information age, it is necessary to create an intellectual universe in which an information model that describes data and the relationships between them can be adapted to the field of choreography. The principle of staging in traditional dance is not to destroy the dance tradition, but to turn traditional knowledge into science; is to transform scientific knowledge into an artistic universe. The aim of the study is to express the methodological process in a choreography based on traditional dances in the academic field. The expected result of this study is to popularize the need to transform stage performances into academic studies by guiding academics in the field.

Kaynakça

  • Aşkar, F. (2021), An Aesthetıc Interference In Tradıtıonal Dance: The Example of Trabzon Women Dances, ICTM Study group for Music and Dance in South East Europe Seventh Symposium 23-25.04.2021 Basım tarihi: 2022. ss. 22-29. ISBN: 978-625-7739-01-6.
  • Ataman, S. Y. (1975). 100 Türk Halk Oyunu İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Demirsipahi, C. (1975). Türk Halk Oyunları, Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Bloch, E., & Lukacs, G. (1985). Estetik ve Politika. (Ü. Oskay, Çev.) İstanbul: Eleştiri Yayınları.
  • Carter, A. (2010). “Disiplinin Temel Dayanaklarını Sarsmak”, Dans Tarihini Yeniden Düşünmek, (Ed. A. Carter), çev. Betül Zenginobuz, İstanbul: BGST Yayınları, s. 22.
  • Erdoğdu, A. (1995) Kastamonu Halk Oyunları Türkiye İş Bankası Kültür ve Sanat Dergisi Kastamonu Özel Sayısı, s. 56.
  • Erkan, S. (2014). Sahne Sanatlarında Güçlü Bir Anlatım Aracı Olarak Beden, Akademik Bakış Dergisi Sayı: 41 Mart – Nisan 2014 Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/383849 (02 Şubat 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Federman, M. (2004). What is the Meaning of the Medium is the Message? http://individual.utoronto.ca/markfederman/MeaningTheMediumistheMessage.pdf. (Referans: McLuhan, Marshall. (1964) Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw Hill).

Koreografide Metodolojik Çözümleme: Bu100deN (Danslı Anlatı) ‘Birleşim’ Örneği

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 16 - 30, 30.06.2024

Öz

Çalışmanın odak noktası, Türk Halk Oyunları Bölümü Ekin Dans Topluluğu nun sergilediği, Cumhuriyet kültürünün yüz yılını anlatan Bu100deN isimli danslı anlatının Birleşim bölümüdür. Bölüme ait koreografinin metodolojik çözümlemesinde, geleneksel dansın koreografisi temel çerçeve olarak belirlenmiş, genel koreografi evrenine dair kavramlardan söz edilmiştir. Ayrıca stratejik kararlar alarak hedeflere ulaşma aracı olarak SWOT analizi kullanılmış, koreografik dizilimi anlamak ve analiz etmek için kendi içinde oluşturulan bir örüntü, metodolojik sürece dahil edilmiştir. Birleşim performansının bütünü bir olay örgüsüyle sarılmış, geleneksel dans çağrışımlarıyla gelecek zamanı resmetmeye çalışan kendine özgü dramatik bir yapıyla kurgulanmıştır. Atatürk ilkelerine sıkı sıkıya bağlı gençliğin kültürüne bağlılığı, geleneği çağrıştıran stilize sembollerle, yeni nesil dans ve sahneleme anlayışıyla sergilenmiştir. Bilgi çağında, verileri ve birbirleri arasındaki ilişkileri tanımlayan bir bilgi modelinin koreografi alanına da uyarlanabileceği konusunda entelektüel bir evren oluşturmak gerekmektedir. Geleneksel dansta sahneleme prensibi, oyun geleneğini yok etmek değil, geleneksel bir bilgiyi bilime; bilimsel bilgiyi ise sanatsal evrene dönüştürmektir. Çalışmanın amacı, geleneksel dansları temel alan bir koreografideki metodolojik sürecin akademik alanda ifade edilmesidir. Alanla ilgili akademisyenlere yol göstererek, sahne performanslarının akademik çalışmalara dönüştürülmesi gereksinimini yaygınlaştırmak, bu çalışmadan beklenen sonuçtur.

Kaynakça

  • Aşkar, F. (2021), An Aesthetıc Interference In Tradıtıonal Dance: The Example of Trabzon Women Dances, ICTM Study group for Music and Dance in South East Europe Seventh Symposium 23-25.04.2021 Basım tarihi: 2022. ss. 22-29. ISBN: 978-625-7739-01-6.
  • Ataman, S. Y. (1975). 100 Türk Halk Oyunu İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Demirsipahi, C. (1975). Türk Halk Oyunları, Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Bloch, E., & Lukacs, G. (1985). Estetik ve Politika. (Ü. Oskay, Çev.) İstanbul: Eleştiri Yayınları.
  • Carter, A. (2010). “Disiplinin Temel Dayanaklarını Sarsmak”, Dans Tarihini Yeniden Düşünmek, (Ed. A. Carter), çev. Betül Zenginobuz, İstanbul: BGST Yayınları, s. 22.
  • Erdoğdu, A. (1995) Kastamonu Halk Oyunları Türkiye İş Bankası Kültür ve Sanat Dergisi Kastamonu Özel Sayısı, s. 56.
  • Erkan, S. (2014). Sahne Sanatlarında Güçlü Bir Anlatım Aracı Olarak Beden, Akademik Bakış Dergisi Sayı: 41 Mart – Nisan 2014 Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/383849 (02 Şubat 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Federman, M. (2004). What is the Meaning of the Medium is the Message? http://individual.utoronto.ca/markfederman/MeaningTheMediumistheMessage.pdf. (Referans: McLuhan, Marshall. (1964) Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw Hill).
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Füsun Aşkar 0000-0003-3901-9705

Erken Görünüm Tarihi 23 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 16 Şubat 2024
Kabul Tarihi 11 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aşkar, F. (2024). Koreografide Metodolojik Çözümleme: Bu100deN (Danslı Anlatı) ‘Birleşim’ Örneği. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(1), 16-30.
AMA Aşkar F. Koreografide Metodolojik Çözümleme: Bu100deN (Danslı Anlatı) ‘Birleşim’ Örneği. UGEAD - IntJCES. Haziran 2024;10(1):16-30.
Chicago Aşkar, Füsun. “Koreografide Metodolojik Çözümleme: Bu100deN (Danslı Anlatı) ‘Birleşim’ Örneği”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 10, sy. 1 (Haziran 2024): 16-30.
EndNote Aşkar F (01 Haziran 2024) Koreografide Metodolojik Çözümleme: Bu100deN (Danslı Anlatı) ‘Birleşim’ Örneği. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 10 1 16–30.
IEEE F. Aşkar, “Koreografide Metodolojik Çözümleme: Bu100deN (Danslı Anlatı) ‘Birleşim’ Örneği”, UGEAD - IntJCES, c. 10, sy. 1, ss. 16–30, 2024.
ISNAD Aşkar, Füsun. “Koreografide Metodolojik Çözümleme: Bu100deN (Danslı Anlatı) ‘Birleşim’ Örneği”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 10/1 (Haziran 2024), 16-30.
JAMA Aşkar F. Koreografide Metodolojik Çözümleme: Bu100deN (Danslı Anlatı) ‘Birleşim’ Örneği. UGEAD - IntJCES. 2024;10:16–30.
MLA Aşkar, Füsun. “Koreografide Metodolojik Çözümleme: Bu100deN (Danslı Anlatı) ‘Birleşim’ Örneği”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 10, sy. 1, 2024, ss. 16-30.
Vancouver Aşkar F. Koreografide Metodolojik Çözümleme: Bu100deN (Danslı Anlatı) ‘Birleşim’ Örneği. UGEAD - IntJCES. 2024;10(1):16-30.